Przejdź do głównej zawartości

Praca zespołowa na lekcjach, czyli ile wiem dzięki Microsoft. O recyklingu na języku polskim

Polecam kursy Microsoft Education. Projektowanie Nauczania XXI wieku (21st Century Learning Design - 21CLD) to zbiór 8 kursów dla pedagogów. Każdy kurs składa się z 4–6 lekcji. To ścieżka szkoleniowa, która daje nauczycielom jasne wskazówki na temat tego, jak rozwijać wśród uczniów umiejętność korzystania z technologii cyfrowych. Kurs 21CLD to praktyczne połączenie metodologii badawczej z doświadczeniem. Cały zestaw 8 kursów zawiera 20 godzin lekcji Office Mix, filmów wideo i materiałów do samooceny. W trakcie kursu uczestnicy mogą udostępniać swoje materiały i uczestniczyć w trwających dyskusjach.

Zaczęłam od kursu 2- pracy zespołowej i w tym tygodniu moi uczniowie mają okazję pracować według modelu: pracy grupowej, dzielenia odpowiedzialności, podejmowania wspólnych decyzji oraz tworzenia sytuacji, w których ich praca będzie od siebie zależna. Jako materiał do cyklu lekcji wybrałam recykling. Pewnie ktoś zapyta- jak to się ma do języka polskiego? 

Wtorkowa lekcja rozpoczęła się od uświadomienia uczniom wagi recyklingu. Uczniowie zdecydowali o tym, do kogo chcieliby skierować swój apel o większą dbałość o segregowanie śmieci. Pojawiły się takie propozycje:
- prezydent państwa,
- prezydenta miasta,
- mieszkańcy pobliskiego osiedla,
- studenci,
- uczniowie,
- przedszkolaki,
- ministrowie,
- mieszkańcy miasta,
- sławna osoba.

Następnie zadałam pytanie, która grupa odbiorców byłaby bliska uczniom. W ten sposób wyłoniły się grupy. Liczba osób w nich była różna: 2, 6, 7, 2, 2 i 3 osoby. Nikt nie wybrał ministrów i studentów. Pierwszym etapem pracy uczniów było zapoznanie się ze strukturą przemówienia. 

Wykorzystałam materiały Moniki Olejniczak zamieszczone w grupie fb Poloniści z pasją. Monika Olejniczak napisała przemówienie na temat przemówienia, zawarła również wskazówki do pracy nad tą formą wypowiedzi- uczniowie mieli podkreślić wstęp, rozwinięcie, napisać zakończenie, wskazać elementy komizmu i zwroty do adresata, a także samodzielnie stworzyć notatkę na temat tej formy wypowiedzi. Z zadaniami uczniowie uporali się błyskawicznie. Widziałam, że załapali bakcyla recyklingowego. Po głośnym odczytaniu 6 zakończeń przemówień, wskazówkach nauczycielskich i uczniowskich nadszedł czas na napisanie samodzielnie przemówienia na temat recyklingu, które miało być skierowane do osoby lub osób, które wybrała grupa. I znowu nastąpiło odczytanie przemówień, korekta ewentualnych błędów i ocena koleżeńska. Na tym etapie przedstawiciele grupy piszącej do sławnej osoby- Donald Trump, prezydenta państwa i miasta zdały sobie sprawę, że ciężko będzie wygłosić te przemówienia. Znalazł się jednak i sposób na to. Uczniowie z innych grup podali pomysły na to jak wykorzystać przemówienia i jak je przesłać. I coś mi się wydaje, że to trafne sposoby. Tego też uczę moich uczniów- mocy działania, próbowania pomimo być może małej szansy na sukces.

