Przejdź do głównej zawartości

Pierwsza debata oksfordzka w klasie 6

Cel:będę  potrafił zastosować zasady prowadzenia dyskusji w debacie

Kryteria sukcesu:
- znam zasady prowadzenia dyskusji,
- używam ważnych zwrotów przydatnych w dyskusji,
- dobieram argumenty właściwe swojej racji,
- pamiętam, że przykład nie jest argumentem.

Lekcję rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu Monthy Pytona "Ministerstwo Głupich Kroków," następnie poprosiłam uczniów by wczuli się w role petentów Ministerstwa Głupich Kroków i przeszli się po klasie eksponując kroki. Potem wspólnie zebraliśmy informacje do notatki graficznej na temat dyskusji. Kolejnym krokiem było wyświetlenie filmiku " Sztuka prowadzenia rozmowy- 6 najważniejszych zasad." Podczas oglądania go zadaniem uczniów było wynotowanie kolejnych cech udanej dyskusji i dopisanie lub dorysowanie ich do notatki. Uczniowie, którzy zdecydowali się je wypisywać mieli za zadanie użyć zdań rozkazujących: Okazuj szacunek!, Nie wyśmiewaj się z wypowiedzi innych osób!, Staraj się zrozumieć cudze racje!, Odwołuj się do faktów!, Mów głośno i wyraźnie!, Nie krzycz!, Słuchaj uważnie wypowiedzi innych osób!, Nie przerywaj!

Następnie poprosiłam uczniów by przekształcili zdania w taki sposób by zmieniły sens. Uczniowie głośno czytali każde ze zdań. Zapytałam co działoby się, gdyby w dyskusji ludzi tak się zachowywali, jak czuliby się, gdyby ktoś ich tak traktował w dyskusji. Odpowiedzi uczniów wskazały, że czuliby się niekomfortowo, sporo osób odniosło to do zjawiska hejtu. Kolejnym zadaniem jakie zleciłam uczniom było napisanie hasła reklamowego, które przypominałoby o zasadach dobrej dyskusji.

Po ukończeniu pracy nad hasłem reklamowym poprosiłam uczniów by sprawdzili w "Słowniku języka polskiego" znaczenie wyrazu dyskusja i debata. Następnie omówiliśmy ich znaczenie. Poprosiłam uczniów by za pomocą zbioru i podzbioru zobrazowali pojęcia debata i dyskusja. Nie było to łatwe zadanie, ale wspólnie wykonaliśmy je choć słownik wskazywał, że są to synonimy.




Mój kolejny krok dotyczył rozwinięcia terminu debata. Opowiedziałam uczniom czym jest debata oksfordzka, przytoczyłam jej historię, wskazałam na role uczestników, czas. Potem poprosiłam by klasa podzieliła się na dwa zespoły. Uczniowie w swoich zespołach mieli za zadanie znaleźć argumenty na TAK lub NIE, w zależności od zespołu, do którego należeli. Temat debaty brzmiał "Życie bez telefonu komórkowego jest możliwe."
Następnie przydzieliłam role: marszałka, sekretarza oraz po 3 osoby w zespole za i przeciw. Jeszcze raz przypomniałam zasady debaty i uczniowie wystartowali.
Tu można obejrzeć pierwszą debatę.
https://www.youtube.com/watch?v=IhEncBOfmm0&t=9s

Na pewno jeszcze sporo pracy przed nami, ale to ćwiczenia pozwoliło nam zorientować się, nad którymi elementami debaty musimy popracować. Na pewno nie wolno nam ignorować kontrargumentów podczas przygotowania oraz powinniśmy popracować nad jakością argumentów. Mamy jednak czas, bo to dopiero 6 klasa.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h