Przejdź do głównej zawartości

Ortograficzno- gramatyczne powtórki w ruchu z dodatkiem matematyki

Lubię mieszać w kotle edukacyjnym i na powtórkę zasad ortograficznych postanowiłam połączyć ortografię z gramatyką, ruchem i matematyką.
Klasę obkleiłam wyrazami z trudnościami ort. w myśl zasad poznanych w kl. 1-5. Każdy z uczniów dostał kartkę z zapisanymi poleceniami. Zadaniem uczniów było znalezienie wyrazu, który zgodny byłby z poleceniem napisanym na kartce. Po zapisaniu ich wspólnie, przy pomocy patyków z imionami uczniów, sprawdziliśmy poprawność wykonanych zadań i odwołaliśmy się do reguł, które rządzą ich zapisem. Wśród wyrazów pojawiły się i nieznane uczniom: grabież, wataha, łże. Była również okazja do poszerzenia słownictwa uczniów. Wskazałam również zasadę, że podczas tej lekcji korzystamy z zasobów koleżeńskich. Zatem praca jest samodzielna, ale gdy brakuje nam wiedzy, by ustalić odpowiedź, to możemy zapytać drugiego ucznia.

HAŁASOWAĆ
ROZHUŚTAĆ
ZEGARMISTRZ
KOŁNIERZ
GRABIEŻ
ODZIEŻ
WIATRÓWCE
HAMUJĘ
RÓW
WSUWKA
AFRYKI
JEŻELIBY
SCHOWAĆ BY
ŹRÓDŁO
WŁOSKI
ZHARMONIZOWAĆ
CHCIAŁBYŚ
ŁŻE
MROŻONKA
MORZE
FINKA
DRUH
ÓSMY
BOGACTWO
DOWODZI
PARASOLKĘ
WATAHĄ
DRZEWOM
IDĘ
NAMALUJĄ
ZROBILIBYŚCIE

1. Bezokolicznik rozpoczynający się literą h.
2. Synonim wyrazu „rozbujać się.”
3. Nazwa zawodu związana z odmierzaniem czasu.
4. Rzeczownik rodzaju męskiego zakończony na -erz.
5. Rzeczownik rodzaju żeńskiego zakończony na -eż.
6. Rzeczownik w miejscowniku.
7. Czasownik w 1 os. lp czas teraźniejszy z literą h.
8. Wyraz z ó wymiennym.
9. Rzeczownik pochodzący od czasownika wsuwać.
10. Nazwa w dopełniaczu lp.
11. Spójnik z końcówką by.
12. Bezokolicznik z końcówką by.
13. Rzeczownik z ó niewymiennym związany z wodą.
14. Przymiotnik od rzeczownika Włochy.
15. Czasownik, którego druga litera to h.
16. Czasownik w 2os. lp rodz. żeński.
17. Synonim  wyrazu kłamie.
18. Wyraz z ż wymiennym na zi.
19. Rzeczownik, od którego przymiotnik to morski.
20. Mieszkanka Finlandii.
21. Jedyny wyraz zakończony na h.
22. Liczebnik porządkowy rozpoczynający się na ó.
23. Coś co ma bogaty.
24. Co robi dowódca?
25. Rzeczownik zakończony w bierniku lp na samogłoskę nosową.
26. Rzeczownik zakończony w  narzędniku lp na samogłoskę nosową.
27. Rzeczownik w celowniku lmn.
28. Czasownik w 1 os. lp cz.teraźniejszy.
29. Czasownik w 3os. lmn cz. przyszły.
30. Czasownik w 2 os. lmn rodz. męskoos.










Po sprawdzeniu pokazałam uczniom wzór na obliczenie procentu zadań poprawnie wykonanych. Każdy z uczniów obliczał zadanie samodzielnie.


 A po obliczeniach i refleksji na temat tego, co było trudne w poszukiwaniach gramatyczno- ortograficznych, zabraliśmy się do gry w statki ortograficzne. Każdy z uczniów miał wpisać w kratownicę 7 wyrazów, które odszukał na ścianach klasy. A potem rozpoczęła się bitwa. Gdy uczeń trafił w literę wyrazu, drugi mówił "trafiony" i podawał pierwszą literę wyrazu. Z odgadnięciem kolejnych pól oraz wyrazu musiał już sobie po tej podpowiedzi poradzić sam. 



Lekcje tak organizowane nie są jednostajne, a gdy dodamy elementy ruchu i grę lekcja staje się przygodą. Uczniowie wskazali również, że niektóre polecenia były dla nich trudne, ale prawie zgodnie stwierdzili, że muszą powtórzyć pytania przypadków czy wyćwiczyć bardziej wskazywanie form czasownika.

Cel: będę umiał zastosować poznane reguły ortograficzne do zapisania wybranych wyrazów
Kryteria sukcesu:
- stosuję się do poleceń zawartych w instrukcjach,
- wykorzystuję wiadomości z gramatyki,
- znam zasady ort. poznane w klasach 1-5.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h