Na lekcji z pytaniem kluczowym: Jaki wyraz poprzedzisz hasztagiem myśląc o wartościach chłopców z Placu Broni? wykorzystaliśmy makiety miejsce związanych z lekturą.
Uczniowie przygotowali je na wcześniejszej lekcji. Były to: Plac Broni, ulica Marii, ulica Pawła, szklarnia, ogród i mieszkanie Nemeczka. Lekcję przygotowałam w taki sposób, by uczniowie samodzielnie ustawili elementy. Musieli odwołać się do znajomości tekstu i wykazać wiedzą na temat położenia placu pomiędzy ulicami Marii i Pawła. Po ustawieniu zajęliśmy się przydziałem ról. Osiem figurek z klocków Lego podzieliłam między 8 osób, wyodrębniliśmy grupę Czerwonych Koszul i grupę chłopców z placu. Uczniowie wskazywali wydarzenia z lektury i przesuwali figurki do wybranych miejsc. W danym miejscu figurki zatrzymywały się, a uczniowie wskazywali na wydarzenia oraz wartości, które pojawiły się w związku z sytuacją. Wartości zapisywane były na kartkach i przyklejane do kubków. W ten sposób jeszcze raz omówiliśmy układ wydarzeń, choć nie zrobiliśmy tego bardzo dokładnie. Zauważyłam, że dzięki figurkom uczniowie bardzo wczuli się w role bohaterów. Ktoś nawet powiedział "my" mając na uwadze obóz Czerwonych Koszul. O to też chodziło!
Następnym krokiem było ułożenie w hierarchii - mało ważny, ważniejszy, najważniejszy- wartości, które zostały przymocowane na kubkach. Wywiązała się dyskusja, bo nie dla każdego dana wartość była na właściwym miejscu, ale głosowaniem i przyjęciem głosu większości stworzyliśmy piramidę wartości w książce. Uczniowie przeglądając wydarzenia, odnaleźli takie wartości: bohaterstwo, szczerość, lojalność, prawdomówność, waleczność, Plac Broni, rodzina, koledzy, nauka, honor, przyjaźń, odpowiedzialność, solidarność.
Po ustawieniu piramidy, zatrzymaliśmy się na chwilę przy wartościach. Zapytałam czy współcześni uczniowie wyznają takie wartości. Odpowiedzieli, że w małym stopniu lub nie. Temat odpowiedzialności był tu szczególnie ważny, bo ostatnio bardzo pracujemy nad samodzielnością i odpowiedzialnością. Uczniowie zwrócili także uwagę, że inne wartości wyznają chłopcy z Placu Broni w swojej grupie, a inne w sytuacjach związanych z osobami dorosłymi- nauczycielem czy rodzicami. Wspaniale, że udało się postawić wniosek- ludzie dorośli mają inne cele niż dzieci i często spotykają się po przeciwnych stronach.
Na początku lekcji uczniowie dowiedzieli się także czym jest hasztag (#, stawiamy przed wyrazem, jego synonim to znacznik, #zupakalafiorowa ( nie stawiamy spacji), ułatwia znalezienie i grupowanie elementów. Uczniowski słownik wzbogacił się o pełną definicję wyrazu.
Lekcję podsumowaliśmy refleksją. Każdy z uczniów miał zapisać poprawnie wartość, która według niego jest na szczycie piramidy i poprzedzić ją hasztagiem, a następnie napisać post o najważniejszej wartości dla chłopców z placu.
Kryteria sukcesu:
- rozumiem pojęcie hasztag,
- układam chronologicznie wydarzenia i dopasowuję je do miejsce w lekturze,
- wskazuję wartości w lekturze i umiem uzasadnić ich ważność dla bohaterów.
Lekcję uważam za ciekawą. Uczniowie bardzo zwlekali z opuszczeniem klasy po niej. Zawsze cieszy mnie to, gdy treści rożnych przedmiotów integrują się.
Komentarze
Prześlij komentarz