Cel:będę potrafił zastosować zasady prowadzenia dyskusji w debacie
Kryteria sukcesu:
- znam zasady prowadzenia dyskusji,
- używam ważnych zwrotów przydatnych w dyskusji,
- dobieram argumenty właściwe swojej racji,
- pamiętam, że przykład nie jest argumentem.
Lekcję rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu Monthy Pytona "Ministerstwo Głupich Kroków," następnie poprosiłam uczniów by wczuli się w role petentów Ministerstwa Głupich Kroków i przeszli się po klasie eksponując kroki. Potem wspólnie zebraliśmy informacje do notatki graficznej na temat dyskusji. Kolejnym krokiem było wyświetlenie filmiku " Sztuka prowadzenia rozmowy- 6 najważniejszych zasad." Podczas oglądania go zadaniem uczniów było wynotowanie kolejnych cech udanej dyskusji i dopisanie lub dorysowanie ich do notatki. Uczniowie, którzy zdecydowali się je wypisywać mieli za zadanie użyć zdań rozkazujących: Okazuj szacunek!, Nie wyśmiewaj się z wypowiedzi innych osób!, Staraj się zrozumieć cudze racje!, Odwołuj się do faktów!, Mów głośno i wyraźnie!, Nie krzycz!, Słuchaj uważnie wypowiedzi innych osób!, Nie przerywaj!
Następnie poprosiłam uczniów by przekształcili zdania w taki sposób by zmieniły sens. Uczniowie głośno czytali każde ze zdań. Zapytałam co działoby się, gdyby w dyskusji ludzi tak się zachowywali, jak czuliby się, gdyby ktoś ich tak traktował w dyskusji. Odpowiedzi uczniów wskazały, że czuliby się niekomfortowo, sporo osób odniosło to do zjawiska hejtu. Kolejnym zadaniem jakie zleciłam uczniom było napisanie hasła reklamowego, które przypominałoby o zasadach dobrej dyskusji.
Po ukończeniu pracy nad hasłem reklamowym poprosiłam uczniów by sprawdzili w "Słowniku języka polskiego" znaczenie wyrazu dyskusja i debata. Następnie omówiliśmy ich znaczenie. Poprosiłam uczniów by za pomocą zbioru i podzbioru zobrazowali pojęcia debata i dyskusja. Nie było to łatwe zadanie, ale wspólnie wykonaliśmy je choć słownik wskazywał, że są to synonimy.
Mój kolejny krok dotyczył rozwinięcia terminu debata. Opowiedziałam uczniom czym jest debata oksfordzka, przytoczyłam jej historię, wskazałam na role uczestników, czas. Potem poprosiłam by klasa podzieliła się na dwa zespoły. Uczniowie w swoich zespołach mieli za zadanie znaleźć argumenty na TAK lub NIE, w zależności od zespołu, do którego należeli. Temat debaty brzmiał "Życie bez telefonu komórkowego jest możliwe."
Następnie przydzieliłam role: marszałka, sekretarza oraz po 3 osoby w zespole za i przeciw. Jeszcze raz przypomniałam zasady debaty i uczniowie wystartowali.
Tu można obejrzeć pierwszą debatę.
https://www.youtube.com/watch?v=IhEncBOfmm0&t=9s
Na pewno jeszcze sporo pracy przed nami, ale to ćwiczenia pozwoliło nam zorientować się, nad którymi elementami debaty musimy popracować. Na pewno nie wolno nam ignorować kontrargumentów podczas przygotowania oraz powinniśmy popracować nad jakością argumentów. Mamy jednak czas, bo to dopiero 6 klasa.
Kryteria sukcesu:
- znam zasady prowadzenia dyskusji,
- używam ważnych zwrotów przydatnych w dyskusji,
- dobieram argumenty właściwe swojej racji,
- pamiętam, że przykład nie jest argumentem.
Lekcję rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu Monthy Pytona "Ministerstwo Głupich Kroków," następnie poprosiłam uczniów by wczuli się w role petentów Ministerstwa Głupich Kroków i przeszli się po klasie eksponując kroki. Potem wspólnie zebraliśmy informacje do notatki graficznej na temat dyskusji. Kolejnym krokiem było wyświetlenie filmiku " Sztuka prowadzenia rozmowy- 6 najważniejszych zasad." Podczas oglądania go zadaniem uczniów było wynotowanie kolejnych cech udanej dyskusji i dopisanie lub dorysowanie ich do notatki. Uczniowie, którzy zdecydowali się je wypisywać mieli za zadanie użyć zdań rozkazujących: Okazuj szacunek!, Nie wyśmiewaj się z wypowiedzi innych osób!, Staraj się zrozumieć cudze racje!, Odwołuj się do faktów!, Mów głośno i wyraźnie!, Nie krzycz!, Słuchaj uważnie wypowiedzi innych osób!, Nie przerywaj!
Następnie poprosiłam uczniów by przekształcili zdania w taki sposób by zmieniły sens. Uczniowie głośno czytali każde ze zdań. Zapytałam co działoby się, gdyby w dyskusji ludzi tak się zachowywali, jak czuliby się, gdyby ktoś ich tak traktował w dyskusji. Odpowiedzi uczniów wskazały, że czuliby się niekomfortowo, sporo osób odniosło to do zjawiska hejtu. Kolejnym zadaniem jakie zleciłam uczniom było napisanie hasła reklamowego, które przypominałoby o zasadach dobrej dyskusji.
Po ukończeniu pracy nad hasłem reklamowym poprosiłam uczniów by sprawdzili w "Słowniku języka polskiego" znaczenie wyrazu dyskusja i debata. Następnie omówiliśmy ich znaczenie. Poprosiłam uczniów by za pomocą zbioru i podzbioru zobrazowali pojęcia debata i dyskusja. Nie było to łatwe zadanie, ale wspólnie wykonaliśmy je choć słownik wskazywał, że są to synonimy.
Mój kolejny krok dotyczył rozwinięcia terminu debata. Opowiedziałam uczniom czym jest debata oksfordzka, przytoczyłam jej historię, wskazałam na role uczestników, czas. Potem poprosiłam by klasa podzieliła się na dwa zespoły. Uczniowie w swoich zespołach mieli za zadanie znaleźć argumenty na TAK lub NIE, w zależności od zespołu, do którego należeli. Temat debaty brzmiał "Życie bez telefonu komórkowego jest możliwe."
Następnie przydzieliłam role: marszałka, sekretarza oraz po 3 osoby w zespole za i przeciw. Jeszcze raz przypomniałam zasady debaty i uczniowie wystartowali.
Tu można obejrzeć pierwszą debatę.
https://www.youtube.com/watch?v=IhEncBOfmm0&t=9s
Na pewno jeszcze sporo pracy przed nami, ale to ćwiczenia pozwoliło nam zorientować się, nad którymi elementami debaty musimy popracować. Na pewno nie wolno nam ignorować kontrargumentów podczas przygotowania oraz powinniśmy popracować nad jakością argumentów. Mamy jednak czas, bo to dopiero 6 klasa.
Komentarze
Prześlij komentarz