Przejdź do głównej zawartości

Podchody jako sposób na wprowadzenie do lektury "Chłopcy z placu Broni"

Lekturę zwykle zaczynamy omawiać od wskazania elementów świata przedstawionego lub sprawdzenia znajomości treści lektury (bez oceniania, bardziej traktuję to jako podpowiedź dla tych uczniów, którzy nie przeczytali książki), aby mogli się zorientować w treści). Postanowiłam, że w przypadku lektury "Chłopcy z placu Broni" ożywię lekcję grą w podchody, podczas której uczniowie będą mogli sprawdzić swoje wiadomości i dokonać oceny koleżeńskiej.






Cel: wskazuję elementy świata przedstawionego w lekturze  "Chłopcy z placu Broni"

Kryteria sukcesu:
- określam jakie elementy wchodzą w skład świata przedstawionego utworu lit.,
- wykonuję zadania związane z treścią książki,
- odczytuję instrukcje i wykonuję zadania zgodnie z nimi,
- tworzę własne zadania dla innych uczniów.

Treść lektury, dzięki inspiracji Agnieszki Leszczyńskiej, idealnie nadaje się do wykorzystania do gry w podchody- chłopcy dzielący się na obozy, bitwa między nimi, elementy budujące jedność w grupie. Zapytałam uczniów kto chce być w obozie Feriego Acza, a kto w obozie Janosza Boki. Klasa podzieliła się na dwie grupy, każda z nich otrzymała flagę. Czerwonoskórzy dostali flagę czerwoną, a chłopcy z placu Broni flagę zielono- czerwoną. W trzymaniu flagi wymieniali się, a niosący ją miał za zadanie nieść ją na czele grupy. 
Drużyna Boki otrzymała 20 pytań do lektury i miała się schować za szkołą, a drużyna Czerwonoskórych wyruszyła w drogę. Opiekę nad jedną drużyną powierzyłam mamie ucznia, druga -była pod moją opieką. Drużyna Czerwonoskórych wskazywała kierunek ucieczki do swojej bazy rysując strzałki lub inne komunikaty kredą. Czasami pojawiały się strzałki mylące kierunek. Zadaniem uczniów było przygotowanie również zadań, które nawiązywały do treści lektury i przy niektórych zadaniach pozostawanie kartki przyciśniętej kamieniem, z zapisanym zadaniem. Dodatkowym zadaniem było znalezienie kamieni na trasie, co też miało wpływ na upływ czasu, a w mieście nie jest to łatwym zadaniem. Każdy z uczniów miał więc zajęcie. Zadanie jakie pojawiły się na drodze obu drużyn to m.in.:

- wyjmijcie z kieszeni po lewej stronie ciała wszystkie przedmioty i policzcie je (nawiązanie do zawartości kieszeni chłopców w lekturze),
- przez minutę zatrzymajcie się i policzcie wszystkie samochody, na parkingu i na ulicy, które mają kolor zielony i czerwony (nawiązanie do barw flagi chłopców z obozu Boki),
- podejdźcie do wybranej osoby na ulicy i pożyczcie jej miłego dnia ( nawiązanie do życzliwości węgierskich uczniów),
- zatańczcie taniec zwycięstwa ( zwycięstwo chłopców w walce na placu),
- pokażcie przez minutę jak walczycie ze sobą (wcielenie się w rolę walczących obozów),
- każda osoba z grupy niech wykona 3 kulki z liści (nawiązanie do kulek kitu),
- napiszcie do czego służy kit i przez 30 sekund udawajcie, że go żujecie ( nawiązanie do Związku Zbieraczy Kitu).



To tylko niektóre z zadań, ale wniosły sporo radości do lekcji. Bazę obozu Czerwonych Koszul wyznaczyłam na przystanku tramwajowym. Usłyszałam o idei spotkań na przystanku kobiet z pewnej wsi i pomyślałam, że to dobre miejsce także na lekcję.  Uczniowie w tym miejscu wskazywali elementy świata przedstawionego. I na tym zadaniu przyłapała nas drużyna Boki. 


Role odwróciły się. Nasza drużyna wykonała zadania sprawdzające rozumienie lektury i ruszyła w poszukiwaniu bazy drużyny Feriego Acza.
Baza została wykonana pod szkołą. Tam też uczniowie przycupnęli na ławkach by wysłuchać historii Budy i Pesztu oraz historii powstania "Chłopców z placu Broni." Omówiliśmy też zadania, które udało nam się wykonać. 
Uczniowie po lekcji powiedzieli, że była to najfajniejsza lekcja w szkole. Mogę podzielić ich pogląd, bo to co do tej pory było zapisywaniem lub rysowaniem teraz stało się przygodą. Nie bez znaczenia jest także ruch, elementy zabawy i rywalizacji, a także współpraca w grupie. Polecam! 

Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Skorzystałam z pomysłu zabawy w podchody i jestem zachwycona. Lekcja wypadła rewelacyjnie! Moje dzieciaki również stwierdziły, że to najfajniejsza lekcja jaką w życiu miały! Podchody pasują idealnie do tej lektury. Ja również jestem pod wrażeniem pracy dzieci. Wymyślały bardzo fajne zadania i super razem pracowali. Bardzo się cieszę, że trafiłam na blog. Na pewno skorzystam jeszcze z innych pomysłów. Pozdrawiam serdecznie i polecam wszystkim nauczycielom. :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję i cieszę się, że edukacja w działaniu przynosi radość, i mam nadzieję, efekty☺

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h