Przejdź do głównej zawartości

Język na językach! Jak za pomocą języka sprawić, by świat nie był dziwny?

Lekcję rozpoczęliśmy od wysłuchania w półmroku, przy świetle świec, utworu Czesława Niemena "Dziwny ten świat." Pierwsze zadanie jakie postawiłam przed uczniami, to powiedzieć o czym jest utwór i dlaczego go wysłuchaliśmy. Uczniowie w rozmowie kierowanej doszli do wniosku, że utwór ten, pomimo 40-letniej historii, nawiązuje także do czasów współczesnych i jest wciąż aktualny.

Następnie zapytałam uczniów czy wczoraj powiedzieli coś, czego żałują. Kilka osób chciało się podzielić swoimi spostrzeżeniami, po każdej odpowiedzi, uderzałam jabłkiem w ławkę. Po kilku uderzeniach jabłko pękło, polecił z niego sok (uczniowie zinterpretowali to jako łzy), jabłko "puściłam" po klasie, by każdy mógł dotknąć i obejrzeć owoc. W ubiegłym roku przeprowadziłam podobny eksperyment, uczniowie zapamiętali, że jabłko, po przekrojeniu, zmienia kolor. Zadałam pytania :- jaki związek ma jabłko z wypowiadanymi słowami?
- czy jabłko stanie się znowu twarde, gdy już nie będę obijała go?
- jak czuje się człowiek i jaki się staje, gdy słyszy ciągle negatywne komunikaty kierowane do niego?


Cel: Jak za pomocą języka sprawić, by świat nie był dziwny?

KS:
- rozumiem sens wiersz T. Różewicza "Fałszywi wściekli,"
- poznaję wartość języka,
- poznaję i stosuję związki frazeologiczne związane z językiem.

Odczytałam wiersz Tadeusza Różewicza "Fałszywi wściekli." Fakt, że uczniowie poprosili o ponowne przeczytanie tekstu świadczy o tym, że wywołał on w nich emocje. 

Tadeusz Różewicz
Fałszywi wściekli

Czym ten człowiek tak wywija? Mieczem? Kijem? Nie.
to jest język. To jest jego język. Potrafi zadawać nim
ciocy, rany, potrafi lizać, zamiatać, zamazywać.
W tej chwili właściciel języka występuje w roli wściekłego.
Widzicie, jakie ma czarne podniebienie, białe kły, czerwone uszy. Dawniej wypożyczał język.
Teraz go odebrał.
Język był wytarty, plugawy, gąbczasty, zapleśniały, zakurzony.
Owinął go w szmatkę i poszedł do domu.
W ukryciu czyścił go. prał. nicował.skrobał. wykręcał. oliwił.
Po przeprowadzeniu tej kuracji wziął język do ręki i machnął nim kilka razy.
Język świsnął. syknął. strzelił jak bicz.
Właściciel wsadził sobie odnowiony język do pyska i rozpoczął znów ożywioną działalność. 

Kolejnym krokiem podczas lekcji było dokonanie interpretacji wiersza. Podzieliliśmy utwór na 3 części:

- język przed kuracją: uczniowie zaproponowali rysowanie, a ja wykonanie twarzy z białymi kłami, czarnym podniebieniem, czerwonymi uszami oraz językiem, na którym uczniowie wypisali cechy tegoż. Podczas wykonywania Wściekłego słuchali piosenki Kayah "Na językach."







- język w trakcie kuracji: uczniowie wypisali czasowniki określające czynności wykonywane przez właściciela języka, służące jego naprawie,


- język po kuracji: uczniowie odszukali wyrazy pokazujące zmianę i nazwali środki stylist., a także wyjęli lusterka i obejrzeli swoje języki. Ich zadaniem było znalezienie odpowiedzi na pytania:
- jakiej zmiany potrzebuje mój język, jeśli jej potrzebuje?
- czy masz zamiar odnowić swój język?

Uczniowie zapisali też w zeszytach odpowiedź nt zmiany języka z wiersza Różewicza. Mogli posłużyć się cytatem.

Następnie omówiliśmy frazeologizmy związane z językiem. Uczniowie wyrażali swoją opinię na temat związku frazeologicznego- czy mówi on o pozytywnej, czy negatywnej cesze języka.


Język na językach, czyli frazeologizmy z wyrazem ”język”:
niewyparzony język- otwarcie mówić, co się myśli i używać dosadnych słów

wziąć kogoś na języki- obmawiać kogoś, plotkować na czyjś temat

bić się na języki- kłócić się, sprzeczać

ugryźć się w język- zamilknąć w porę

rozpuścić język- rozgadać się, plotkować

przyciąć komuś języka- spowodować by zamilkł

trzymać język za zębami- dochować tajemnicy

ostrzyć sobie język na kogoś- szykować się z kimś na rozmowę lub polemikę

gadać co ślina na język przyniesie- mówić byle co, pleść trzy po trzy

dostać się na języki- narazić się na plotki

pójść za językiem- pójść z donosem, ze skargą



Ostatnim zadaniem uczniów było napisanie rady dla osób posługujących się językiem z wykorzystaniem jednego związku frazeologicznego. Uczniowie zamieszczali swoje rady w aplikacji Storybird tworząc książeczkę. Wysłałam ją również rodzicom. 



Lekcja poruszyła uczniów. Wierzę w to, że stanie się zalążkiem pracy nad zmianą choć jednej cechy swego języka. Na początek ustaliliśmy, że przynajmniej raz dziennie powstrzymujemy się od negatywnego komentarza. 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc