Przejdź do głównej zawartości

Ćwiczenia w interpretowaniu dzieła sztuki

Jak zachęcić uczniów do napisania interpretacji obrazu? Zrobić to w biegu.

Większość uczniów postrzega pisanie za  żmudne i nieciekawe. Postanowiłam, że ożywię lekcję poświęconą ćwiczeniom na pisanie bieganiem.

Lekcję zaczęliśmy od wskazania elementów opisu dzieła sztuki, a potem sięgnęliśmy do poprzedniej lekcji by powtórzyć z czym jest związana interpretacja. Uczniowie otrzymali kryteria sukcesu do napisania tej formy wypowiedzi.Na ich podstawie sami utworzyli cel naszej pracy lekcyjnej.

Kryteria sukcesu- interpretacja dzieła sztuki:
1.Jaki jest tytuł dzieła? Kto jest jego autorem?
2. Jaką techniką wykonano dzieło?
3. Kogo lub co ukazał artysta?(określ położenie elementów względem siebie– w centrum, z lewej, po prawej stronie, u dołu, u góry)
4. W jaki sposób zostały przedstawione przedmioty/ postaci? (realistyczny, niezgodny z rzeczywistością)
5. Jak wyglądają przedstawione postaci lub przedmioty?
6. Co oznacza takie przedstawienie postaci/przedmiotów?
7. Jakie uczucia powodują w nas przedstawione postaci/ przedmioty?
8. Jakie kolory przeważają w dziele?
9. Co oznacza zastosowanie takiej kolorystyki?
10. Jakie uczucia budzi w  nas zastosowana kolorystyka?
11. Co oznacza tytuł obrazu?
12. Jaka jest Twoja opinia na temat dzieła?










Wspólnie omówiliśmy je interpretując obraz Liz Wright "Sam w mieście." Na kolejnej lekcji podwórkowej uczniowie dobrali się w zespoły trzyosobowe. Wyznaczyliśmy miejsce startu pod pomnikiem, a miejsce zapisywania prac było w pewnej odległości od niego. Uczniowie mieli samodzielnie zapisać interpretację obrazu "Sam w mieście." Gdy jedna osoba biegła do kartki zespołu, pozostałe dwie układały kolejne zdanie posiłkując się kryteriami sukcesu. Osoba, która zapisała zdanie, biegła z powrotem, a gdy dobiegła do zespołu, wybiegała kolejna osoba. Czynność była powtarzana dopóki nie zostały wyczerpane wszystkie kryteria sukcesu. Po napisaniu uczniowie mogli sprawdzić swój zapis i skorygować ewentualne błędy. Później wyrywkowo odczytaliśmy sobie poszczególne elementy interpretacji obrazu. Uczniowie poproszeni o refleksję powiedzieli, że w takiej formie i pisanie może być przyjemnością. A sam obraz  spowodował, że chętnie się zatrzymali i poddali refleksji.

Co o dziele sztuki sądzą uczniowie?
"To dzieło sztuki wywołuje w nas nadzieję, smutek i żal, ponieważ tak wielkie miasto nie ma mieszkańców, jednak jest tam drzewo."
"Dzieło ma smutny przekaz lecz uważamy, że zostało ciekawie wykonane."
"Obraz nam się nie podoba, bo wywołuje dużo smutku i poczucia samotności."
"W tym mieście jedyne co nam się podoba, to drzewo, które rozwesela smutek. Sam obraz jest bardzo interesujący i ciekawy, ponieważ może wzbudzić w nas różne emocje."
"Naszym zdaniem dzieło jest na pierwszy rzut oka proste, ale bardzo głęboko pobudza nas do refleksji."
"Obraz nam się nie podoba, ponieważ ma smutny przekaz."
"Obraz budzi w nas mieszane uczucia, ponieważ nie ma tam zbytnio życia."

A tu jedna z prac- przepisana i poprawiona przez zespół 3 uczennic.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h