Przejdź do głównej zawartości

Poczęstuj się frytkami ortograficznymi!

Czy ortograficznie błądzę po zasadach związanych z zapisem nazw miejsc?

Zainspirowana problemem zapisu rzeczownika plac w tytule książki "Chłopcy z placu Broni", raz wielką literą, a raz małą, postanowiłam zorganizować lekcję, która utrwali zasady pisowni obiektów w mieście. Lekcję rozpoczęłam od pytania jaką literą zapisano wyraz "plac" w tytule książki. Uczniowie zauważyli, że zapis różni się. Wyjaśniłam im skąd wziął się problem, wykorzystując informacje zawarte na blogu "Obcy język polski."
Dlaczego w tytule lektury rzeczownik plac zapisany jest raz dużą, a raz małą literą?

Zapisaliśmy kryteria sukcesu:
- znam zasady pisowni nazw miejsc,
- znam zasadę pisowni spójników i przyimków w nazwach miejsc,
- zapisuję skróty dotyczące rzeczowników: ulica, aleja, aleje,
- odmieniam wyraz "aleja" przez przypadki i liczby
- znam zasadę pisowni wyrazu "aleja" w liczbie mnogiej wielką literą.

Szukanie dróg poprawnego pisania rozpoczęliśmy od poznania zasady pisowni nazw wielowyrazowych.
Jeśli na początku nazwy wielowyrazowej znajduje się wyraz ulica, aleja, plac, park, bulwar, cmentarz, kościół, pomnik, dzielnica, most, rondo, to piszemy go małą literą, a pozostałe wyrazy nazwy piszemy wielką literą.
Uczniowie wymienili nazwy różnych obiektów, które zapisałam na tablicy, a oni zapisali do zeszytu jako przykłady ilustrujące zasadę. Prosiłam by nazwy pochodziły z lektury lub dotyczyły miasta, w którym mieszkamy: ulica Pawła, aleja Grunwaldzka, plac Broni, park Planty, cmentarz Dębica, kościół św. Mikołaja ( zwróciłam uwagę uczniów na pisownię przymiotnika święty- może być zapisany wielką i małą literą) pomnik Ofiar Grudnia, dzielnica Zawada, most Niski, rondo Kaliningradu.

Zaakcentowałam również pisownię przymiotników- w nazwach przymiotniki zapisywane są wielką literą. Poprosiłam także uczniów by obejrzeli okładki swoich zeszytów i sprawdzili jak zapisali przymiotnik "polski" w nazwie przedmiotu. Wyjaśniłam, że nie jest to nazwa kraju, w którym żyjemy.

Następnie przypomnieliśmy wiedzę na temat tego, co to jest spójnik i przyimek, a uczniowie zapisali kolejną zasadę pomagającą w odnalezieniu się w temacie ortografii nazw obiektów w mieście.
Jeśli przyimek lub spójnik wchodzi w skład nazwy, to piszemy go małą literą. Jeśli przyimek jest pierwszym wyrazem nazwy, to piszemy go wielką literą, np ulica Żwirki i Wigury, pomnik Zaślubin Polski z Morzem, bulwar Nad Wisłą. 

Po tej porcji wiedzy nadszedł czas na ćwiczenia. Rozdałam uczniom po 3 filtry do ekspresu do kawy oraz kartkę. Każdy miał wyciąć 20 pasków i na nich zapisać nazwy różnych obiektów. Podzieliłam je na 3 grupy:
- nazwy ulic, alej, rond,
- nazwy cmentarzy, kościołów, pomników, mostów,
- nazwy placów, parków, bulwarów, dzielnic.

Nie traktowałam podziału ściśle, ale chciałam by w każdej "kieszonce" pojawiły się jakieś "frytki", czyli paski papieru z nazwą. Obawiałam się, że najwięcej będzie przykładów nazw ulic. Na każdym pasku uczeń zapisał jedną nazwę, a następnie wkładał pasek do filtra z odpowiednią kategorią. Nazwy mogły być również wymyślone. Następnie uczniowie dobrali się w pary i częstowali się "frytkami". W ten sposób mogli liczyć na ocenę koleżeńską zapisanych wyrazów.



Nie zabrakło również błędów, które można było poprawić pod czujnym okiem kolegi lub koleżanki.

Po serii ćwiczeń, zajęliśmy się skrótami ul., al. i Al. i zapisaliśmy je w zeszytach.

Naszą ortograficzną wyprawę uzupełniło przypomnienie nazw i pytań przypadków- uczniowie byli losowani za pomocą patyków, a następnie, też za pomocą patyków, zmierzyli się z pisownią odmiany niełatwego rzeczownika.
Pozostała nam jeszcze zasada pisowni wyrazu "aleja" w liczbie mnogiej.
Jeśli wyraz "aleja" występuje w liczbie mnogiej, to zapisując jej nazwę piszemy go wielką literą: Aleje Ujazdowskie, Aleje Jerozolimskie.

Uczniowie zaznaczali odpowiednim kolorem kryteria sukcesu po każdym z nich. A na koniec lekcji każdy wylosował jedną "frytkę ortograficzną" i zadawał pytanie dotyczące pisowni konkretnej nazwy. W ten sposób znowu powtórzyliśmy 23 wyrazy i przypomnieliśmy zasady.
Lekcję każdy uczeń zakończył zapisaniem odpowiedzi na pytanie kluczowe:
Czy ortograficznie błądzę po zasadach związanych z zapisem nazw miejsc?


Komentarze

  1. Tymi frytkami to na następnych zajęciach poczęstuję moich uczniów. Będą to frytki sylabowe :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry pomysł. Z losowanych sylab można w parach tworzyć wyrazy :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h