Lekcję realizującą cel dostrzegania wartości obcowania ze sztuką za pośrednictwem instytucji kultury uczniowie odbyli na dworze. Próbowaliśmy zrozumieć potrzebę odwiedzania filharmonii. Wcześniejsze lekcje poświęciliśmy na omówienie słownictwa i zasad zachowania w teatrze na odwróconej lekcji
Lekcja o teatrze
Byliśmy także w bibliotece oraz w muzeum:
Lekcja w muzeum w Wyoming
Kryteria sukcesu do lekcji:
- stosuję słownictwo związane z filharmonią,
- znam twórcę opery polskiej,
- wyrażam opinię na temat potrzeby chodzenie do filgarmonii.
Lekcja wpisuje się w II obszar podstawy programowej języka polskiego"
Analiza i interpretacja tekstów kultury:
Uczeń rozwija zainteresowania różnymi dziedzinami kultury.
Rozpoczęliśmy od wysłuchania arii Skołuby "Ten zegar stary" w wykonaniu Adama Zwierza.
Zapytałam o wrażenia uczniów. Następnie, po zanotowaniu celu i kryteriów sukcesu na kolanie, rozdałam uczniom słowniczki dotyczące wyrazów związanych z filharmonią. Uczniowie otrzymali objaśnienia pojęć. Ich zadaniem było dopasować pojęcia, porozkładane w różnych miejscach- na pomniku, chodniku i trawie, do ich definicji: filharmonia, dyrygent, libretto, opera, aria, Halka, Straszny Dwór, Harnasie, balet, pantomima. Uczniowie mogli korzystać ze Słowników języka polskiego ( nikt nie wykorzystał ksiązki do szukania definicji) oraz z telefonów. Podczas szukania informacji w telefonie również pojawiły się trudności. Selekcjonowanie informacji, odnajdywanie jej rzetelnych źródeł nie jest wcale proste.
SŁOWNICZEK:
Rozpoczęliśmy od wysłuchania arii Skołuby "Ten zegar stary" w wykonaniu Adama Zwierza.
Zapytałam o wrażenia uczniów. Następnie, po zanotowaniu celu i kryteriów sukcesu na kolanie, rozdałam uczniom słowniczki dotyczące wyrazów związanych z filharmonią. Uczniowie otrzymali objaśnienia pojęć. Ich zadaniem było dopasować pojęcia, porozkładane w różnych miejscach- na pomniku, chodniku i trawie, do ich definicji: filharmonia, dyrygent, libretto, opera, aria, Halka, Straszny Dwór, Harnasie, balet, pantomima. Uczniowie mogli korzystać ze Słowników języka polskiego ( nikt nie wykorzystał ksiązki do szukania definicji) oraz z telefonów. Podczas szukania informacji w telefonie również pojawiły się trudności. Selekcjonowanie informacji, odnajdywanie jej rzetelnych źródeł nie jest wcale proste.
SŁOWNICZEK:
-instytucja dysponująca stałym zespołem złożonym z instrumentalistów,
śpiewaków pod kierunkiem dyrygenta.
|
-osoba kierująca wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę.
|
- 1. tekst słowny do scenicznego utworu muzyczno-wokalnego
(opery, oratorium).
2. scenariusz baletu, pantomimy. |
-sceniczny dramat muzyczny
składający się z partii wokalnych, instrumentalnych, baletowych, rzadziej
także mówionych.
|
-pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, część m.in. opery.
|
-polskie opery narodowe
z muzyką Stanisława Moniuszki.
|
-balet-pantomima
napisany przez Karola Szymanowskiego.
|
-rodzaj widowiska teatralnego będącego połączeniem tańca
artystycznego, muzyki i fabuły.
|
-widowisko sceniczne, w którym interpretowane przez aktorów treści
przekazywane są bez użycia słów, a jedynie za pomocą gestów i mimiki.
|
Po sprawdzeniu zadania i wyjaśnieniu trudniejszych terminów, rozmawialiśmy na temat potrzeby istnienia takich miejsc. Taką też refleksję zapisali uczniowie w zeszytach. Próbowaliśmy także zrozumieć przyzcny, dla których niewiele osób w młodym wieku chce słuchać muzyki poważnej.
Komentarze
Prześlij komentarz