Przejdź do głównej zawartości

Śniadanie mistrzów- samodzielna interpretacja wybranego dzieła sztuki

Śniadanie z mistrzami malarstwa w szkole? Czemu nie!
Piątkowy ranek bywa dla uczniów i dla mnie trudny. Lekcje zaczynamy o 7.10. Postanowiłam tę wczesną porę wykorzystać na zrobienie śniadania inspirowanego dziełami malarstwa. Uczniowie musieli wcześniej ustalić, który obraz chcieliby wykonać z produktów wykorzystywanych do przygotowania śniadań. Kanapki inspirowane sztuką smakowały wybornie. A po nich zabraliśmy się do samodzielnej pracy z interpretacją dzieła malarskiego. Ćwiczenie bardzo zmotywowało uczniów do pracy, odmówili wyjścia na przerwę, bo woleli dokonywać opisu i interpretacji obrazu.





Praca uczniów wywołała mnóstwo spostrzeżeń. Zauważyłam, że jeszcze w 6 klasie niektórzy uczniowie potrzebują konkretnego przedmiotu, czyli w tym przypadku kanapki, by dokładniej zobaczyć obraz. Dwie osoby zaczęły pracę nad tą formą wypowiedzi od opisu kanapki. 
Ktoś obserwujący naszą pracę z boku może sądzić, że jedną godzinę straciliśmy na przygotowanie jedzenia. Nic bardziej mylnego. Podczas procesu twórczego pojawiły się emocje, które pomogły wniknąć głębiej uczniom w widzenie obrazu. Także oglądanie go nie było pobieżne, bo co chwilę ktoś upewniał się co do przedmiotu na obrazie, czynności wykonywanych przez ukazane postaci i starał się przenieść to na swój obraz. Fakt chęci pozostania w klasie podczas przerwy można uważać za próbę przelania swoich wrażeń, emocji na papier. Wszyscy uczniowie byli przygotowani do lekcji. :) 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h