Przejdź do głównej zawartości

Tricider i tajemnice w książce "Tajemniczy ogród" na odwróconej lekcji

Odwrócona lekcja na stałe zagości w repertuarze metod stosowanych w klasie. Poniżej link, w którym opisuję zasady i  korzyści ze stosowania metody .
Jak zorganizować odwróconą lekcję?

Znalezione obrazy dla zapytania tajemnica

Tym razem do jej organizacji postanowiłam wykorzystać aplikację Tricider oraz treść lektury "Tajemniczy ogród" F. Burnett.

Tricider to proste i łatwe w użyciu narzędzie ułatwiające wspólne podejmowanie decyzji online. Jest to bezpłatna aplikacja i nie wymaga rejestracji. Można z jej pomocą zbierać pomysły, głosować, dyskutować, w interaktywny sposób możemy przeprowadzić burzę mózgów i wspólnie zanalizować jej wyniki. Narzędzie jest bardzo łatwe w obsłudze. Osobom, które twierdzą, że brak znajomości języka angielskiego jest dla nich przeszkodą w obsłudze programu, polecam przeglądarkę Chrome. Na treściach strony klikamy prawym przyciskiem myszy i zaznaczamy "Przetłumacz na język polski." W kilka sekund tekst jest przetłumaczony. Aplikacja Tricider jest jednak tak intuicyjna w obsłudze, że raczej nie będzie wymagała wsparcia się tłumaczeniem.

Link do Tricider
Poleciłam uczniom w domu wpisać po dwa argumenty uzasadniające tajemnicę ogrodu, domu i Colina. Uczniowie nie musieli ich uzasadniać, jednak większość z nich pokusiła się o uzasadnienia. Nauka nie idzie w las:)

Lekcję rozpoczęliśmy od pracy w grupach. Każda z nich miała inne zadanie dotyczące wyrazu "tajemnica":
- odszukać w "Słowniku języka polskiego" znaczenie,
- na podstawie własnych doświadczeń ułożyć definicję,
- odszukać w różnych słownikach wyrazów bliskoznacznych synonimy.

Następnie uczniowie odczytali argumenty uzasadniające tajemnicę ogrodu, domu i Colina. Podobały im się wypowiedzi, które stworzyli. Komentowali też niektóre z argumentów uznając je za niezasadne lub niezgodne z ich rozumieniem treści książki.


 Po zapoznaniu się z tajemnicami ogrodu, Colina i domu, uczniowie w grupach pisali notatkę o tajemnicy jednego z miejsc oraz o rozwiązaniu jej.

Cel: Jakie tajemnice skrywa posiadłość Cravenów?
Kryteria sukcesu:
- definiuję wyraz "tajemnica,"
- podaję synonimy wyrazu "tajemnica,"
- wymieniam tajemnice w posiadłości, 
- uzasadniam, dlaczego były tajemnicami i jak nimi przestały być.

Model odwróconej lekcji wpisuje się w postulaty kampanii "Zadaję z sensem."




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki by...

Pierwsza lekcja języka polskiego w nowym roku szkolnym

Pierwsze lekcje zazwyczaj wyglądają tak samo- uczniowie zapoznają się z Przedmiotowymi zasadami oceniania z góry ustalonymi przez nauczycieli przedmiotu. Czy im się te zasady podobają, czy nie, i tak zmuszeni są im przystać i pokwitować je podpisem nie tylko swoim, ale także zadbać o to, by podpisali się pod nimi rodzice. Dla mnie to smutne wydarzenie. Z niechęcią poddaję się mu także. Staram się jednak by ten pierwszy język polski w roku szkolnym był choć trochę ożywiony i żeby na tej lekcji znalazło się także miejsce dla ucznia. Cel: znajdę odpowiedź na pytanie: Co mnie czeka na języku polskim w klasie 6? Kryteria sukcesu: - wiem kim mogę być na języku polskim, - postawię sobie cele do pracy na języku polskim, - poznam zasady, które obowiązują na języku polskim, - odkoduję i zakoduję tytuły lektur oraz dowiem się kiedy będą omawiane. Lekcję zaczęliśmy od wspólnego postawienia celu. Potem każdy z uczniów uzupełniał zdanie na pierwszej stronie zeszytu- Na języku polskim jest...