Przejdź do głównej zawartości

Open space na lekcji, czyli uczniowska aktywność górą!

Kiedy pierwszy raz usłyszałam o otwartej przestrzeni (open space) w organizowaniu spotkań rozwiązujących problem w dużych przedsiębiorstwach, od razu pomyślałam, że ta metoda może przydać mi się na lekcji.
Zasady open space to:
1. Ktokolwiek przyszedł, są to odpowiednie osoby.
2. O której się zacznie,to się zacznie.
3. Jako się skończyło, to koniec.
4. Cokolwiek wyszło jest jedynym, co mogło wyjść.
Open space to także jedno prawo. Nazywa się ono Prawem dwóch stóp: Jeśli w jakimkolwiek momencie znajdziesz się w sytuacji, w której nie korzystasz ani nie dajesz od siebie wartości, idź gdzie indziej."
W świecie korporacji i biznesu organizator przedstawia temat spotkania oraz zaprasza każdą osobę, dla której jest ważny poruszany aspekt zagadnienia, aby wzięła odpowiedzialność i poprowadziła spotkanie na temat. W klasie uznałam, że każdy jest ekspertem, bo przeczytał lekturę i jego praca ma polegać na tym, by do odpowiedniej kieszeni opatrzonej kolorem kapelusza i instrukcją, co ma się w niej znaleźć, wrzucić swoją propozycję.
Metodę 6 myślowych kapeluszy E.de Bono opisywałam już na moim blogu przy realizacji celu związanego z opinią na temat książki. Tym razem użyłam metody do tworzenia charakterystyki bohatera lit., a zadania do kapeluszy opisałam wykorzystując pracę Ali Podstolec.

http://nieprzecietnelekcje.blogspot.com/2018/10/bohater-w-kapeluszu.html
Kapelusze oznaczały:
-biały - fakty z życia bohatera,
- czarny - oskarżenie- wady Nemeczka,
- zielony - kreatywność- sytuacje, w których bohater mógł zachować się inaczej,
- czerwony- emocje jakie wywołuje w nas Erno,
- żółty- obrońca- zalety Nemeczka.

Pilne zapiski ekspertów.



W ten sposób wykorzystałam ruch na lekcji do aktywizowania uczniów, a także spowodowałam, że to ich aktywność była motorem lekcji. Postanowiłam, że w ten sposób ożywię lekcję związaną ze żmudnym pisaniem charakterystyki głównego bohatera. Lekcję zaczęliśmy od zapisania celu.
Cel: charakteryzuję Nemeczka
Kryteria sukcesu do napisania charakterystyki uczniowie mieli zapisane w zeszycie przy ocenie kształtującej do charakterystyki Jonatana lub Sucharka, bohaterów "Braci Lwie Serce."

Kryteria sukcesu:
- przedstawiasz bohatera,
- opisujesz wygląd zewnętrzny,
- poprawnie nazywasz i opisujesz cechy charakteru
- uzasadniasz co najmniej trzy cechy charakteru przywołując przykłady z tekstu,
- oceniasz postać
- stosujesz trójdzielną kompozycję wypowiedzi,
- nie powtarzasz tych samych treści.


Uczniowie wrzucali swoje propozycje do kieszeni opatrzonej kolorem kapelusza. Jedna osoba z klasy wyciągała kartki prezentujące fakty o bohaterze na podstawie lektury i czytała je, a chętni uczniowie z klasy układali zdania. Zauważyłam, że najwięcej błędów pojawiło się przy prezentacji faktów.  Pisanie charakterystyki podzieliliśmy wg koloru kapeluszy. Biały pojawił się w przedstawieniu bohatera. Następnie zajęliśmy się cechami charakteru i usposobienia. Uzasadniliśmy 3 cechy korzystając z cech i przykładów włożonych do kieszeni z kapeluszem zielonym, żółtym i czarnym. W ocenie bohatera wykorzystaliśmy zgromadzone informacje w kieszeni z kapeluszem czerwonym.
Charakterystykę zapisywałam na tablicy, a uczniowie w zeszycie. Zdania redagowali uczniowie. Uczniowie decydowali też, którą cechę wybrać z wielu prezentowanych i jak ją uzasadnić.
Lekcja pozwoliła też na porządkowanie informacji na temat bohatera. Była też ostatnim z etapów na drodze do napisania charakterystyki na ocenę sumującą.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki by...

Pierwsza lekcja języka polskiego w nowym roku szkolnym

Pierwsze lekcje zazwyczaj wyglądają tak samo- uczniowie zapoznają się z Przedmiotowymi zasadami oceniania z góry ustalonymi przez nauczycieli przedmiotu. Czy im się te zasady podobają, czy nie, i tak zmuszeni są im przystać i pokwitować je podpisem nie tylko swoim, ale także zadbać o to, by podpisali się pod nimi rodzice. Dla mnie to smutne wydarzenie. Z niechęcią poddaję się mu także. Staram się jednak by ten pierwszy język polski w roku szkolnym był choć trochę ożywiony i żeby na tej lekcji znalazło się także miejsce dla ucznia. Cel: znajdę odpowiedź na pytanie: Co mnie czeka na języku polskim w klasie 6? Kryteria sukcesu: - wiem kim mogę być na języku polskim, - postawię sobie cele do pracy na języku polskim, - poznam zasady, które obowiązują na języku polskim, - odkoduję i zakoduję tytuły lektur oraz dowiem się kiedy będą omawiane. Lekcję zaczęliśmy od wspólnego postawienia celu. Potem każdy z uczniów uzupełniał zdanie na pierwszej stronie zeszytu- Na języku polskim jest...