Przejdź do głównej zawartości

Fortuna [za Nagrodę Nobla] kołem się toczy. O liczebnikach wielowyrazowych i polskich noblistach

Zachodziłam w głowę jak uatrakcyjnić lekcję dotyczącą liczebników zbiorowych i wpadłam na pomysł, że koło fortuny pomoże ją ożywić i zaktywizować uczniów na lekcji.


Skorzystałam z interaktywnej strony https://wheeldecide.com/
Korzystane jest to, że nie trzeba się tam logować.

 Jak wygenerować koło fortuny?
1. Wchodzimy na stronę https://wheeldecide.com/
2. Wybieramy opcję Modify Wheel.
3. Pojawią się okna do wpisywania własnych elementów, tytułu. Można też wejść w Advanced Options i zmienić kolory lub czas kręcenia koła.
4. Zatwierdzamy wybierając opcję Apply Wheel Changes.
5. Losowanie odbywa się po kliknięciu w środkowy punkt koła. Element, który został już wylosowany może zostać usunięty, jeśli zaznaczymy tę opcję w ustawieniach.
6. Pobieramy kod do odtworzenia koła ponownie- możemy koło udostępnić w portalach społecznościowych, wysłać kod pocztą. Wybieramy opcję Embed Wheel.

Cel: używam liczebników złożonych w poznawaniu informacji na temat polskich laureatów Nagrody Nobla.

Starałam się tak dobrać treści zamieszczone w kole fortuny, by zawierały  informacje na temat polskich noblistów. Uczniowie podzieleni na grupy na zmianę podchodzili do koła i "kręcili" nim.  Wylosowane zdanie mieli zapamiętać, do zapisania liczebnika mogli mieć coś do zanotowania. Zdanie wypowiadali w grupie, a pozostali uczniowie mieli je zapisać. Przed rozpoczęciem gry uczniowie otrzymali informację, że w podanych zdaniach znajdują się również błędy, które należy poprawić, a liczby muszą zostać zapisane jako wyrazy. 
Nauka połączona z zabawą i rywalizacją rozpoczęła się. Ponownie wylosowane zdanie było anulowane i uczeń miał prawo ponownie zakręcić kołem. Na kole umieściłam 14 informacji. W trakcie lekcji spostrzegałam się,  że powinna ich być mniejsza liczba.
Po zakończeniu rundy rozpoczęliśmy sprawdzanie zapisanych liczebników. A następnym zadaniem uczniów było selekcjonowanie informacji- poleciłam wykreślić zdania niepowiązane z polskimi noblistami. 

Do wyjaśnienia znaczenia Nagrody Nobla i poinformowania uczniów kim był Nobel użyłam filmu (Krótka) historia Nobla:
Film o Noblu
Z pozostałych zdań uczniowie mieli stworzyć samodzielnie tabelę i na podstawie zdań z koła fortuny uporządkować informacje chronologicznie zapisując w tabeli: imię i nazwisko laureata, rok otrzymania nagrody oraz dziedzinę, w której wyróżnił się nagrodzony. Uporządkowany materiał uzupełniliśmy prezentacją.  
Prezentacja o polskich noblistach
Uczniowie oglądając ją mieli sprawdzić samodzielnie zapisane informacje.
Podsumowanie lekcji zrobiliśmy metodą powtarzania chórem treści poznanych na lekcji.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc