Przejdź do głównej zawartości

Rzeczowniki zakończone na -ia, -ja




Kolejny raz sklep Lidl przyszedł mi z pomocą. W szukaniu pudełek po nabiale pomagały mi moje dzieci, które były niezbyt szczęśliwe, że proszę je przeglądanie półek w chłodziarce, gdzie jest jak najmniej jogurtów, śmietan czy kaszek w pudełku. Łowy okazały się skuteczne i z nowymi 4 pudłami opuściłam sklep.

Cel jaki postawiłam lekcji to poznanie zasad zapisu rzeczowników zakończonych na -ia i -ja.
Kryteria sukcesu to:
- zapisuję rzeczowniki kończące się w mianowniku liczby pojedynczej na -ja, -ia w innych przypadkach zgodnie z zasadami,
- wykorzystuję informacje o wymowie rzeczowników zakończonych na -nia,
- stosuję poznane zasady w pisowni wyrazów.

Omówiliśmy zasady, uczniowie wykonali do nich samodzielne notatki graficzne, wykonaliśmy ćwiczenia. Zmierzyliśmy się z utrwalaniem zasad podczas dyktanda na plecach,

http://inspirowniaedukacyjna.blogspot.com/2018/09/dyktando-na-plecach.html

a po nim zaproponowałam tworzenie gier planszowych. Zadaniem grup było przygotowanie tylu wyrazów w mianowniku lp zakończonych na -ia, -ja, ile było miejsc na produkt w kartonie. Było to od 12 do 20 wyrazów. Potem należało zapisać wyraz w dopełniaczu lp. i położyć go pod wyrazem w mianowniku. Uczniowie zamiast pionków posługiwali się plastikowymi kubkami. 


Poruszali się po planszy w ustalonym przez siebie kierunku. Na polu, na którym się zatrzymali odmieniali podany wyraz i sprawdzani byli przez pozostałych kolegów z grupy, ale także mogli sprawdzić poprawność podnosząc wyraz w mianowniku lp. Wyraz w mianowniku wrzucali do swego kubka jako zdobyty punkt za poprawną odpowiedź. Po rundzie mogli wymienić się planszami z innym zespołem. Ćwiczyliśmy ortografię na różne sposoby, angażując nie tylko wzrok, ale także słuch i wykorzystując elementy ruchu.



W refleksji po lekcji uczniowie podkreślili, że to świetny sposób na naukę ortografii.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h