Jak powtórzyć wiadomości o rzeczowniku by nie zanudzić uczniów? Zagrać w klasy, użyć kostki do gry i zaproponować pracę w grupach na dworze. Nie miałam kredy, więc wykorzystałam zadrukowane po jednej stronie kartki do napisania pierwszych liter przypadków. Poprosiłam by uczniowie podzielili się na zespoły i przystąpiliśmy do powtórzenia. Najpierw uczeń rzucał kostką i skakał o tyle pól, ile wyrzucił. Gdy zatrzymał się na polu z literą przypadka, osoba stojąca za nim w kolejce podawała wyraz oraz liczbę, np uczeń stanął na polu D, usłyszał, że ma podać formę wyrazu linijka w lmn, uczeń podawał odpowiednią formę wyrazu- linijek. Grupa sprawdzała poprawność. Każdy liczył sobie punkty i pozytywnie zaskoczyło mnie to, że nie były one ważne dla uczniów. Ucieszyło mnie to, bo to sygnał, że elementy oceniania kształtującego stosowane na lekcji wyrabiają w uczniach pewne nawyki. Po wykonaniu kilku rund zmodyfikowałam zasady. Wyrzucona liczba oczek, jeśli była parzysta, oznaczała podanie rzeczownika pospolitego, a nieparzysta- własnego. Rzeczownik był nadal podawany przez osobę z kolejki, a osoba skacząca odmieniała go.
Piękne, październikowe popołudnie na boisku szkolnym spędziliśmy na wytężonej pracy, a wiadomo że siódma lekcja uczniów w planie nie nastraja zadaniowo. Odpowiedzieliśmy sobie na pytanie jak wyglądałby świat bez rzeczowników. Uczniowie doszli do wniosku, że na pewno toczyłyby się kłótnie, bo ludzie nie mogliby się porozumieć, dokonać dokładnych ustaleń, ciężko byłoby zrobić zakupy, ugotować obiad, umówić się z kimś. Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonali ćwiczenia pisemne w zeszycie. Zdjęcia pokazują, że każde miejsce jest dobre, aby się uczyć.
Piękne, październikowe popołudnie na boisku szkolnym spędziliśmy na wytężonej pracy, a wiadomo że siódma lekcja uczniów w planie nie nastraja zadaniowo. Odpowiedzieliśmy sobie na pytanie jak wyglądałby świat bez rzeczowników. Uczniowie doszli do wniosku, że na pewno toczyłyby się kłótnie, bo ludzie nie mogliby się porozumieć, dokonać dokładnych ustaleń, ciężko byłoby zrobić zakupy, ugotować obiad, umówić się z kimś. Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonali ćwiczenia pisemne w zeszycie. Zdjęcia pokazują, że każde miejsce jest dobre, aby się uczyć.
Cel: używam w wypowiedziach rzeczowników
KS:
- odmieniam rzeczowniki przez liczby i przypadki,
- wiem, że rzeczownik ma przypisany rodzaj,
- znam podział rzeczowników na pospolite i osobowe oraz stosuję zasady ortograficzne z tym związane.
Pomysłowo i relaksująco. Tak trzymaj! 😀❤️
OdpowiedzUsuń