Przejdź do głównej zawartości

Opinia na temat książki w pracy metodą 6 kapeluszy myślowych de Bono na przykładzie L. Carrolla "O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra"

Na pierwszej lekcji dotyczącej omawiania lektury warto posłuchać uczniowskich opinii. Do tego celu zaproponowałam metodę 6 myślowych kapelusz Edwarda de Bono.

Zanim jednak weszliśmy do klasy mogliśmy przejść na drugą stronę lustra, tak jak zrobiła to Alicja, bohaterka książki. Na stoliku postawiłam lustro, zadaniem uczniów było przejść na jego drugą stronę. Mogli przejść w różny sposób na drugą stronę- pod, obok, nad lustrem. W ten sposób przypomnieliśmy także informacje o przyimku i wyrażeniu przyimkowym.




Cel: potrafię wyrazić opinię na temat lektury „O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra.”
Postanowiłam, że na razie pracę rozpoczniemy w 5 grupach, bez kapelusza niebieskiego. Przed wejściem do klasy uczniowie losowali grupę, w której będą pracowali. Losy to były kartki z kapeluszami w rożnych kolorach. 
Każdy kapelusz był oznaczony informacją nt zadania czekającego grupę. Uczniowie mieli 10 min. na przygotowanie opinii zgodnej z opisem umieszczonym na kapeluszu. 



KS:
Mówię o:
- obiektywnych informacjach dotyczących książki,
- przeczuciach i emocjach związanych z lekturą,
-informacjach związanych z tym, że książka jest inna niż wszystkie,
- zaletach lektury,
- wadach książki,
- wyciągam wnioski z przytaczanych argumentów.

Biały kapelusz to fakty. Przedstaw informacje o książce, które można sprawdzić. 
Czerwony kapelusz to emocje. Zapiszcie jakie emocje wywołuje w Was książka. Co Wam się podobało, a co nie.
Czarny kapelusz to pesymizm. Napiszcie o wadach i niedociągnięciach książki.
Żółty kapelusz to optymizm. Napiszcie o korzyściach i nadziejach związanych z przeczytaną książką.
Zielony kapelusz to kreatywność. Pokażcie, że książka jest inna niż wszystkie.

Po 10 minutach pracy zaprosiłam uczniów do wspólnego stołu. Za pomocą patyków losowałam osobę, która wypowiadała opinię nt książki, ale przed tym musiała wybrać odpowiedni kolor kapelusza i w nim na głowie zaprezentować ją. Opinia musiała być zgodna z kolorem kapelusza.





Po uzyskaniu wielu opinii zapytałam uczniów co ich zdaniem może oznaczać niebieski kapelusz. W trakcie rozmowy doszliśmy do wniosku, że kapelusz ten to zbiór wszystkich opinii nt lektury.
Ostatnim zadaniem uczniów było wyciągnięcie wniosków z prezentowanych opinii i stworzenie jednolitej opinii o lekturze.  Uczniowie mogli prezentować ją jako spójny tekst, mogli też w odpowiednim kolorze namalować kapelusz i przytoczyć opinię zgodną z kolorem kapelusza. Lekcja była obserwowana przez 6 nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Elblągu, Escola Sant Josep w Barcelonie, w Hiszpanii i Branston Junior Academy w Lincoln, w Wielkiej Brytanii. Z niecierpliwością czekam na przeprowadzone lekcje z myślowymi kapeluszami w tamtych szkołach. Wizyta nauczycieli odbyła się w ramach projektu Erasmus+ "Dream a little dream."
Blog projektu "Dream a little dream:"
 https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdaldeu.blogspot.com%2F&h=AT1LurEoR-GDxcFRjMjvjGbCrI6O9vGU_Yk8H1X2KGaaTPduNenOBZWepyyYFQ5bMEhnQuUMmKe9YFAVI4zOFvD_MdFkYjzA5_SF6s4FGqyTSpVU4l-bVeNKcACexZfejlWqGpi3J5-Dn1U




Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Ta lekcja dała wiele radości uczniom. Myślę też, że metodą 6 myślowych kapeluszy de Bono wspierać rozwój krytycznego myślenia u uczniów i kreatywność. Warto!

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję...

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki by...