Przejdź do głównej zawartości

Uczymy się uczyć- co ma wspólnego musztarda z planowaniem?

Znalezione obrazy dla zapytania musztarda delikatesowa kamisZawsze zastanawiało mnie, że w instytucji, która zajmuje się uczeniem, tak niewiele czasu przeznacza się na naukę uczenia. W 4 klasie zorganizowałam uczniom szybki kurs technik zapamiętywania i uczenia się. Postanowiłam jednak przed klasą 7 bardziej pochylić się nad problemem skutecznego uczenia się. Są to zajęcia pozalekcyjne dla chętnych uczniów.
Na pierwszych zajęciach z uczenia pokazałam uczniom pracę z planerem.

Cel: wiem jak planować naukę

Musztarda Delikatesowa Kamis pomogła moim uczniom zrozumieć mechanizm uczenia się. Pytania o ilość i częstotliwość jedzenia musztardy stały się punktem wyjścia do rozważań na temat ilości materiału do nauczenia oraz systematyczności. Z nauką jest tak jak z musztardą- nie da się zjeść całej zawartości słoiczka. Zanim zostanie on opróżniony cała rodzina kilkanaście razy sięga po musztardę. Zadałam także uczniom pytanie- dlaczego nie jesteśmy w stanie zjeść słoika musztardy? Następnie poprosiłam ich o wskazanie co wspólnego ma jedzenie musztardy z nauką. Szukali odpowiedzi i znaleźli ją. Zapytałam też: czy często uczą się dzień przed sprawdzianem. Większość przyznała, że tak właśnie robi- zjada słoik musztardy od razu, a po sprawdzianie zasada 3Z (zakuć, zdać, zapomnieć) realizuje się sama.

Znalezione obrazy dla zapytania planer

Aby pomóc uczniom w organizowaniu nauki pokazałam im swoje planery- jeden do zapisywania wydarzeń, a drugi do notowania celów miesięcznych i dziennych. Każdy miesiąc rozpoczynam od zapisania ważnych rzeczy, które muszę w nim zrobić. A potem te wielkie cele dzielę na mniejsze. Na przykład : jako cel miesięczny podaję napisanie artykułu do gazety, a w celu dziennym zakładam, że dziś napiszę 10 zdań artykułu lub wstęp do problemu, który chcę poruszyć. Na co dzień posługuję się również metodą ABCDE.
A- najważniejsze zadania
B- nie zabieraj się za B, jeśli jeszcze masz do zrobienia A
C- dobrze byłoby je wykonać, ale brak wykonania nie grozi konsekwencjami,
D- można zlecić drugiej osobie,
E- sprawy bagatelne.
Jest to metoda zaczerpnięta z książki Briana Tracy'ego "Zjedz tę żabę."

Znalezione obrazy dla zapytania zjedz tę żabę

Tego podziału nie objaśniałam uczniom. Byłaby to za duża porcja umiejętności do przyswojenia. 
Następnie poleciłam uczniom narysować na kartce A3 marcowy kalendarz, oznaczyć dni. A potem wzięliśmy się za planowanie.

Najpierw poprosiłam o zaznaczenie w kalendarzu stałych zajęć, które są wpisane w każdy dzień ucznia: taniec, język angielski, basen, gra na gitarze. Można też polecić uczniom by na górze kartki z kalendarza zaznaczali godzinę zakończenia zajęć w szkole i godziny w jakich nie ma ich w domu, bo są zaangażowani w zajęcia pozalekcyjne. To pozwoli w każdym dniu ocenić ile czasu możemy przeznaczyć na naukę. Następnie sprawdziliśmy terminarz klasowy w Librusie. Widniała w nim praca klasowa z matematyki, sprawdzian z pisowni przyimków oraz omawianie lektury.
Poprosiłam uczniów o sprawdzenie ile wyrazów jest do nauczenia na dyktando- 22. Liczbę wyrazów podzieliliśmy na 5 dni. Powiedziałam uczniom o metodzie uczenia się na zakładkę. Pierwszego dnia uczę się pisania 5 przyimków, w kolejnym dniu rozpoczynam od wyrazów, które nauczyłam się poprzedniego dnia i dokładam nowych pięć. Trzeciego dnia powtarzam 10 wyrazów z poprzednich 2 dni i uczę się nowych. 22 przyimki zostały rozłożone na 5 dziennie i 2 szóstego dnia, czyli przygotowanie do dyktanda zajmie uczniom 6 dni, ale będzie to maks. 10 minut dziennie nawet dla uczniów z problemami w pisaniu. 

W marcu czeka nas jeszcze omówienie lektury "Sposób na Alcybiadesa." Książka ma 17 rozdziałów, a termin jej omawiania do 18 marca. Uczniowie szybko zorientowali się, że codziennie muszą czytać jeden rozdział, zatem czytanie rozpoczną 1 marca. Obowiązuje również zasada zakładki, tyle że trochę innej- jeżeli jednego dnia nie zdążyłam przeczytać rozdziału, to kolejnego powinnam przeczytać zaległy i bieżący rozdział. W planer codziennie od 1 marca do 17 marca uczniowie wpisali czytanie lektury. 

Do pracy klasowej z matematyki policzyliśmy tematy do opanowania. Było ich 6. W zależności od stopnia rozumienia tematów założyliśmy, że należy zacząć przygotowania 28 lutego i każdego dnia rozwiązywać przynajmniej 3 zadania z podręcznika z konkretnego tematu. Uczniowie, którzy posiadają trudności w uczeniu się powinni rozwiązać ich więcej. 

Planer można zrobić także w smartfonie pobierając kalendarz google. Warta wypróbowania jest także aplikacja Canva. Można pobrać ją bezpłatnie i wykorzystać gotowe szablony planerów. Wiele z nich jest  bezpłatnych.




Tyle zdążyliśmy zrobić na jednych zajęciach. Kolejne są 8 marca i na nich wkomponujemy w terminarz codzienne przygotowanie do lekcji, listę kontrolną oraz jedną z technik zapamiętywania.  

Komentarze

  1. Świetny pomysł! Faktycznie, często zapominamy, że nie każdy potrafi się uczyć! Dziękuję, że się podzieliłaś lekcją. Na pewno skorzystam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam, Oleno! Koniecznie podziel się jak to u Ciebie wyszło.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Tak! Dobrze, że dzień wcześniej stała musztarda na stole :)

      Usuń
  3. Może się z tą Canvą zaprzyjaźnię, bo do tej pory jej unikałam... musztarda na stół!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Canva to bulka z masłem. Bardzo intuicyjne narzędzie. Na pewno poradzisz, a bardzo ulatwia życie.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h