Przejdź do głównej zawartości

Streszczam tekst

Aby zobrazować pojęcie streszczenia tekstu poprosiłam uczniów by z 4 klocków, które przygotowałam, zbudowali dom. Uczniowie w różny sposób wykonali to zadanie.





Następnie poprosiłam uczniów by do zbudowania domku użyli tylko 2 klocków. I zapytałam co to ma wspólnego z lekturą, którą omawiamy - "O tym, co Alicja odkryła pod drugiej stronie lustra." 

Odpowiedź, wsparta rozmową kierowaną, od razu została udzielona. Uczniowie bez problemu powiedzieli, że chodzi o tekst opowieści oraz o opowiedzenie jej własnymi słowami, czyli skrócenie. Uczniowie postawili cel do pracy lekcyjnej:
Cel: dowiem się jak pisać streszczenie

Zanim zaczęliśmy pracę nad pisaniem streszczenia poprosiłam uczniów by swoimi słowami opowiedzieli z czym kojarzy im się streszczenie. Świetnie poradzili sobie z tym zadaniem. Przeszliśmy do przeczytania podręcznikowej definicji streszczenia, a po niej wyświetliłam uczniom filmik prezentujący metodę Cornella. Taką też metodą uczniowie mieli wykonać notatkę dotyczącą streszczenia. 
Filmik nt metody Cornella:
https://klosinski.net/notowanie-metoda-cornella/

Ta metoda oparta jest na streszczaniu notatek, dokonywania syntezy  i analizy treści, więc wspaniale wpisała się w naszą lekcję. Zapytałam także uczniów dlaczego nie zapisaliśmy kryteriów sukcesu. Od razu spostrzegli, że zapisane są one w notatce metodą Cornella.
A po napisaniu notatek, które zawierały także symbole graficzne- tak, tak nauka nie idzie w las :) ,
zabraliśmy się za pisanie wspólnie streszczenia jednego rozdziału lektury.


Następnie uczniowie mieli za zadanie napisać swoje streszczenie jednego rozdziału. Kilka streszczeń przeczytaliśmy i poddaliśmy ocenie koleżeńskiej. Najczęstsze błędy dotyczyły powtarzających się wyrazów lub zbyt szczegółowego zapisu. Lekcję podsumowaliśmy losowaniem patyków z dokańczaniem zdań. Zdanie "Chciałbym zapytać o..." pozwoliło rozwiać wątpliwości co do tego, że streścić można również wiersz.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję...

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki by...