Przejdź do głównej zawartości

Projekt "Opowiedz mi swoją historię..."

Projekt 100 historii na 100 lat Oktawii Gorzeńskiej zainteresował mnie bardzo. Wielka rocznica wymaga specjalnych uroczystości. A w klasie, w której uczę rozpoczęliśmy świętowanie już w ubiegłym roku pisząc listy do Polski oraz ucząc się wybranego utworu poetyckiego o tematyce patriotycznej na pamięć. Naszą pracę zaprezentowaliśmy rodzicom podczas wieczornicy patriotycznej. 





Działania projektu, który nazwałam "Opowiedz mi swoją historię..." skupione były wokół różnorodności jego uczestników. Do projektu zaprosiłam Karolinę Badurę ze Szkoły Języka Polskiego im. J. Korczaka w Central Falls w Stanach Zjednoczonych i Olenę Lizunovą z Liceum Prestige w Kijowie na Ukrainie.Uczestnicy projektu to uczniowie uczący się języka polskiego jako obcego (Ukraina), uczniowie ze szkoły polonijnej ( USA) i uczniowie uczący się języka polskiego jako ojczystego (Polska). Ta różnorodność zainteresowała mnie i założyłam, że pomoże stworzyć mi pojęcie polskości w różnym ujęciu. 


10 października 2018
Na 100-lecie odzyskania niepodległości w projekcie "Opowiedz mi swoją historię" weźmie udział Szkoła Języka Polskiego im. Janusza Korczaka w Central Falls w Stanach Zjednoczonych, Liceum "Prestiż" z Kijowa i Szkoła Podstawowa nr 21 w Elblągu. Uczestnicy projektu to dzieci i młodzież, którzy mają różne doświadczenia polskości- ukraińscy uczniowie uczą się języka polskiego jako obcego, uczniowie amerykańscy uczą się lub doskonalą znajomość języka. Część z tych osób nigdy nie była w Polsce, a związki z krajem są często nikłe. Na razie wchodzimy w pierwszy etap projektu i rozmawiamy w domach na temat rodziny i jej losów w kontekście historii Polski.

17 października 2018
Uczniowie otrzymują zadanie porozmawiania w domu rodzinnym z bliskimi na temat historii Polski i jej wpływu na losy rodziny. Historie uczniowie prezentowali w parach, każdy miał możliwość opowiedzenia swojej. W refleksjach uczniowskich po lekcji odnalazłam ślady ogromnych emocji i zaciekawienia. Część uczniów nawet podczas przerw miała potrzebę zaczepienia mnie i opowiedzenia historii swojej rodziny. Niektóre z opowieści to prawdziwe tragedie rodzinne. Najczęściej pochodziły z okresu Drugiej Wojny Światowej.

22 października 2018
Wspólne spotkanie na Skypie z uczniami kl. 8 z liceum "Prestige" w Kijowie. Poznaliśmy się, rozmawialiśmy na ważne tematy dotyczące polskości i nawet zaśpiewaliśmy refren piosenki Zenka Martyniuka "Przez twe oczy zielone.". Uczniowie z kijowskiego liceum uczą się języka polskiego po to, by kontynuować naukę w Polsce. Moi uczniowie odpowiedzieli na pytanie - jak to jest być Polakiem? Na Ukrainie sławny jest nasz patriotyzm i słowa uczniów naszej szkoły potwierdziły to❤️❤️❤️ Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 21 w Elblągu nauczyli ukraińskich uczniów najdłuższego polskiego wyrazu: konstantynopolitańczykowianeczka. To było niesamowite spotkanie, które z pewnością powtórzymy. 

Fragment nagrania naszej rozmowy na Skypie:

https://youtu.be/ubcWqlDxwRY

25 października 2018
Uczniowie zmierzyli się z tematem Gdy myślę o Polsce... Mieli przedstawić w formie rysowanej i słownej skojarzenia, które wywołuje w nich wyraz "Polska." Są one bardzo różne, tak różne jak ludzie i ich doświadczenia.Prace zostaną przesłane do szkoły w USA i na Ukrainie.Dzielimy się naszym obrazem Polski. Będziemy mieli także okazję zobaczyć ją z perspektywy osób nie mieszkających tu.

A tu perspektywa Polski w widzeniu dzieci z USA. Piękne historie!


26 października 2018


Uczniowie przedstawili rodzinną opowieść, którą prezentowali koledze lub koleżance w formie komiksu. Piękne i trudne to historie. A ile jeszcze w nich emocji po tylu latach!

7 listopada 2018

Uczniowie kl. 6 poprowadzili debatę oksfordzką na temat Patriotyzm jest potrzebny. Publiczność to uczniowie klas 7 i 8. Nad przebiegiem debaty czuwał marszałek, a czas mierzył sekretarz. Argumenty Propozycji i Opozycji były poparte przykładami. Reagowała na nie publiczność pokazując odpowiedni kolor kartki- zielony- zgadzam się, żółty- nie zgadzam się. Jestem dumna z moich uczniów, że nie poddali się tremie, doskonale weszli w swoje role i zachęcili do zastanowienia się nad potrzebą patriotyzmu w codziennym życiu. Dla nich najcenniejsze było to, że mogli nauczyć czegoś starsze koleżanki i kolegów, bo była to pierwsza debata oksfordzka w naszej szkole. Zwyciężyły argumenty Propozycji- Patriotyzm jest potrzebny, a mogliśmy to stwierdzić obserwując wyniki głosowania publiczności.







8 listopada 2018
Na forum w eTwinning uczniowie mają możliwość pisania do siebie. Jedni i drudzy dokonują autoprezentacji. To dobry sposób na naukę języka dla obu stron dialogu.

9 listopada 2018
Utworzyliśmy ekspozycję naszych wspólnych prac na korytarzu szkolnym.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc