Przejdź do głównej zawartości

Filharmonia pod chmurką, czyli jak zapoznać uczniów w ruchu ze sztuką

Znalezione obrazy dla zapytania filharmonia

Lekcję realizującą cel dostrzegania wartości obcowania ze sztuką za pośrednictwem instytucji kultury  uczniowie odbyli na dworze. Próbowaliśmy zrozumieć potrzebę odwiedzania filharmonii. Wcześniejsze lekcje poświęciliśmy na omówienie słownictwa i zasad zachowania w teatrze na odwróconej lekcji

Lekcja o teatrze

Byliśmy także w bibliotece oraz w muzeum:
Lekcja w muzeum w Wyoming

Kryteria sukcesu do lekcji:
- stosuję słownictwo związane z filharmonią,
- znam twórcę opery polskiej,
- wyrażam opinię na temat potrzeby chodzenie do filgarmonii.
Lekcja wpisuje się w II obszar podstawy programowej języka polskiego"
Analiza i interpretacja tekstów kultury:
Uczeń rozwija zainteresowania różnymi dziedzinami kultury.

Rozpoczęliśmy od wysłuchania arii Skołuby "Ten zegar stary" w wykonaniu Adama Zwierza.
Zapytałam o wrażenia uczniów. Następnie, po zanotowaniu celu i kryteriów sukcesu na kolanie, rozdałam uczniom słowniczki dotyczące wyrazów związanych z filharmonią. Uczniowie otrzymali objaśnienia pojęć. Ich zadaniem było dopasować pojęcia, porozkładane w różnych miejscach- na pomniku, chodniku i trawie, do ich definicji: filharmonia, dyrygent, libretto, opera, aria, Halka, Straszny Dwór, Harnasie, balet, pantomima. Uczniowie mogli korzystać ze Słowników języka polskiego ( nikt nie wykorzystał ksiązki do szukania definicji) oraz z telefonów. Podczas szukania informacji  w telefonie również pojawiły się trudności. Selekcjonowanie informacji, odnajdywanie jej rzetelnych źródeł nie jest wcale proste.

SŁOWNICZEK:

      
                      
                            -instytucja dysponująca stałym zespołem złożonym z instrumentalistów, śpiewaków pod kierunkiem dyrygenta.

                              -osoba kierująca wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę.                     
   
                                        
- 1. tekst słowny do scenicznego utworu muzyczno-wokalnego (opery, oratorium).
2. scenariusz baletu, pantomimy.
                                     
                            -sceniczny dramat muzyczny składający się z partii wokalnych, instrumentalnych, baletowych, rzadziej także mówionych.

                               -pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, część m.in. opery.

                        

 -polskie opery narodowe z muzyką Stanisława Moniuszki.
                             
                       -balet-pantomima napisany przez Karola Szymanowskiego.
                                    
                               -rodzaj widowiska teatralnego będącego połączeniem tańca artystycznego, muzyki i fabuły.
                
                                    -widowisko sceniczne, w którym interpretowane przez aktorów treści przekazywane są bez użycia słów, a jedynie za pomocą gestów i mimiki.










































Pod tabelą ze słowniczkiem znalazł się także frazeologizm- opera mydlana. 

Po sprawdzeniu zadania i wyjaśnieniu trudniejszych terminów, rozmawialiśmy na temat potrzeby istnienia takich miejsc. Taką też refleksję zapisali uczniowie w zeszytach. Próbowaliśmy także zrozumieć przyzcny, dla których niewiele osób w  młodym wieku chce słuchać muzyki poważnej. 




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc