Zaczęłam od kursu 2- pracy zespołowej i w tym tygodniu moi uczniowie mają okazję pracować według modelu: pracy grupowej, dzielenia odpowiedzialności, podejmowania wspólnych decyzji oraz tworzenia sytuacji, w których ich praca będzie od siebie zależna. Jako materiał do cyklu lekcji wybrałam recykling. Pewnie ktoś zapyta- jak to się ma do języka polskiego?
Wtorkowa lekcja rozpoczęła się od uświadomienia uczniom wagi recyklingu. Uczniowie zdecydowali o tym, do kogo chcieliby skierować swój apel o większą dbałość o segregowanie śmieci. Pojawiły się takie propozycje:
- prezydent państwa,
- prezydenta miasta,
- mieszkańcy pobliskiego osiedla,
- studenci,
- uczniowie,
- przedszkolaki,
- ministrowie,
- mieszkańcy miasta,
- sławna osoba.
Następnie zadałam pytanie, która grupa odbiorców byłaby bliska uczniom. W ten sposób wyłoniły się grupy. Liczba osób w nich była różna: 2, 6, 7, 2, 2 i 3 osoby. Nikt nie wybrał ministrów i studentów. Pierwszym etapem pracy uczniów było zapoznanie się ze strukturą przemówienia.
Wykorzystałam materiały Moniki Olejniczak zamieszczone w grupie fb Poloniści z pasją. Monika Olejniczak napisała przemówienie na temat przemówienia, zawarła również wskazówki do pracy nad tą formą wypowiedzi- uczniowie mieli podkreślić wstęp, rozwinięcie, napisać zakończenie, wskazać elementy komizmu i zwroty do adresata, a także samodzielnie stworzyć notatkę na temat tej formy wypowiedzi. Z zadaniami uczniowie uporali się błyskawicznie. Widziałam, że załapali bakcyla recyklingowego. Po głośnym odczytaniu 6 zakończeń przemówień, wskazówkach nauczycielskich i uczniowskich nadszedł czas na napisanie samodzielnie przemówienia na temat recyklingu, które miało być skierowane do osoby lub osób, które wybrała grupa. I znowu nastąpiło odczytanie przemówień, korekta ewentualnych błędów i ocena koleżeńska. Na tym etapie przedstawiciele grupy piszącej do sławnej osoby- Donald Trump, prezydenta państwa i miasta zdały sobie sprawę, że ciężko będzie wygłosić te przemówienia. Znalazł się jednak i sposób na to. Uczniowie z innych grup podali pomysły na to jak wykorzystać przemówienia i jak je przesłać. I coś mi się wydaje, że to trafne sposoby. Tego też uczę moich uczniów- mocy działania, próbowania pomimo być może małej szansy na sukces.
Kolejnym etapem było ustalenie działań, które grupa może zaproponować swoim odbiorcom. Pomysłów moim uczniom nie brakuje. Oto one:
- 22 marca (data potwierdzona) uczniowie pokażą przedszkolakom teatrzyk z elementami konkursu i scenkami dotyczącymi recyklingu oraz wygłoszą przygotowane na lekcji przemówienie. A po tej części przedszkolaki wezmą udział w warsztatach- wykonają z plastikowej butelki łódki, które wykorzystają do wyścigów łodzi na kałużach. Małe butelki po wodzie mineralnej są gromadzone w bibliotece szkolnej, a do ich zbierania angażowani są także pierwszoklasiści naszej szkoły,
- mieszkańcy osiedla wezmą udział w ankiecie na temat rozumienia pojęcia recyklingu oraz działań, które są z nim związane. W wielu miejscach zostaną powieszone plakaty (w ich drukowanie włączyli się rodzice uczniów, a projekt plakatu powstał w Power Point). Wyniki ankiety mają zostać przekazane do administratora osiedla, a każdy respondent otrzyma czekoladkę,
- prezydent Andrzej Duda otrzyma list oficjalny, w którym uczniowie podkreślą wagę recyklingu. W liście zostanie zamieszczony link do nagranego przemówienia,
- Donald Trump raczej nie otrzyma linka do przemówienia, choć uczniowie chcą przekazać do ambasady swój apel. Napisali także list oficjalny do Adama Wajraka z prośbą o poparcie dla kampanii,
- prezydent miasta otrzyma list oficjalny, postaramy się również o wizytę w urzędzie i wygłoszenie przemówienia. Uczennice chcą zorganizować kiermasz ciast, dochód z niego przeznaczyć na zakup tego, co jest potrzebne w szkole do segregowanie śmieci i sprzątania. 29 marca chętni uczniowie i nauczyciele wezmą udział w segregowaniu śmieci, które nie zostały posegregowane przez uczniów w klasach. Dziewczynki chciałyby także zaprojektować koszulki, gdzie logo recyklingu będzie wkomponowane w elementy charakterystyczne dla miasta,
- najliczniejsza grupa to uczniowie, którzy chcą zmienić środowisko szkolne i pogłębić świadomość mieszkańców miasta. We wtorek 26 lutego i 5 marca uczniowie poprowadzą lekcje w klasach pierwszych na temat recyklingu, wyświetlą prezentację na temat recyklingu i zorganizują konkurs segregowania śmieci, a także wygłoszą przemówienie. Piętro, na którym znajdują się klasy 1-3 zostanie przyozdobione ozdobami wykonanymi z odzyskanych surowców. Grupa chce również przeprowadzić kiermasz ciast i babeczek, a pieniądze przeznaczyć na zakup koszy do segregacji śmieci w klasach. Uczniowie przeprowadzą również ankietę na elbląskiej starówce (3 marca) , aby dowiedzieć się czy elblążanie rozumieją potrzebę segregowania śmieci. Dziewczynki zaproponowały także stworzenie recyklingowego łańcuszka szczęścia i przesłanie go za pośrednictwem Messengera,
Wszyscy uczniowie wybierają się do Związku Emerytów i Rencistów by poprowadzić warsztaty z ponownego wykorzystania surowców i wygłosić przemówienie. Elblążanie w kwietniu będą mogli wysłuchać debaty oksfordzkiej na temat "Recykling jest potrzebny" poprowadzonej przez chętne osoby. Wszyscy uczniowie tworzyli także pytania do ankiety szkolnej. Ankieta zostanie przeprowadzona na papierze z odzysku- kartkach zadrukowanych z jednej strony.
Recykling stał się polem do pracy nad przemówieniem, listem oficjalnym, argumentowaniem, tworzeniem reklamy. A uczniowie działali na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju- informacje o nich również w materiałach szkoleniowych education.microsoft.com
- czy w danym zadaniu uczniowie muszą pracować w grupach?
- czy uczniowie dzielą odpowiedzialność?
- czy uczniowie podejmują wspólne decyzje?
- czy praca uczniów jest zależna?
Uczniowie zaimponowali mi determinacją, zadaniowym podejściem do tematu, pomysłowością. Potrafili w 5 zespołach podzielić się pracą, przypisać sobie role. Dla mnie jako nauczyciela zawsze bezcenne będzie to, gdy uczeń sam dochodzi do pewnych wniosków, sam planuje pracę, ustala terminy, działa i wykorzystuje przy tym technologię informacyjno- komunikacyjną.
Tyle na etapie częściowej realizacji i planów.
Poniżej link do takiej lekcji poprowadzonej w Finlandii przez Paulę Vorne:
Lekcja przeprowadzona przez Paulę Vorne w Finlandii.
Komentarze
Prześlij komentarz