Przejdź do głównej zawartości

Z hasztagiem spacerem po Budapeszcie w poszukiwaniu wartości chłopców z Placu Broni

Na lekcji z pytaniem kluczowym: Jaki wyraz poprzedzisz hasztagiem myśląc o wartościach chłopców z Placu Broni? wykorzystaliśmy makiety miejsce związanych z lekturą.

Uczniowie przygotowali je na wcześniejszej lekcji. Były to: Plac Broni, ulica Marii, ulica Pawła, szklarnia, ogród i mieszkanie Nemeczka. Lekcję przygotowałam w taki sposób, by uczniowie samodzielnie ustawili elementy. Musieli odwołać się do znajomości tekstu i wykazać wiedzą na temat położenia placu pomiędzy ulicami Marii i Pawła. Po ustawieniu zajęliśmy się przydziałem ról. Osiem figurek z klocków Lego podzieliłam między 8 osób, wyodrębniliśmy grupę Czerwonych Koszul i grupę chłopców z placu. Uczniowie wskazywali wydarzenia z lektury i przesuwali figurki do wybranych miejsc. W danym miejscu figurki zatrzymywały się, a uczniowie wskazywali na wydarzenia oraz wartości, które pojawiły się w związku z sytuacją. Wartości zapisywane były na kartkach i przyklejane do kubków. W ten sposób jeszcze raz omówiliśmy układ wydarzeń, choć nie zrobiliśmy tego bardzo dokładnie. Zauważyłam, że dzięki figurkom uczniowie bardzo wczuli się w role bohaterów. Ktoś nawet powiedział "my" mając na uwadze obóz Czerwonych Koszul. O to też chodziło!


Tramwaj konny


Ulica Marii i ulica Pawła, pomiędzy nimi plac Broni






Następnym krokiem było ułożenie w hierarchii - mało ważny, ważniejszy, najważniejszy- wartości, które zostały przymocowane na kubkach. Wywiązała się dyskusja, bo nie dla każdego dana wartość była na właściwym miejscu, ale głosowaniem i przyjęciem głosu większości stworzyliśmy piramidę wartości w książce. Uczniowie przeglądając wydarzenia, odnaleźli takie wartości: bohaterstwo, szczerość, lojalność, prawdomówność, waleczność, Plac Broni, rodzina, koledzy, nauka, honor, przyjaźń, odpowiedzialność, solidarność.


Po ustawieniu piramidy, zatrzymaliśmy się na chwilę przy wartościach. Zapytałam czy współcześni uczniowie wyznają takie wartości. Odpowiedzieli, że w małym stopniu lub nie. Temat odpowiedzialności był tu szczególnie ważny, bo ostatnio bardzo pracujemy nad samodzielnością i odpowiedzialnością. Uczniowie zwrócili także uwagę, że inne wartości wyznają chłopcy z Placu Broni w swojej grupie, a inne w sytuacjach związanych z osobami dorosłymi- nauczycielem czy rodzicami. Wspaniale, że udało się postawić wniosek- ludzie dorośli mają inne cele niż dzieci i często spotykają się po przeciwnych stronach.

Na początku lekcji uczniowie dowiedzieli się także czym jest hasztag (#, stawiamy przed wyrazem, jego synonim to znacznik, #zupakalafiorowa ( nie stawiamy spacji), ułatwia znalezienie i grupowanie elementów. Uczniowski słownik wzbogacił się o pełną definicję wyrazu.

Lekcję podsumowaliśmy refleksją. Każdy z uczniów miał zapisać poprawnie wartość, która według niego jest na szczycie piramidy i poprzedzić ją hasztagiem, a następnie napisać post o najważniejszej wartości dla chłopców z placu.

Kryteria sukcesu:
- rozumiem pojęcie hasztag,
- układam chronologicznie wydarzenia i dopasowuję je do miejsce w lekturze,
- wskazuję wartości w lekturze i umiem uzasadnić ich ważność dla bohaterów.

Lekcję uważam za ciekawą. Uczniowie bardzo zwlekali z opuszczeniem klasy po niej. Zawsze cieszy mnie to, gdy treści rożnych przedmiotów integrują się.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h