Przejdź do głównej zawartości

Gramy i tworzymy układ wydarzeń

Lekcja na temat  układu wydarzeń w lekturze może być żmudnym wypisywaniem ciągu zdarzeń, który nastąpił w lekturze. Może również zaskoczyć i uruchomić naszą wyobraźnię- być jak pudding w książce "O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra," który możesz zjeść, ale też w który możesz wpaść. Puddingiem, w który można wpaść było wykonanie gry przez uczniów, a puddingiem do zjedzenia było ułożenie wydarzeń.










Cel jaki postawiliśmy do pracy to praca nad układem wydarzeń. Uczniowie już podczas wczorajszej lekcji nt. elementów świata przedstawionego podzielili je na fantastyczne i realistyczne.

Cel: uporządkuję wydarzenia przedstawione w lekturze

Kryteria sukcesu:
- wykonam grę z zdaniami, które będą ilustrowane wydarzeniami z książki,
- wydarzenia na planszy powinny być ułożone chronologicznie,
- przedstawię przynajmniej 6 wydarzeń,
- napiszę instrukcję do gry.

Uczniowie na wykonanie gry mieli godzinę, potem mogli przetestować swoją planszę podczas rozgrywki, a następnie wymienić się planszą z innym zespołem lub przejść do innej grupy, by zagrać z kimś innym. W ten sposób uczniowie mogli przyjrzeć się układowi wydarzeń prezentowanemu na innych planszach. Mieli również możliwość porównania innych gier ze swoją, przyjrzenia się instrukcjom. Poprzez to dokonywali oceny koleżeńskiej, a także mogli skorygować własne niedociągnięcia.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję...

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki by...