Przejdź do głównej zawartości

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza


Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara.



Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się?
Kryteria sukcesu:
- wiem co to jest obrzęd dziadów,
- wskazuję winę i karę duchów,
- układam plan wydarzeń,
- dokonuję podziału bohaterów,
- tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami,
- poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach,"
- rozumiem system wartości pokazany w utworze.

Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: https://m.facebook.com/profile.php?id=108885700452006&ref=content_filter

RPG  (z ang. role playing game, zwana również grą wyobraźni) do " Dziadów" to pełna misja, podczas której uczniowie wcielają się w postacie (w tym przypadku w guślarzy), a nauczyciel - mistrza gry.

Zasady są następujące:
1. Uczniowie czytają "Dziady cz. II".
2. Na lekcji przed misją otrzymują karty postaci, które wypełniają pod okiem nauczyciela tzn.:
- wymyślają sobie dowolne imię;
- jako zawód wpisują "guślarz";
- dowolnie uzupełniają informacje dotyczące wyglądu;
- przedstawiają siebie za pomocą rysunku;
- za pomocą rzutu kością ustalają ilość punktów hartu, umysłu, osobowości, psychiki (zamalowują kółka),
- ołówkiem wypełniają wszystkie kółka z kategorii punkty zdrowia (będą one ścierane gumką w czasie misji),
- losują przedmioty i również ołówkiem wpisują je do swojego ekwipunku (garść kądzieli, ziarenka gorczycy, smolny pęk łuczywa, garść maku, garść soczewicy, jadło, kropidło, stuła, gromnica, kocioł wódki, zapałki, wianek ze święconego ziela, leczniczy eliksir x4).
3. Na kolejnej lekcji uczniowie rozpoczynają misję zgodnie ze scenariuszem zamieszczonym na stronie.

Kilka rad:
- lekcję z misją można podłączyć do tematu o moralności w "Dziadach cz. II", w tym celu przygotowałam tabelę, która w trakcie misji może być uzupełniana przez uczniów, a sprawdzona pod koniec lekcji (ujęte w scenariuszu);
- drugą propozycją jest wypełnienie tabelki po misji;
- dla urozmaicenia lekcji proponuję zaciemnić salę, włączyć klimatyczną muzykę, na rzutniku odpalić zdjęcie wnętrza kaplicy;
- dodatkiem jest także eksperyment samozapłon również wpisany w scenariusz (https://www.youtube.com/watch?v=xIgoB9Vr8ZA)
- ilość przedmiotów można pomnożyć w zależności od ilości uczniów (ja mam tę przyjemność, że lekcję z misją będę prowadzić w klasie 13-osobowej, która tego dnia jest dzielona na dwie grupy).
- podczas lekcji będą potrzebne kości, można poprosić uczniów, by je przynieśli,
- uczniowie korzystają z lektury w czasie trwania misji.

Poprosiłam o przyniesienie maku, soczewicy, gorczycy i słodyczy oraz przekąsek. Były też przez chwilę zapalone świece, palone zioła. Pracy zespołów towarzyszyła muzyka zespołu Arcade Fire z płyty "Funeral."
Arcade Fire Funeral

Przy omawianiu winy i kary Zosi włączyłam piosenkę Kultu "Baranek."
Kult Baranek

Uczniowie zdobywali i tracili moce. Proponowałam częstowanie się jadłem, a potem w zależności od ilości zjedzonych słodyczy, prosiłam o wygumkowanie tylu kół na przykład zdrowia, ile ciastek zjadł uczeń. Potem mógł nadrobić punkty zdrowia w zależności od ilości zjedzonych ziaren gorczycy. Lekcji towarzyszyło mnóstwo emocji.

Kolejna lekcja jaką zaproponowałam dotyczyła ułożenia planu wydarzeń w dramacie. Wylosowani uczniowie robili to samodzielnie, pozostała część klasy zwracała uwagę na to, aby był to plan w równoważnikach zdań, nie powtarzały się wyrazy. Chetni uczniowie mogli podawać także swoje warianty punktów i sprawdzić się. (Cały czas pracujemy nad otwartością na lekcji i tworzeniem bezpiecznej atmosfery podczas popełniania błędów.)

Przy okazji omawiania "Dziadów cz.2" postanowiłam też przypomnieć uczniom wiadomości na temat krótkich form wypowiedzi. Polecenia dla grup brzmiały:
- Ogłoś mieszkańcom wioski, że podczas dziadów trzeba przynieść jedzenie i picie. Posłuż się tekstem, aby napisać jakie to jedzenie i picie.
- Pogratuluj Guślarzowi udanego obrzędu.
- Zawiadom mieszkańców wioski, w imieniu Guślarza, o krążących po wsi duchach, na które warto uważać. Odwołaj się do wierzeń ludowych, o których usłyszałeś przed czytaniem "Dziadów."
- Zaproś, w imieniu Guślarza, mieszkańców wioski na obrzęd dziadów.
- Podziękuj Guślarzowi za poprowadzenie obrzędu.
- Złóż życzenia Zosi przed jej odejściem.
Każda z grup miała 10 min. na napisanie tekstu, następnie podchodziła z nim do mnie i dokonywaliśmy sprawdzenia. Potem praca była prezentowana na forum i uczniowie danej grupy dzielili się z klasą jakie błędy popełnili. To też ćwiczenie na oswajanie błędów.

Rozmowa w parach na temat winy i kary oraz pojedyncze wypowiedzi uczniów na ten temat pokazały mi, że siódmoklasiści potrzebują konkretnych sytuacji, aby zrozumieć pojęcia i uczucia, które towarzyszą osobie słusznie i niesłusznie ukaranej. Odnieśliśmy też przyznanie się do winy do spowiedzi. Uczniowie mówili jak się czują po niej, jak przygotowują, jak zachowują.

Ostatnia lekcja polegała na pracy z tekstem i wyszukaniu w nim tego, co jest wspólne i co zupełnie inne dla poznanych wcześniej rodzajów literackich: liryki i epiki. Na koniec uczniowie sporządzili notatkę na temat dramatu, bo nic tak nie sprzyja nauce, jak samodzielność.

Na podsumowanie zmagań z lekturą uczniowie przygotują pytania do escape roomu. Wymienimy się nimi z siódmoklasistami z SP nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim. W ten sposób uczniowie sprawdzą ile i co zapamiętali.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu