Aby zobrazować pojęcie streszczenia tekstu poprosiłam uczniów by z 4 klocków, które przygotowałam, zbudowali dom. Uczniowie w różny sposób wykonali to zadanie.
Odpowiedź, wsparta rozmową kierowaną, od razu została udzielona. Uczniowie bez problemu powiedzieli, że chodzi o tekst opowieści oraz o opowiedzenie jej własnymi słowami, czyli skrócenie. Uczniowie postawili cel do pracy lekcyjnej:
Następnie poprosiłam uczniów by do zbudowania domku użyli tylko 2 klocków. I zapytałam co to ma wspólnego z lekturą, którą omawiamy - "O tym, co Alicja odkryła pod drugiej stronie lustra."
Odpowiedź, wsparta rozmową kierowaną, od razu została udzielona. Uczniowie bez problemu powiedzieli, że chodzi o tekst opowieści oraz o opowiedzenie jej własnymi słowami, czyli skrócenie. Uczniowie postawili cel do pracy lekcyjnej:
Cel: dowiem się jak pisać streszczenie
Zanim zaczęliśmy pracę nad pisaniem streszczenia poprosiłam uczniów by swoimi słowami opowiedzieli z czym kojarzy im się streszczenie. Świetnie poradzili sobie z tym zadaniem. Przeszliśmy do przeczytania podręcznikowej definicji streszczenia, a po niej wyświetliłam uczniom filmik prezentujący metodę Cornella. Taką też metodą uczniowie mieli wykonać notatkę dotyczącą streszczenia.
Filmik nt metody Cornella:
https://klosinski.net/notowanie-metoda-cornella/
Ta metoda oparta jest na streszczaniu notatek, dokonywania syntezy i analizy treści, więc wspaniale wpisała się w naszą lekcję. Zapytałam także uczniów dlaczego nie zapisaliśmy kryteriów sukcesu. Od razu spostrzegli, że zapisane są one w notatce metodą Cornella.
A po napisaniu notatek, które zawierały także symbole graficzne- tak, tak nauka nie idzie w las :) ,
zabraliśmy się za pisanie wspólnie streszczenia jednego rozdziału lektury.
Następnie uczniowie mieli za zadanie napisać swoje streszczenie jednego rozdziału. Kilka streszczeń przeczytaliśmy i poddaliśmy ocenie koleżeńskiej. Najczęstsze błędy dotyczyły powtarzających się wyrazów lub zbyt szczegółowego zapisu. Lekcję podsumowaliśmy losowaniem patyków z dokańczaniem zdań. Zdanie "Chciałbym zapytać o..." pozwoliło rozwiać wątpliwości co do tego, że streścić można również wiersz.
Komentarze
Prześlij komentarz