Kiedy pierwszy raz usłyszałam o otwartej przestrzeni (open space) w organizowaniu spotkań rozwiązujących problem w dużych przedsiębiorstwach, od razu pomyślałam, że ta metoda może przydać mi się na lekcji.
Zasady open space to:
1. Ktokolwiek przyszedł, są to odpowiednie osoby.
2. O której się zacznie,to się zacznie.
3. Jako się skończyło, to koniec.
4. Cokolwiek wyszło jest jedynym, co mogło wyjść.
Open space to także jedno prawo. Nazywa się ono Prawem dwóch stóp: Jeśli w jakimkolwiek momencie znajdziesz się w sytuacji, w której nie korzystasz ani nie dajesz od siebie wartości, idź gdzie indziej."
W świecie korporacji i biznesu organizator przedstawia temat spotkania oraz zaprasza każdą osobę, dla której jest ważny poruszany aspekt zagadnienia, aby wzięła odpowiedzialność i poprowadziła spotkanie na temat. W klasie uznałam, że każdy jest ekspertem, bo przeczytał lekturę i jego praca ma polegać na tym, by do odpowiedniej kieszeni opatrzonej kolorem kapelusza i instrukcją, co ma się w niej znaleźć, wrzucić swoją propozycję.
Metodę 6 myślowych kapeluszy E.de Bono opisywałam już na moim blogu przy realizacji celu związanego z opinią na temat książki. Tym razem użyłam metody do tworzenia charakterystyki bohatera lit., a zadania do kapeluszy opisałam wykorzystując pracę Ali Podstolec.
http://nieprzecietnelekcje.blogspot.com/2018/10/bohater-w-kapeluszu.html
Kapelusze oznaczały:
-biały - fakty z życia bohatera,
- czarny - oskarżenie- wady Nemeczka,
- zielony - kreatywność- sytuacje, w których bohater mógł zachować się inaczej,
- czerwony- emocje jakie wywołuje w nas Erno,
- żółty- obrońca- zalety Nemeczka.
W ten sposób wykorzystałam ruch na lekcji do aktywizowania uczniów, a także spowodowałam, że to ich aktywność była motorem lekcji. Postanowiłam, że w ten sposób ożywię lekcję związaną ze żmudnym pisaniem charakterystyki głównego bohatera. Lekcję zaczęliśmy od zapisania celu.
Cel: charakteryzuję Nemeczka
Kryteria sukcesu do napisania charakterystyki uczniowie mieli zapisane w zeszycie przy ocenie kształtującej do charakterystyki Jonatana lub Sucharka, bohaterów "Braci Lwie Serce."
Kryteria sukcesu:
- przedstawiasz bohatera,
- opisujesz wygląd zewnętrzny,
- poprawnie nazywasz i opisujesz cechy charakteru
- uzasadniasz co najmniej trzy cechy charakteru przywołując przykłady z tekstu,
- oceniasz postać
- stosujesz trójdzielną kompozycję wypowiedzi,
- nie powtarzasz tych samych treści.
Uczniowie wrzucali swoje propozycje do kieszeni opatrzonej kolorem kapelusza. Jedna osoba z klasy wyciągała kartki prezentujące fakty o bohaterze na podstawie lektury i czytała je, a chętni uczniowie z klasy układali zdania. Zauważyłam, że najwięcej błędów pojawiło się przy prezentacji faktów. Pisanie charakterystyki podzieliliśmy wg koloru kapeluszy. Biały pojawił się w przedstawieniu bohatera. Następnie zajęliśmy się cechami charakteru i usposobienia. Uzasadniliśmy 3 cechy korzystając z cech i przykładów włożonych do kieszeni z kapeluszem zielonym, żółtym i czarnym. W ocenie bohatera wykorzystaliśmy zgromadzone informacje w kieszeni z kapeluszem czerwonym.
Charakterystykę zapisywałam na tablicy, a uczniowie w zeszycie. Zdania redagowali uczniowie. Uczniowie decydowali też, którą cechę wybrać z wielu prezentowanych i jak ją uzasadnić.
Lekcja pozwoliła też na porządkowanie informacji na temat bohatera. Była też ostatnim z etapów na drodze do napisania charakterystyki na ocenę sumującą.
Zasady open space to:
1. Ktokolwiek przyszedł, są to odpowiednie osoby.
2. O której się zacznie,to się zacznie.
3. Jako się skończyło, to koniec.
4. Cokolwiek wyszło jest jedynym, co mogło wyjść.
Open space to także jedno prawo. Nazywa się ono Prawem dwóch stóp: Jeśli w jakimkolwiek momencie znajdziesz się w sytuacji, w której nie korzystasz ani nie dajesz od siebie wartości, idź gdzie indziej."
W świecie korporacji i biznesu organizator przedstawia temat spotkania oraz zaprasza każdą osobę, dla której jest ważny poruszany aspekt zagadnienia, aby wzięła odpowiedzialność i poprowadziła spotkanie na temat. W klasie uznałam, że każdy jest ekspertem, bo przeczytał lekturę i jego praca ma polegać na tym, by do odpowiedniej kieszeni opatrzonej kolorem kapelusza i instrukcją, co ma się w niej znaleźć, wrzucić swoją propozycję.
Metodę 6 myślowych kapeluszy E.de Bono opisywałam już na moim blogu przy realizacji celu związanego z opinią na temat książki. Tym razem użyłam metody do tworzenia charakterystyki bohatera lit., a zadania do kapeluszy opisałam wykorzystując pracę Ali Podstolec.
http://nieprzecietnelekcje.blogspot.com/2018/10/bohater-w-kapeluszu.html
Kapelusze oznaczały:
-biały - fakty z życia bohatera,
- czarny - oskarżenie- wady Nemeczka,
- zielony - kreatywność- sytuacje, w których bohater mógł zachować się inaczej,
- czerwony- emocje jakie wywołuje w nas Erno,
- żółty- obrońca- zalety Nemeczka.
Pilne zapiski ekspertów.
W ten sposób wykorzystałam ruch na lekcji do aktywizowania uczniów, a także spowodowałam, że to ich aktywność była motorem lekcji. Postanowiłam, że w ten sposób ożywię lekcję związaną ze żmudnym pisaniem charakterystyki głównego bohatera. Lekcję zaczęliśmy od zapisania celu.
Cel: charakteryzuję Nemeczka
Kryteria sukcesu do napisania charakterystyki uczniowie mieli zapisane w zeszycie przy ocenie kształtującej do charakterystyki Jonatana lub Sucharka, bohaterów "Braci Lwie Serce."
Kryteria sukcesu:
- przedstawiasz bohatera,
- opisujesz wygląd zewnętrzny,
- poprawnie nazywasz i opisujesz cechy charakteru
- uzasadniasz co najmniej trzy cechy charakteru przywołując przykłady z tekstu,
- oceniasz postać
- stosujesz trójdzielną kompozycję wypowiedzi,
- nie powtarzasz tych samych treści.
Charakterystykę zapisywałam na tablicy, a uczniowie w zeszycie. Zdania redagowali uczniowie. Uczniowie decydowali też, którą cechę wybrać z wielu prezentowanych i jak ją uzasadnić.
Lekcja pozwoliła też na porządkowanie informacji na temat bohatera. Była też ostatnim z etapów na drodze do napisania charakterystyki na ocenę sumującą.
Komentarze
Prześlij komentarz