Opinia na temat książki w pracy metodą 6 kapeluszy myślowych de Bono na przykładzie L. Carrolla "O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra"
Na pierwszej lekcji dotyczącej omawiania lektury warto posłuchać uczniowskich opinii. Do tego celu
zaproponowałam metodę 6 myślowych kapelusz Edwarda de Bono.
Zanim jednak weszliśmy do klasy mogliśmy przejść na drugą stronę lustra, tak jak zrobiła to Alicja, bohaterka książki. Na stoliku postawiłam lustro, zadaniem uczniów było przejść na jego drugą stronę. Mogli przejść w różny sposób na drugą stronę- pod, obok, nad lustrem. W ten sposób przypomnieliśmy także informacje o przyimku i wyrażeniu przyimkowym.
Zanim jednak weszliśmy do klasy mogliśmy przejść na drugą stronę lustra, tak jak zrobiła to Alicja, bohaterka książki. Na stoliku postawiłam lustro, zadaniem uczniów było przejść na jego drugą stronę. Mogli przejść w różny sposób na drugą stronę- pod, obok, nad lustrem. W ten sposób przypomnieliśmy także informacje o przyimku i wyrażeniu przyimkowym.
Cel: potrafię wyrazić opinię na temat lektury „O tym, co Alicja odkryła po
drugiej stronie lustra.”
Postanowiłam, że na razie pracę rozpoczniemy w 5
grupach, bez kapelusza niebieskiego. Przed wejściem do klasy uczniowie losowali grupę, w której będą pracowali. Losy to były kartki z kapeluszami w rożnych kolorach.
Każdy kapelusz był oznaczony informacją nt zadania czekającego grupę.
Uczniowie mieli 10 min. na przygotowanie opinii zgodnej z opisem umieszczonym na kapeluszu.
KS:
Mówię o:
- obiektywnych informacjach dotyczących książki,
- przeczuciach i emocjach związanych z lekturą,
-informacjach związanych z tym, że książka jest inna niż wszystkie,
- zaletach lektury,
- wadach książki,
- wyciągam wnioski z przytaczanych argumentów.
Biały kapelusz to fakty.
Przedstaw informacje o książce, które można sprawdzić.
Czerwony kapelusz to emocje. Zapiszcie jakie
emocje wywołuje w Was książka. Co Wam się podobało, a co nie.
Czarny kapelusz to pesymizm. Napiszcie o
wadach i niedociągnięciach książki.
Żółty
kapelusz to optymizm. Napiszcie o korzyściach i nadziejach związanych z
przeczytaną książką.
Zielony kapelusz to
kreatywność. Pokażcie, że książka jest inna niż wszystkie.
Po 10 minutach pracy zaprosiłam uczniów do wspólnego stołu. Za pomocą
patyków losowałam osobę, która wypowiadała opinię nt książki, ale przed tym
musiała wybrać odpowiedni kolor kapelusza i w nim na głowie zaprezentować ją. Opinia musiała być zgodna z kolorem kapelusza.
Po uzyskaniu wielu opinii zapytałam uczniów co ich zdaniem może oznaczać niebieski kapelusz. W trakcie rozmowy doszliśmy do wniosku, że kapelusz ten to zbiór wszystkich opinii nt lektury.
Po uzyskaniu wielu opinii zapytałam uczniów co ich zdaniem może oznaczać niebieski kapelusz. W trakcie rozmowy doszliśmy do wniosku, że kapelusz ten to zbiór wszystkich opinii nt lektury.
Ostatnim zadaniem uczniów było wyciągnięcie wniosków z prezentowanych
opinii i stworzenie jednolitej opinii o lekturze. Uczniowie mogli prezentować ją jako spójny tekst, mogli też w
odpowiednim kolorze namalować kapelusz i przytoczyć opinię zgodną z kolorem kapelusza. Lekcja była obserwowana przez 6 nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Elblągu, Escola Sant Josep w Barcelonie, w Hiszpanii i Branston Junior Academy w Lincoln, w Wielkiej Brytanii. Z niecierpliwością czekam na przeprowadzone lekcje z myślowymi kapeluszami w tamtych szkołach. Wizyta nauczycieli odbyła się w ramach projektu Erasmus+ "Dream a little dream."
Blog projektu "Dream a little dream:"
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdaldeu.blogspot.com%2F&h=AT1LurEoR-GDxcFRjMjvjGbCrI6O9vGU_Yk8H1X2KGaaTPduNenOBZWepyyYFQ5bMEhnQuUMmKe9YFAVI4zOFvD_MdFkYjzA5_SF6s4FGqyTSpVU4l-bVeNKcACexZfejlWqGpi3J5-Dn1U
Ładnie to wygląda.
OdpowiedzUsuńTa lekcja dała wiele radości uczniom. Myślę też, że metodą 6 myślowych kapeluszy de Bono wspierać rozwój krytycznego myślenia u uczniów i kreatywność. Warto!
Usuń