To druga lekcja z cyklu dotyczącego skutecznego uczenia się. Tym razem jako cel postawiłam pytanie:
Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
Co ma wspólnego musztarda z uczeniem się?
Zanim rozpoczęliśmy zajęcia, siegnęliśmy do planerów wykonanych 2 tygodnie temu oraz terminarza w dzienniku elektronicznym i uzupełniliśmy wpisy podziałem materiału z przedmiotu, z którego na uczniów czekała praca klasowa.
Na zajęcia przyniosłam nieaktualne podręczniki z przyrody i poleciłam uczniom w temacie o Morzu Bałtyckim zaznaczyć zakreślaczami ważne informacje. Jak wiadomo, to co istotne dla jednego ucznia, dla innego niekoniecznie jest ważne. Na etapie nauki selekcjonowania informacji istotne jest, by uczniowie posiłkowali się pomocami przygotowanymi przez wydawców podręcznika: wytłuszczony druk, pochylenie pisma, ilustracje, wykresy, a często i własnym doświadczeniem lub intuicją. Następnym krokiem było przygotowanie mapy myśli do tematu. Jedni uczniowie mieli potrzebę zapisania informacji, inni rysowali i zapisywali, jeden uczeń stwierdził, że wystarczą mu tylko rysunki. Wyjaśniłam uczniom, że mapa myśli może służyć nam jako ściąga do odtwarzania treści, których nauczyliśmy się.
Pokazałam uczniom także aplikacje służące do tworzenia map myśli. Część z nich zdążyła je ściągnąć na swoje telefony, a jeden chłopiec zrobił mapę myśli na temat potrzeb swojego kota.
Przedstawiłam uczniom 2 aplikacje do tworzenia map myśli:
- mindmup.com Zaletą jest to, że mozna się zalogować bez tworzenia konta poprze pocztę e-mail, konto Google lub Microsoft. Każdy może utworzyć bezpłatną mapę, choć jest też wersja płatna. Mapy zapisane są przez 6 miesięcy i można je łatwo udostępnić. Udostępnione mapy służą tylko do odczytywania, więc nikt z zewnątrz ich nie edytuje. Mindmup można pobrać na Androida oraz skorzystać z przeglądarki w komputerze.
Tu moja mapa myśli do zajęć w Mindmup:
https://drive.google.com/file/d/1mftNs3dVUprYw_M_G92aLLJGan96NVG-/view?usp=sharing
- bubll.us na iphona lub iPada. Według mnie zaletą jest na pewno grafika i większa czytelność niż w mindmup.
Przyszedł czas na eksperyment. Do słoika włożyłam gumowego dinozaura. Uczniowie dość szybko zorientowali się, że słoik to mózg, a dinozaur, to materiał na pracę klasową z historii. Materiał zasobny w treści, bo wypełnia prawie cały słoik. Przyniosłam na zajęcia również kaszę gryczaną i gniazda makaronu. Nasypałam do słoika kaszy i okazało się, że oprócz dinozaura, zmieści się jeszcze w słoiku cała zawartość opakowania kaszy. Na to wszystko, by dopełnić słoik, włożyłam gniazdo makaronu. Tym eksperymentem chciałam pokazać, że jeśli uczymy się treści jednego przedmiotu, to w końcu się go nauczymy, ale jeśli przeplatamy je innymi treściami, to nauczymy się więcej i skuteczniej. Gniazdo makaronu pokruszyłam i okazało się, że jeszcze możemy dopełniać słoik. Uczniowie szybko odnaleźli analogie: ziarna kaszy to słówka z języka angielskiego, pokruszony makaron to mogą być przykłady tabliczki mnożenia. Podczas eksperymentu powiedziałam także uczniom co to są treści podobne. Uczniowie sami doszli do wniosku, że nauka słówek z języka angielskiego i nauka pisowni wyrazów na dyktando z języka polskiego to podobne treści. Warto przepleść naukę materiału z historii materiałem z przyrody czy języka.
Dla uzupełnienia informacji o uczeniu się poruszyliśmy temat różnych stylów uczenia się. Część z uczniów stosuje nasze ustalenia sprzed 2 lat i uczy się w ruchu, czytając głośno materiał lub powtarzając go. Powtarzanie na głos możemy zrobić z mapą myśli. Sprawdza się także podrzucanie piłeczki lub mazaka ( często robię to na lekcji mówiąc do uczniów).
Wprowadziłam uczniom także chucklistę lub zaznaczanie kolorem zadań zrealizowanych, by dawać sobie nadzieję na to, że kiedyś długa lista zadań do wykonania się skończy. Na podsumowanie zajęć zastosowaliśmy technikę powtarzania chórem. Zadawałam pytania wymagające jednej konkretnej odpowiedzi, a uczniowie chórem odpowiadali.
Kolejne zajęcia za 3 tygodnie, a zadaniem uczniów jest praktyczne wykorzystywanie w tym czasie wiadomości, które nabyli.
Komentarze
Prześlij komentarz