Przejdź do głównej zawartości

Odwrócona lekcja, czyli o większym zaangażowaniu uczniów w lekcję

Flipped classroom to model, w którym typowa lekcja i praca domowa zamieniają się miejscami. W odwróconych lekcjach, o których czytałam to nauczyciel przygotowywał filmy video- sam lub korzystał z zasobów internetowych. Model zakłada też wykorzystanie quizów interaktywnych lub ćwiczeń sprawdzających przyswojenie wiedzy przez ucznia. Natychmiastowa informacja zwrotna w przypadku quizu i możliwość powtarzania fragmentów lekcji ułatwiają wyjaśnienie niezrozumiałych kwestii. Nauczyciel może nadzorować dyskusję, pracę w grupie, tak aby to uczniowie wykorzystali to, czego się nauczyli oglądając film. Nauczyciel monitoruje postępy uczniów.



Lekcja, którą zaproponowałam uczniom, a odbyła się w domu, to przeczytanie wybranego tekstu z podręcznika nawiązującego do teatru lub sztuki teatralnej ( fragment "Snu nocy letniej" W. Szekspira dotyczacy planowania scenografii i rekwizytów, fragment tekstu G. Kasdepke o zachowaniu w teatrze oraz fragment tekstu L. Legutko prezentujący kilka anegdot z życia aktorów i teatru) i ułożenie do niego zadania. Zadania ułożone przez uczniów zostały zamieszczone w aplikacji Sway i posłużą do w powtórzenia materiału przed sprawdzianem z działu. Ucieszyło mnie, że uczniowie swobodnie żonglowali treściami i udało im się nawiązać do niedawno omawianego stopniowania przymiotników i przysłówków oraz do pojęcia rymu. Znalazły się też w tym zestawieniu pytania, które uczniowie uznali w trakcie za niepotrzebne- pytanie o datę ur. i śmierci Lucyny Legutko czy ilość osób przygotowujących przedstawienie w tekście Szekspira. To też jest dla mnie niezwykłe, że uczniowie potrafią dokonać autokrytyki i wygłosić ją przed innymi uczniami. Największą niespodzianką było dla mnie zadanie z poprowadzeniem debaty klasowej na temat "Warto być dzieckiem aktorów" i napisz wiersz o tym, co dzieje się w bufecie teatralnym.

Uczniowie, podzieleni na poprzedniej lekcji na 3 grupy, prezentowali wspólnie wybrany tekst. Na środek sali wychodziły osoby, które przeczytały konkretny fragment np " Teatr" G. Kasdepke. Najpierw następowało streszczenie tekstu (ta umiejętność cały czas wymaga pracy) reszcie klasy, która danego tekstu nie czytała. Trzeba było to zrobić na tyle umiejętnie, by publiczność zorientowała się w nim i wychwyciła dowcip mu towarzyszący (we wszystkich tekstach występował humor sytuacyjny). Potem następowały pytania do tekstu, które osoby streszczające zadawały innym uczniom. I to publiczność miała odszukać informację w tekście dla siebie nieznanym. Byłam zdumiona tempem pracy i uważnością słuchania uczniów.

Tu zamieszczone są zadania do tekstu, które utworzyli uczniowie.


Przejdź do tego Swaya

Czynność powtarzaliśmy do każdego tekstu. Każdy więc mógł się sprawdzić jako osoba słuchająca i opowiadajaca. 
Następnie uczniowie wymienili wszystkie wyrazy, które pojawiły się w tekstach i były związane z teatrem. Dodali także własne. Wszystkie zostały zanotowane w zeszycie, a trudniejsze wyjaśnione ( antrakt, inspicjent, sufler). W ten sposób powstał słowniczek teatralny. A na koniec lekcji uczniowie zmierzyli się z odpowiedzią na pytanie kluczowe: Po co mi teatr?

Jakie korzyści osiągnęliśmy z tak poprowadzonej lekcji:
- sprawdziłam stopień rozumienia tekstu,
- uczniowie zapoznali się aż z 3 tekstami literackimi na 2 godzinach lekcyjnych i omówili je,
- uczniowie przyszli na zajęcia przygotowani do pracy z rówieśnikami, szczególnie miało to znaczenie w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w swoim tempie, tyle razy, ile potrzebowali przeczytali samodzielnie tekst. Na lekcji zwykle tekst czytamy głośno, bo tempo czytania uczniów nie jest równomierne),
- musieli zastanowić się nad tekstem, zaplanować do niego zadanie,
- samodzielnie wyłapali błędy np zadanie o latach życia Lucyny Legutko,
- moja pozycja jako nauczyciela była podrzędna. Lekcja należała do uczniów,
- uczniowie wzięli większą odpowiedzialność za swoje uczenie się,
- uczniowie ułożyli materiał lekcyjny w domu, poddali go analizie i przyszli na lekcję z gotowymi pytaniami,
- nieobecni uczniowie mają podany materiał w aplikacji Sway, mogą się samodzielnie sprawdzić w domu czy zrozumieli tekst i dokonać równiez autoanalizy swoich umiejętności i wiadomości. 

Niech żyje odwrócona lekcja!

Komentarze

  1. Uwielbiam tę formę pracy <3 Zdarza się, że zadaję uczniom "dodatkowo" różne lektury, aby na lekcji móc je wykorzystać w kontekście PP i tego, co aktualnie trzeba omówić. Tym sposobem zrobiliśmy "Skąpca" jako kontekst do "Opowieści wigilijnej". Porównywaliśmy bohaterów, uczniowie pisali, co jeden drugiemu mógł poradzić itp. Fajnie było ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry pomysł na zadanie rożnych tekstów i spotkanie się w pracy nad nimi. Inną metodą, przewidywania dialogów, pracowałam z "Opowieścią wigilijną" i "Dziewczynką z zapałkami." Dziewczynka miała zapukać do kantoru Scrooge'a i poprosić o kupno zapałek. A Scrooge miał jej odpowiedzieć w swoim tonie. Część klasy była dziewczynką, a część Ebenezerem, potem chodząc po klasie szukali odpowiedzi na swoje kwestie dialogowe w zeszytach kolegów. Też można było zrobić to metodą odwróconej lekcji.

      Usuń
  2. Świetna realizacja materiału! Bardzo inspirujące!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i zachęcam do skorzystania. Jak napisał Platon- najważniejszy jest początek :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc