Przejdź do głównej zawartości

Jak zamienić nudne stopniowanie przymiotników w lekcję z działaniem?

Materiał z gramatyki wymaga, jak matematyka, wielu ćwiczeń. Co zrobić, by treści były wyćwiczone, a uczniowie nie ziewali na lekcji? Mi się udało zamienić lekcję w edukacyjną przygodę.



Cel: stopniuję przymiotniki
KS:
- wiem co to jest przymiotnik, potrafię go wskazać i wiem przez co się odmienia,
- poznaję zasady stopniowania przymiotników w sposób prosty i opisowy,
- wiem, że nie wszystkie przymiotniki się stopniują.

Rozpoczęliśmy od ćwiczenia uważności i pracy w parach. Jeden z uczniów miał powiedzieć co to jest przymiotnik, a drugi zweryfikować poprawność odpowiedzi. Potem role odwracały się i słuchający poprzednio miał powiedzieć przez co się odmienia przymiotnik. Następnie uczniowie w podanym tekście odnajdywali przymiotniki. Treść polecenia podałam jeden raz i uprzedziłam o tym uczniów. Chciałam zapobiec niekończącej się ilości powtórzeń polecenia. Ten sposób naprawdę działa, ale musimy zaznaczyć na początku, że polecenie podamy tylko raz i być konsekwentni w tym. Jeśli treść polecenia złożona jest z kilku zadań, warto po prezentacji każdego z nich upewnić się czy zostało to zrozumiane.
Poprawność przytoczonych informacji na temat przymiotnika oraz wykonanie ćwiczenia sprawdziliśmy. Losowałam do tego patyki z imionami uczniów, wylosowana osoba udzielała odpowiedzi. Uczniowie zaznaczyli odpowiedni kolor światła przy kryterium sukcesu. Mogliśmy przejść dalej, bo było to światło zielone.

Do zobrazowania pojęcia "stopniowanie" użyłam rysunku i wykorzystałam stopnie schodów do pokazania cechy, której jest więcej lub mniej.


Następnie uczniowie wykonali z kartki papieru kwadrat, który po zgięciu na pół stał się pomocny w zapisaniu notatki na temat stopni przymiotnika. Odpowiednio przyklejony w zeszycie znowu pokazywał położenie wierzchołków i ułatwiał zapamiętanie nazw stopni przymiotnika.



Zrobiliśmy kilka ćwiczeń utrwalających stopniowanie oraz nazywanie stopni przymiotnika i przeszliśmy do wiedzy na temat stopniowania opisowego. Uczniowie dowiedzieli się również, że nie każdy przymiotnik można stopniować. Notatkę zapisali sami. Pojawiały się już motywy świąteczne  w jej wykonaniu i pewnie nie przypadkiem pojawiła się u jednej uczennicy choinka złożona z 3 trójkątów.
Wykonaliśmy kilka ćwiczeń pokazujących różnicę w tworzeniu przymiotników stopniujących się w sposób prosty i opisowy. Uczniowie doszli do wniosku, że nie każdy przymiotnik da się stopniować dwoma sposobami i czasem utworzone są formy, które nie występują w języku polskim. Do kilku przykładów użyłam również przymiotników, które się nie stopniują by zwrócić na nie uwagę uczniów: okrągły, słomiany, metalowy, kwadratowy.
Następnie zaproponowałam wylosowanie z pudełka jednego przedmiotu, który miał zostać opisany 2 przymiotnikami i poddany stopniowaniu opisowemu i prostemu. Kilka przykładów sprawdziliśmy wspólnie w klasie.

Oto zawartość pudełka. 

Kolejne zadanie polegało na użyciu do tworzenia memów odpowiedniego stopnia przymiotnika. Zadanie bardzo się podobało i nie było problemów w zastosowaniu poznanej wiedzy.
Skorzystaliśmy ze strony www.generator.memow.pl







Uczniowie zaznaczyli odpowiednimi kolorami świateł następne kryteria sukcesu. Zadałam też pytanie ile osób użyło czerwonego lub pomarańczowego koloru. Cieszę się, że moi uczniowie nie mają problemu w sygnalizowaniu tego. Starali się wyjaśnić co jest dla nich trudne. Definicję stopniowania jeszcze raz przytoczył jeden z uczniów. Często uczniowskie tłumaczenie materiału bywa bardziej skuteczne niż nauczycielskie. Do końca lekcji stopniowaliśmy przymiotniki. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h