Przejdź do głównej zawartości

Interpretujemy dzieło sztuki

Czy rzut jajkiem jest w stanie zaktywizować uczniów do pracy nad rozumieniem pojęcia interpretacja? Tak!

Poprosiłam uczniów o wyjście z ławek i zapytałam co ma wspólnego trzymane przeze mnie jajko ze sztuką. Odpowiedzi było mnóstwo- od wielkanocnej tradycji malowania jajek, przez dwa kolory białka i żółtka, po formowanie kształtów z rozbitego jajka. Następnie poprosiłam ucznia siedzącego na ławce przede mną by złapał jajko, które rzucę do niego. Postawa ucznia mówiła o potraktowaniu poważnie mojego polecenia. Rzuciłam jednak jajkiem w taki sposób, żeby rozbiło się o podłogę i zadałam pytanie: czy naprawdę chciałam rzucić jajko do ucznia i nie udało mi się, czy może nie zamierzałam tego zrobić. Posypały się różne odpowiedzi, a uczniowie byli bardzo ciekawi swego zdania, bo ktoś rzucił: Najpierw ręka w górę te osoby, które wierzą, że pani chciała dorzucić jajko do M.


Następnie wzięłam drugie jajko i podniosłam głos na jednego ucznia, że usiadł na ławce (obok niego siedzieli inni uczniowie, ale tylko do niego się zwróciłam) i rzuciłam jajkiem znowu o podłogę. Kolejny raz zapytałam uczniów co sądzą o tej sytuacji. I znowu pojawiły się różne głosy: jedni uważali, że naprawdę się tak zdenerwowałam, że musiałam rzucić jakiem, inni uważali, że udawałam. W ten sposób przeszliśmy do definicji wyrazu "interpretacja." Uczniowie bez problemu wyjaśnili co oznacza ten wyraz.Wsparliśmy się również definicją słownikową i zapisaliśmy równanie:
interpretacja= wyjaśnianie, komentowanie
Na lekcji poruszyliśmy również problem dobrej i złej interpretacji. Odpowiedzieliśmy sobie na pytanie czy tak możemy podzielić interpretację dzieła sztuki. Następnie przeszliśmy do omówienia obrazu Wiliego Rodgera "Szczęśliwe rodziny." Obraz wywołał wiele skojarzeń w uczniach, mieli również dużo pomysłów na to co przedstawia, kim są dla siebie ludzie, co oznaczają kolory, jaki nastrój wywołuje obraz w odbiorcy. "Czytanie" dzieła sztuki bardzo zainteresowało uczniów. Podobało mi się, że zapytali o istnienie opisów do każdego dzieła sztuki, które wyjaśniałyby odbiorcy to, co przedstawia obraz. W taki sposób doszliśmy do pojęcia prawdy  w dziele sztuki i swobody interpretacyjnej.

Cel: będę wiedział co to jest interpretacja dzieła sztuki
Kryteria sukcesu: 
- rozumiem znaczenie wyrazu "interpretacja,"
- wiem z jakich elementów składa się opis dzieła sztuki,
- poznaję elementy opisu dzieła sztuki, które mają wpływ na wyjaśnienie tego, co artysta chciał przekazać przez swoje dzieło.



Is it possible that throwing an egg  can activate students to work on understanding the concept of interpretation? Yes!
I asked the students to leave the desks and asked what the egg  I was holding had in common  with art. There were plenty of answers - from the Easter tradition of egg painting, through the two colours of egg whites and yolks, to the formation of shapes from a broken egg. Then I asked the student sitting on the desk in front of me to catch an egg that I would throw at him. The student's attitude was about taking my order seriously. But I threw the egg in such a way that it crashed into the floor and asked the question: did I really want to throw an egg to the student and failed, or maybe I was not going to do it. Various answers came up, and the students were very curious about their opinion, because someone threw: First, hands up those people who believe that you wanted to add an egg to M.
Then I took the second egg and raised my voice to one student, that he sat on a bench (other students sat next to him, but I only turned to him) and threw the egg again on the floor. Once again, I asked students what they think about this situation. And again, there were different voices: some thought that I was really so upset that I had to quit some, others thought I was pretending. In this way, we went over to the definition of the word "interpretation." Students easily explained what this word means. We also checked the dictionary definition and wrote down the equation:
interpretation = explanation, commenting
During the lesson, we also raised the problem of good and bad interpretation. We  answered the question whether we can divide the interpretation of a work of art. Then we went to discuss the image of Wili Rodger "Happy families." The painting evoked many associations in students, they also had a lot of ideas for what they represent, who people are for themselves, what colours mean, what mood triggers the image in the recipient. "Reading" the artwork greatly interested the students. I liked that they asked about the existence of descriptions for each piece of art that would explain to the recipient what the picture represents. In this way, we came to the concept of truth in the work of art and the freedom of interpretation.

Aim: I will know what an interpretation of a work of art is
Criteria for success:
- I understand the meaning of the word "interpretation"
- I know from what elements a description of a work of art consists,
- I get to know elements of a description of a work of art that have an impact on explaining what the artist wanted to convey through his work.

Tłumaczenie: Gosia Buszman

Komentarze

  1. O matko, świetny pomysł! <3 Moi czwartoklasiści będą zszokowani i zachwyceni! Jadę po jajka na poniedziałek :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rodzice moich uczniów do tej pory żartują sobie z tej lekcji. Jedna z mam chciała mi podziękować za coś jajkami. Ile tu emocji! :)

      Usuń
  2. Gratuluję inwencji! Mnie też ten pomysł bardzo się podoba. Podam dalej - z Pani namiarami w tle, oczywiście! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniały pomysł! Już sobie wyobrażam szok dzieciaków po stłuczeniu jajka. Kiedy mieliśmy lekcję o zasadach współżycia w szkole, weszłam do klasy, rąbnęłam drzwiami, nie przywitałam się, nie uśmiechałam i wydawałam rozkazy podniesionym tonem. "Czwartaki" zaniemówiły. Najodważniejszy spytał, czy coś mnie boli albo coś się stało, więc odburknęłam, żeby się nie interesował, bo kociej mordy dostanie. Szok sięgnął zenitu.
    Wtedy nie wytrzymałam, roześmiałam się i wyjaśniłam, że po prostu złamałam zasady, którymi kierujemy się na co dzień. A potem...poszło! Ustaliliśmy, zakontraktowaliśmy (oczywiście w atmosferze awantury, kto zajął więcej przestrzeni przy brystolu :) Lekcja jak się patrzy! Dziękuję za inspirację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rewelacja! Świetnie to rozegrałaś😀 Pojawiły się emocje, a to zawsze działa. Kiedys uczniowie pokladali się na spotkaniu autorskim, gdy pisarka caly czas stala. Po spotkaniu, w parku polozylam sie na ławce, a im polecilam w pelnym słońcu stanac na baczność. Blyskawicznie pojęli o co chodzi😀

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h