Przejdź do głównej zawartości

Poczęstuj się zaimkiem!

Po świętach nie brak opakowań po czekoladkach. Segregując śmieci, wpadłam na pomysł wykorzystania plastikowych elementów, w które włożone są cukierki, do wykonania gry utrwalającej zaimki oraz inne części mowy. Jeśli brak tylu pudełek, to można poprosić uczniów o przyniesienie ich do szkoły. Chętnie podejmują się zadania.




W zagłębieniach na cukierki pojawiała się kartka z zapisanym zaimkiem. Zadaniem ucznia było wykonanie rzutu (kostką lub małą piłeczką) do wybranego zagłębienia pudełka, w którym umieszczony był zaimek. Rzucający określał jaką część mowy zastępuje zaimek. 


Odpowiedź ucznia była sprawdzana przez resztę drużyny. W ten sposób kształtowaliśmy rozpoznawanie zaimków oraz powtórzyliśmy informacje na temat rzeczownika, przymiotnika, przysłówka i liczebnika. Gdy każdy uczeń zgromadził 5 kartek z zaimkami, układał z nimi zdania. W miejsce zaimków wklejał kartki, które zdobył w grze.





Zabawa i nauka to moje ulubione połączenie aktywności uczniowskiej. Najwięcej uczniowie uczą się wtedy, kiedy nie wiedzą, że się uczą. 

Cel: Układam zwięzłe i zrozumiałe wypowiedzi używając zaimków.

Kryteria sukcesu:
- wiem, co to jest zaimek,
- wskazuję zamiast jakiej części mowy używam zaimka,
- odmieniam zaimki,
- używam krótszych lub dłuższych form zaimków.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki by...

Pierwsza lekcja języka polskiego w nowym roku szkolnym

Pierwsze lekcje zazwyczaj wyglądają tak samo- uczniowie zapoznają się z Przedmiotowymi zasadami oceniania z góry ustalonymi przez nauczycieli przedmiotu. Czy im się te zasady podobają, czy nie, i tak zmuszeni są im przystać i pokwitować je podpisem nie tylko swoim, ale także zadbać o to, by podpisali się pod nimi rodzice. Dla mnie to smutne wydarzenie. Z niechęcią poddaję się mu także. Staram się jednak by ten pierwszy język polski w roku szkolnym był choć trochę ożywiony i żeby na tej lekcji znalazło się także miejsce dla ucznia. Cel: znajdę odpowiedź na pytanie: Co mnie czeka na języku polskim w klasie 6? Kryteria sukcesu: - wiem kim mogę być na języku polskim, - postawię sobie cele do pracy na języku polskim, - poznam zasady, które obowiązują na języku polskim, - odkoduję i zakoduję tytuły lektur oraz dowiem się kiedy będą omawiane. Lekcję zaczęliśmy od wspólnego postawienia celu. Potem każdy z uczniów uzupełniał zdanie na pierwszej stronie zeszytu- Na języku polskim jest...