Kolejnym etapem było ustalenie działań, które grupa może zaproponować swoim odbiorcom. Pomysłów moim uczniom nie brakuje. Oto one:
- 22 marca (data potwierdzona) uczniowie pokażą przedszkolakom teatrzyk z elementami konkursu i scenkami dotyczącymi recyklingu oraz wygłoszą przygotowane na lekcji przemówienie. A po tej części przedszkolaki wezmą udział w warsztatach- wykonają z plastikowej butelki łódki, które wykorzystają do wyścigów łodzi na kałużach. Małe butelki po wodzie mineralnej są gromadzone w bibliotece szkolnej, a do ich zbierania angażowani są także pierwszoklasiści naszej szkoły,

- mieszkańcy osiedla wezmą udział w ankiecie na temat rozumienia pojęcia recyklingu oraz działań, które są z nim związane. W wielu miejscach zostaną powieszone plakaty (w ich drukowanie włączyli się rodzice uczniów, a projekt plakatu powstał w Power Point). Wyniki ankiety mają zostać przekazane do administratora osiedla, a każdy respondent otrzyma czekoladkę,

- prezydent Andrzej Duda otrzyma list oficjalny, w którym uczniowie podkreślą wagę recyklingu. W liście zostanie zamieszczony link do nagranego przemówienia,

- Donald Trump raczej nie otrzyma linka do przemówienia, choć uczniowie chcą przekazać do ambasady swój apel. Napisali także list oficjalny do Adama Wajraka z prośbą o poparcie dla kampanii,

- prezydent miasta otrzyma list oficjalny, postaramy się również o wizytę w urzędzie i wygłoszenie przemówienia. Uczennice chcą zorganizować kiermasz ciast, dochód z niego przeznaczyć na zakup tego, co jest potrzebne w szkole do segregowanie śmieci i sprzątania. 29 marca chętni uczniowie i nauczyciele wezmą udział w segregowaniu śmieci, które nie zostały posegregowane przez uczniów w klasach. Dziewczynki chciałyby także zaprojektować koszulki, gdzie logo recyklingu będzie wkomponowane w  elementy charakterystyczne dla miasta,

- najliczniejsza grupa to uczniowie, którzy chcą zmienić środowisko szkolne i pogłębić świadomość mieszkańców miasta. We wtorek 26 lutego i 5 marca uczniowie poprowadzą lekcje w klasach pierwszych na temat recyklingu, wyświetlą prezentację na temat recyklingu i zorganizują konkurs segregowania śmieci, a także wygłoszą przemówienie. Piętro, na którym znajdują się klasy 1-3 zostanie przyozdobione ozdobami wykonanymi z odzyskanych surowców. Grupa chce również przeprowadzić kiermasz ciast i babeczek, a pieniądze przeznaczyć na zakup koszy do segregacji śmieci w klasach. Uczniowie przeprowadzą również ankietę na elbląskiej starówce (3 marca) , aby dowiedzieć się czy elblążanie rozumieją potrzebę segregowania śmieci. Dziewczynki zaproponowały także stworzenie recyklingowego  łańcuszka szczęścia i przesłanie go za pośrednictwem Messengera,


Wszyscy uczniowie wybierają się do Związku Emerytów i Rencistów by poprowadzić warsztaty z ponownego wykorzystania surowców i wygłosić przemówienie. Elblążanie w kwietniu będą mogli wysłuchać debaty oksfordzkiej na temat "Recykling jest potrzebny" poprowadzonej przez chętne osoby. Wszyscy uczniowie tworzyli także pytania do ankiety szkolnej. Ankieta zostanie przeprowadzona na papierze z odzysku- kartkach zadrukowanych z jednej strony.

Recykling stał się polem do pracy nad przemówieniem, listem oficjalnym, argumentowaniem, tworzeniem reklamy. A uczniowie działali na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju- informacje o nich również w materiałach szkoleniowych education.microsoft.com


Tworząc lekcję opartą na pracy zespołowej  powinniśmy zadać sobie 4 pytania:
- czy w danym zadaniu uczniowie muszą pracować w grupach?
- czy uczniowie dzielą odpowiedzialność?
- czy uczniowie podejmują wspólne decyzje?
- czy praca uczniów jest zależna?

Uczniowie zaimponowali mi determinacją, zadaniowym podejściem do tematu, pomysłowością. Potrafili w 5 zespołach podzielić się pracą, przypisać sobie role. Dla mnie jako nauczyciela zawsze bezcenne będzie to, gdy uczeń sam dochodzi do pewnych wniosków, sam planuje pracę, ustala terminy, działa i wykorzystuje przy tym technologię informacyjno- komunikacyjną. 
Tyle na etapie częściowej realizacji i planów. 
Poniżej link do takiej lekcji poprowadzonej w Finlandii przez Paulę Vorne:

Lekcja przeprowadzona przez Paulę Vorne w Finlandii.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc