Przejdź do głównej zawartości

Narzędzia Microsoft a realizacja podstawy programowej i kształcenie nauczycieli

Świat zdominowały technologie. Czy zatem zasadne jest ograniczanie ich w życiu młodych ludzi? Projektowanie lekcji bez ich użycia? Formułowanie zakazów używania telefonów komórkowych w szkołach? Poprzez zadanie tych pytań nie chcę napisać, że każda lekcja powinna być lekcją z użyciem narzędzi cyfrowych, czy nie chcę wyrazić opinii, że organizacja lekcji bez nich nie ma sensu.  Współczesna edukacja powinna szukać różnych rozwiązań, uwzględniających wszystko to, co służy uczeniu się. Nie ma jednej drogi dochodzenia do sukcesu edukacyjnego, zadowolenia uczniów, wyzwolenia w nich chęci do uczenia się. 
Tę odznakę Microsoft Innovative Educator Expert 2018- 2019 otrzymałam za swoje działania dotyczące wykorzystania technologii Microsoft w edukacji.

Myślę też, że wielu nauczycieli ma problemy z oswojeniem środowiska narzędzi cyfrowych. Z góry zakładają, że będzie to wymagało wysiłku, powtórzeń, że nie będzie kogoś, kto udzieli im wsparcia. Nie bójmy się!

Proponuję rozpocząć od wypróbowania narzędzi Microsoft. Swoją przygodę rozpoczynamy od założenia konta na 


Po założeniu konta odsłoni nam się mnóstwo zasobów z których możemy skorzystać:
- szkolenia: kursy, webinaria, filmiki ze wskazówkami,
- materiały: może przejrzeć cudze zasoby, ale i opublikować własne korzystając z formularza,
- programy: programy dla nauczycieli, narzędzia szkolnego lidera,
- nagrody: punkty i odznaki, certyfikaty,
- społeczność: znajdziesz tu grupy dyskusyjne, edukatora lub podzielisz się wiedzą
- skype w klasie.

Biorąc udział w szkoleniach, zdobywamy odznaki lub certyfikaty. Pierwszą z nich jest odznaka MIE- Microsoft Innovative Educator, którą uzyskujemy zdobywając 1000 punktów. Kursy, z których można skorzystać są pisane bardzo przystępnym językiem. Można też poszczególne elementy kursu przechodzić z uruchomionym programem lub aplikacją. Zwykle odbycie 2 kursów daje 1000 punktów. Kursy można odbyć w języku polskim, zatem wymówka o nieznajomości języka angielskiego niestety nie wchodzi w  grę :) 

znajdziemy również informacje na temat nowych lekcji nauczycieli z innych krajów, poznamy kolekcję najlepszych lekcji na świecie, możemy podjąć współpracę z coachami, trenerami i edukatorami z całego świata, skorzystać z grup dyskusyjnych, znaleźć linki do popularnych materiałów i wydarzenia dla edukatorów.

W aplikacji Microsoft Sway zamieściłam moje doświadczenia z narzędziami Microsoft. Wystarczy kliknąć "Przejdź do tego Swaya" by zobaczyć na ile sposobów wykorzystałam kilka narzędzi: 
- szkolenia dla nauczycieli, konsultacje, zajęcia filozoficzne- przez skype'a,
- zestawienie informacji do sprawdzianu i po odwróconej lekcji- sway,
- krótki film na temat szacunku- flipgrid. 

W tym semestrze założyłam sobie większe wykorzystanie skype'a do komunikacji z różnymi osobami. Chcę zorganizować pozalekcyjne spotkania z ludźmi z całego świata, mam też chęć odwiedzić kilka miejsce, np Muzeum Indian w Wyoming. Przede mną także STEAM, metoda łącząca w procesach dydaktycznych naukę, technologię, inżynierię, sztukę oraz matematykę. Na platformie education.microsoft.com znajdziemy także kursy, które ułatwią poznanie tajników tej metody. Zachęcam do spróbowania. 


Przejdź do tego Swaya




Komentarze

  1. and now I feel overwhelmed.... and I had to say it in english because it was the only way to express how challenging your influence is.... I'm truly impressed by your passion and visions. I wish all kids to have opportunity to meet such a teacher at least once in a lifetime. Congratulations Dorota!!!! Don't stop!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you❤ It is very gut mark. I am touched and happy. I wish all people, and you particulary, inspirational teachers. I am glad that you work in English.

      Usuń
  2. Dorotko, nic tylko czerpać od ciebie pełnymi garściami!

    OdpowiedzUsuń
  3. Inspirownia edukacyjna rzeczywiście inspiruje! Dorotka, dziękuję bardzo! Zabieram się do działania! 😊

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc