Jak zachęcić uczniów do napisania interpretacji obrazu? Zrobić to w biegu.
Większość uczniów postrzega pisanie za żmudne i nieciekawe. Postanowiłam, że ożywię lekcję poświęconą ćwiczeniom na pisanie bieganiem.
Lekcję zaczęliśmy od wskazania elementów opisu dzieła sztuki, a potem sięgnęliśmy do poprzedniej lekcji by powtórzyć z czym jest związana interpretacja. Uczniowie otrzymali kryteria sukcesu do napisania tej formy wypowiedzi.Na ich podstawie sami utworzyli cel naszej pracy lekcyjnej.
Kryteria sukcesu-
interpretacja dzieła sztuki:
1.Jaki jest tytuł dzieła? Kto jest jego autorem?
2. Jaką techniką wykonano dzieło?
3. Kogo lub co ukazał artysta?(określ położenie elementów
względem siebie– w centrum, z lewej, po prawej stronie, u dołu, u góry)
4. W jaki sposób zostały przedstawione przedmioty/ postaci?
(realistyczny, niezgodny z rzeczywistością)
5. Jak wyglądają przedstawione postaci lub przedmioty?
6. Co oznacza takie przedstawienie postaci/przedmiotów?
7. Jakie uczucia powodują w nas przedstawione postaci/
przedmioty?
8. Jakie kolory przeważają w dziele?
9. Co oznacza zastosowanie takiej kolorystyki?
10. Jakie uczucia budzi w
nas zastosowana kolorystyka?
11. Co oznacza tytuł obrazu?
12. Jaka jest Twoja opinia na temat dzieła?
Wspólnie omówiliśmy je interpretując obraz Liz Wright "Sam w mieście." Na kolejnej lekcji podwórkowej uczniowie dobrali się w zespoły trzyosobowe. Wyznaczyliśmy miejsce startu pod pomnikiem, a miejsce zapisywania prac było w pewnej odległości od niego. Uczniowie mieli samodzielnie zapisać interpretację obrazu "Sam w mieście." Gdy jedna osoba biegła do kartki zespołu, pozostałe dwie układały kolejne zdanie posiłkując się kryteriami sukcesu. Osoba, która zapisała zdanie, biegła z powrotem, a gdy dobiegła do zespołu, wybiegała kolejna osoba. Czynność była powtarzana dopóki nie zostały wyczerpane wszystkie kryteria sukcesu. Po napisaniu uczniowie mogli sprawdzić swój zapis i skorygować ewentualne błędy. Później wyrywkowo odczytaliśmy sobie poszczególne elementy interpretacji obrazu. Uczniowie poproszeni o refleksję powiedzieli, że w takiej formie i pisanie może być przyjemnością. A sam obraz spowodował, że chętnie się zatrzymali i poddali refleksji.
Co o dziele sztuki sądzą uczniowie?
"To dzieło sztuki wywołuje w nas nadzieję, smutek i żal, ponieważ tak wielkie miasto nie ma mieszkańców, jednak jest tam drzewo."
"Dzieło ma smutny przekaz lecz uważamy, że zostało ciekawie wykonane."
"Obraz nam się nie podoba, bo wywołuje dużo smutku i poczucia samotności."
"W tym mieście jedyne co nam się podoba, to drzewo, które rozwesela smutek. Sam obraz jest bardzo interesujący i ciekawy, ponieważ może wzbudzić w nas różne emocje."
"Naszym zdaniem dzieło jest na pierwszy rzut oka proste, ale bardzo głęboko pobudza nas do refleksji."
"Obraz nam się nie podoba, ponieważ ma smutny przekaz."
Komentarze
Prześlij komentarz