Kolejny raz sklep Lidl przyszedł mi z pomocą. W szukaniu pudełek po nabiale pomagały mi moje dzieci, które były niezbyt szczęśliwe, że proszę je przeglądanie półek w chłodziarce, gdzie jest jak najmniej jogurtów, śmietan czy kaszek w pudełku. Łowy okazały się skuteczne i z nowymi 4 pudłami opuściłam sklep.
Cel jaki postawiłam lekcji to poznanie zasad zapisu rzeczowników zakończonych na -ia i -ja.
Kryteria sukcesu to:
- zapisuję rzeczowniki kończące się w mianowniku liczby pojedynczej na -ja, -ia w innych przypadkach zgodnie z zasadami,
- wykorzystuję informacje o wymowie rzeczowników zakończonych na -nia,
- stosuję poznane zasady w pisowni wyrazów.
Omówiliśmy zasady, uczniowie wykonali do nich samodzielne notatki graficzne, wykonaliśmy ćwiczenia. Zmierzyliśmy się z utrwalaniem zasad podczas dyktanda na plecach,
http://inspirowniaedukacyjna.blogspot.com/2018/09/dyktando-na-plecach.html
a po nim zaproponowałam tworzenie gier planszowych. Zadaniem grup było przygotowanie tylu wyrazów w mianowniku lp zakończonych na -ia, -ja, ile było miejsc na produkt w kartonie. Było to od 12 do 20 wyrazów. Potem należało zapisać wyraz w dopełniaczu lp. i położyć go pod wyrazem w mianowniku. Uczniowie zamiast pionków posługiwali się plastikowymi kubkami.
Poruszali się po planszy w ustalonym przez siebie kierunku. Na polu, na którym się zatrzymali odmieniali podany wyraz i sprawdzani byli przez pozostałych kolegów z grupy, ale także mogli sprawdzić poprawność podnosząc wyraz w mianowniku lp. Wyraz w mianowniku wrzucali do swego kubka jako zdobyty punkt za poprawną odpowiedź. Po rundzie mogli wymienić się planszami z innym zespołem. Ćwiczyliśmy ortografię na różne sposoby, angażując nie tylko wzrok, ale także słuch i wykorzystując elementy ruchu.
W refleksji po lekcji uczniowie podkreślili, że to świetny sposób na naukę ortografii.
Komentarze
Prześlij komentarz