Przejdź do głównej zawartości

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych
i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej.

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

  1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zajęć prowadzonych w ramach realizacji zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym),
  2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
  3. ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
  4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 44k ust. 2 i 3, a także w art. 37 ust. 4, art. 115 ust. 3 i art. 164 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo oświatowe (tj. dla uczniów 
  5. nieklasyfikowanych z powodu usprawiedliwionej i nieusprawiedliwionej nieobecności , uczniów spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, uczniów przechodzących ze szkoły danego typu do szkoły innego typu oraz uczniów przechodzących z  niepublicznej szkoły artystycznej nieposiadającej uprawnień publicznej szkoły artystycznej do szkoły publicznej),
  6. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
  7. ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
  8. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.



Zgodnie z art. 44f.2 Ustawy o systemie oświaty klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, czyli można ją przeprowadzać częściej. Nie znam szkoły, która dokonywałaby tego podsumowania więcej niż raz w roku. Tenże artykuł ustawy informuje, że termin klasyfikacji śródrocznej powinien być określony w statucie szkoły. Nie znaczy to, że wymagana jest konkretna data, bo ta co roku będzie inna i będzie się to wiązało ze zmianą statutu.
Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie muszą być wyrażone w stopniach
w skali 6-1, ale mogą być np. ocenami opisowymi, jeżeli tak stanowi statut szkoły. Tylko oceny roczne i końcowe ustala się w stopniach według skali 6-1 (paragraf 7 Rozporządzenia o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu uczniów i słuchaczy szkół publicznych).
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają- nie wystawiają, nie wyliczają- nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Natomiast śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału i na podstawie samooceny ucznia- art. 44h.1 Ustawy o systemie oświaty.

Kilka odpowiedzi na pytania, które zadaliście mi o śródroczną ocenę klasyfikacyjną.

❌
W dzienniku elektronicznym jest rubryka na przewidywaną śródroczną. Czy nie jest to potwierdzeniem tego, że mam obowiązek ustalić tę ocenę
❓
✅
Rubryka w dzienniku nie jest wyznacznikiem obowiązku w tym zakresie. Dzienniki elektroniczne są tworzone w oparciu o potrzeby osób użytkujących, bo firmy prowadzące je zarabiają na tym, więc dostosowują narzędzia do oczekiwań klienteli. Obowiązuje znajomość przepisów prawa, a nie wykorzystanie wszystkich funkcji narzędzia wspierającego organizację pracy.



❌Czy dyrektor szkoły w ramach nadzoru może zarządzić przewidywaną śródroczną ocenę klasyfikacyjną❓
✅
Nie ma wymogu prawnego przewidywanej śródrocznej, więc po co to robić? Nauczyciele
i nauczycielki mają i tak sporo obowiązków, a ten z pewnością nie przyczynia się do skuteczności uczenia. Proces uczenia nie jest jeszcze zamknięty. To podsumowanie pewnego okresu, które może szkodzić motywacji do uczenia się. Osoby, które są usatysfakcjonowane przewidywaną śródroczną oceną, możliwe że zarzucą chęć uczenia się. Osoby, które są zagrożone oceną niedostateczną lub opisem, który wskazuje, że wymagania nie zostały spełnione być może wykrzeszą z siebie siły, aby ostatnie tygodnie przed feriami zimowymi popracować. W myśl paragrafu 12 Rozporządzenia o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu uczniów i słuchaczy szkół publicznych podającego cel oceniania bieżącego taka informacja o osiągnięciach edukacyjnych powinna być podawana na bieżąco, czyli na tę chwilę, żeby można było poprawić to, co niepełne lub czego brakuje w pracy i jak dalej się uczyć. Gdybyśmy częściej pamiętali o tym ostatnim elemencie, to pewnie można byłoby częściej uniknąć takich sytuacji i przewidywana śródroczna ocena klasyfikacyjna nie jest sposobem na to.
❌Jaki przyjąć termin dla określenia klasyfikacji śródrocznej❓
✅Przepisy nie określają go, ale nakazują określenie go w statucie. Na pewno nie warto zostawiać tej czynności na dzień rady klasyfikacyjnej, ale może być to termin, np. na dzień przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną, w ostatnim tygodniu przed feriami, ale nie później niż na dwa dni przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Na pewno nie może być to konkretna data, bo będzie to wymagało dokonywania co roku zmian w statucie.

Kilka słów o opisowej śródrocznej ocenie klasyfikacyjnej i roli wymagań edukacyjnych w planowaniu i organizowaniu procesu uczenia oraz ustalaniu klasyfikacyjnej oceny śródrocznej i rocznej znajdziecie w filmie.



Jeśli potrzebujesz szkolenia dla swojej rady pedagogicznej w zakresie m.in. oceniania, uznania błędów w uczeniu, komunikacji, motywacji, to napisz do mnie: szkoleniamentoring@gmail.com
Pełna oferta szkoleń na stronie: www.dorotakujawa-weinke.pl

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h