Lubię mieszać w kotle edukacyjnym i na powtórkę zasad ortograficznych postanowiłam połączyć ortografię z gramatyką, ruchem i matematyką.
Klasę obkleiłam wyrazami z trudnościami ort. w myśl zasad poznanych w kl. 1-5. Każdy z uczniów dostał kartkę z zapisanymi poleceniami. Zadaniem uczniów było znalezienie wyrazu, który zgodny byłby z poleceniem napisanym na kartce. Po zapisaniu ich wspólnie, przy pomocy patyków z imionami uczniów, sprawdziliśmy poprawność wykonanych zadań i odwołaliśmy się do reguł, które rządzą ich zapisem. Wśród wyrazów pojawiły się i nieznane uczniom: grabież, wataha, łże. Była również okazja do poszerzenia słownictwa uczniów. Wskazałam również zasadę, że podczas tej lekcji korzystamy z zasobów koleżeńskich. Zatem praca jest samodzielna, ale gdy brakuje nam wiedzy, by ustalić odpowiedź, to możemy zapytać drugiego ucznia.
Lekcje tak organizowane nie są jednostajne, a gdy dodamy elementy ruchu i grę lekcja staje się przygodą. Uczniowie wskazali również, że niektóre polecenia były dla nich trudne, ale prawie zgodnie stwierdzili, że muszą powtórzyć pytania przypadków czy wyćwiczyć bardziej wskazywanie form czasownika.
Cel: będę umiał zastosować poznane reguły ortograficzne do zapisania wybranych wyrazów
Kryteria sukcesu:
- stosuję się do poleceń zawartych w instrukcjach,
- wykorzystuję wiadomości z gramatyki,
- znam zasady ort. poznane w klasach 1-5.
Klasę obkleiłam wyrazami z trudnościami ort. w myśl zasad poznanych w kl. 1-5. Każdy z uczniów dostał kartkę z zapisanymi poleceniami. Zadaniem uczniów było znalezienie wyrazu, który zgodny byłby z poleceniem napisanym na kartce. Po zapisaniu ich wspólnie, przy pomocy patyków z imionami uczniów, sprawdziliśmy poprawność wykonanych zadań i odwołaliśmy się do reguł, które rządzą ich zapisem. Wśród wyrazów pojawiły się i nieznane uczniom: grabież, wataha, łże. Była również okazja do poszerzenia słownictwa uczniów. Wskazałam również zasadę, że podczas tej lekcji korzystamy z zasobów koleżeńskich. Zatem praca jest samodzielna, ale gdy brakuje nam wiedzy, by ustalić odpowiedź, to możemy zapytać drugiego ucznia.
HAŁASOWAĆ
|
ROZHUŚTAĆ
|
ZEGARMISTRZ
|
KOŁNIERZ
|
GRABIEŻ
|
ODZIEŻ
|
WIATRÓWCE
|
HAMUJĘ
|
RÓW
|
WSUWKA
|
AFRYKI
|
JEŻELIBY
|
SCHOWAĆ BY
|
ŹRÓDŁO
|
WŁOSKI
|
ZHARMONIZOWAĆ
|
CHCIAŁBYŚ
|
ŁŻE
|
MROŻONKA
|
MORZE
|
FINKA
|
DRUH
|
ÓSMY
|
BOGACTWO
|
DOWODZI
|
PARASOLKĘ
|
WATAHĄ
|
DRZEWOM
|
IDĘ
|
NAMALUJĄ
|
ZROBILIBYŚCIE
|
1. Bezokolicznik
rozpoczynający się literą h.
2. Synonim
wyrazu „rozbujać się.”
3. Nazwa
zawodu związana z odmierzaniem czasu.
4.
Rzeczownik rodzaju męskiego zakończony na -erz.
5.
Rzeczownik rodzaju żeńskiego zakończony na -eż.
6. Rzeczownik
w miejscowniku.
7. Czasownik
w 1 os. lp czas teraźniejszy z literą h.
8. Wyraz z ó
wymiennym.
9.
Rzeczownik pochodzący od czasownika wsuwać.
10. Nazwa w
dopełniaczu lp.
11. Spójnik
z końcówką by.
12.
Bezokolicznik z końcówką by.
13.
Rzeczownik z ó niewymiennym związany z wodą.
14. Przymiotnik
od rzeczownika Włochy.
15.
Czasownik, którego druga litera to h.
16.
Czasownik w 2os. lp rodz. żeński.
17.
Synonim wyrazu kłamie.
18. Wyraz z
ż wymiennym na zi.
19.
Rzeczownik, od którego przymiotnik to morski.
20.
Mieszkanka Finlandii.
21. Jedyny
wyraz zakończony na h.
22.
Liczebnik porządkowy rozpoczynający się na ó.
23. Coś co
ma bogaty.
24. Co robi
dowódca?
25.
Rzeczownik zakończony w bierniku lp na samogłoskę nosową.
26.
Rzeczownik zakończony w narzędniku lp na
samogłoskę nosową.
27. Rzeczownik
w celowniku lmn.
28.
Czasownik w 1 os. lp cz.teraźniejszy.
29.
Czasownik w 3os. lmn cz. przyszły.
30.
Czasownik w 2 os. lmn rodz. męskoos.
Po sprawdzeniu pokazałam uczniom wzór na obliczenie procentu zadań poprawnie wykonanych. Każdy z uczniów obliczał zadanie samodzielnie.
A po obliczeniach i refleksji na temat tego, co było trudne w poszukiwaniach gramatyczno- ortograficznych, zabraliśmy się do gry w statki ortograficzne. Każdy z uczniów miał wpisać w kratownicę 7 wyrazów, które odszukał na ścianach klasy. A potem rozpoczęła się bitwa. Gdy uczeń trafił w literę wyrazu, drugi mówił "trafiony" i podawał pierwszą literę wyrazu. Z odgadnięciem kolejnych pól oraz wyrazu musiał już sobie po tej podpowiedzi poradzić sam.
Cel: będę umiał zastosować poznane reguły ortograficzne do zapisania wybranych wyrazów
Kryteria sukcesu:
- stosuję się do poleceń zawartych w instrukcjach,
- wykorzystuję wiadomości z gramatyki,
- znam zasady ort. poznane w klasach 1-5.
Komentarze
Prześlij komentarz