Przejdź do głównej zawartości

Sposób na lekcję, czyli o metodzie LdL- uczniowie nauczycielami swoich kolegów

Do cyklu lekcji do lektury "Sposób na Alcybiadesa" Edmunda Nizurskiego zaplanowałam metodę LdL. To metoda prowadzenia lekcji, w której rolę nauczyciela przejmują uczniowie. Moi - lekcje przygotowywali i prowadzili w grupach, które powstały w wyniku losowania. Uczniowie na lekcji wprowadzającej mieli czas, by zastanowić się co chcą zaproponować klasie jako zadanie do omówienia lektury. Przy prezentowaniu zadania określali także cel, dla którego proponują to zadanie.
Znalezione obrazy dla zapytania uczeń nauczycielem
Rysunek Danuta Sterna 

LdL (niem. lernen durch lehren) to metoda prowadzenia lekcji, w której uczniowie:
-  mają być aktywni;
- uczą uczniów, a nauczyciel pomaga, gdy zachodzi taka konieczność;
- wykorzystują takie metody, jakie chcą;
- są wspierani przez nauczyciela;
- mają omówione zajęcia przez nauczyciela ( te zajęcia omawiali także uczniowie).

Marta Młyńska, autorka publikacji dla ORE "Uczenie przez nauczanie, czyli jak się uczyć, żeby się nauczyć" (ORE, 2018) wymienia takie zalety metody:
- 80% czasu to uczniowie mówią na lekcji;
- najbardziej efektywny sposób zapamiętywania danego materiału;
- wielostronne omówienie, inny przekaz, często dużo bardziej przemawiający do uczniów;
- większy stopień opanowania materiału;
- brak lęku uczniów przed krytyką i zadawaniem pytań;
- wspieranie samodzielności i autonomii ucznia;
- analiza informacji i krytyczne, kreatywne myślenie;
- wzrost motywacji uczniów do nauki;
- rozwój kompetencji kluczowych;
- dowartościowanie uczniów oraz wzrost ich zaangażowania, rozwijanie komunikacji społecznej.

Większość z zalet przytoczonych przez Martę Młyńską można uzyskać także stosując inne metody. Na moich lekcjach już stosowanie oceniania kształtującego czy model pracy zespołowej pozwala osiągnąć podobne efekty. Skusiłam się jednak na tę metodę, bo wydawała mi się idealna do omówienia książki, która dotyczy środowiska szkolnego oraz problemów związanych z uczeniem się.

Uczniowie, po konsultacjach w grupach,  zaproponowali następujące lekcje:
- tworzenie słowniczków z wyrazami nieznanymi, które pojawiły się w tekście: kacyk, pianisimo, suterena, Katon, wskaźnik, zepsuty moralnie;
- napisanie mitu lub opowiadania, którego bohaterem byłby Alcybiades;
- scharakteryzowanie wylosowanego nauczyciela uczącego uczniów, którego charakterystyki należało dokonać według wzoru w lekturze, jak w przypadku Alcybiadesa ( podobało mi się przygotowanie chłopców do lekcji- najpierw stworzyli moją charakterystykę i dzięki temu zorientowali się, że nie rozumieją jednostek użytych do zmierzenia cech nauczyciela: ec, drakon, salomon, stworzyli słowniczek pojęć, którym mogli się posługiwać uczniowie w klasie, podali też numer rozdziału, w którym jest charakterystyka Alcybiadesa);
- wykonanie ,,na wieszaku'' nauczyciela idealnego lub antyautorytetu z podaniem jego cech i SPONY,
- turniej "Awantura o kasę".

Marta Młyńska proponuje na zakończenie lekcji ankietę służącą ewaluacji dla prowadzących zajęcia. Pojawiły się w niej następujące pytania:
- Czy przed przeprowadzeniem lekcji nastąpiło spotkanie przygotowawcze z nauczycielem?
- Kto decydował o wyborze metod, form pracy i pomocy stosowanych podczas lekcji?
- Czy podczas lekcji zrealizowano wszystkie zaplanowane cele?
- Czy nauczyciel omówił z uczniem przebieg lekcji po jej zakończeniu?
- Czego nauczyłem się podczas planowania zajęć?
- Czego nauczyłem się podczas prowadzenia zajęć?
- Co było dla mnie powodem do szczególnej satysfakcji po zakończeniu lekcji?

W podsumowaniu ankiet uczniów biorących udział w lekcjach prowadzonych przez uczniów Marta Młyńska proponuje następujące pytania:
- Jaką rolę pełnił nauczyciel podczas zajęć?
- Czy rozumiałeś cel lekcji?
- Czy twoim zdaniem podczas lekcji zrealizowano wszystkie zaplanowane cele?
- Oceń atmosferę na lekcji w skali 1-6.
- Oceń pomoce użyte przez prowadzących w skali 1-6.
- Oceń sposób wprowadzenia nowego materiału w skali 1-6.
- Oceń zaangażowanie prowadzących lekcję w skali 1- 6.

Na naszych lekcjach dzieliliśmy się refleksjami na temat tego co można było zrobić inaczej, co się nie sprawdziło, a co się podobało. Wcielenie się w nauczycieli wymagało zaangażowania uczniów. Starali się sprostać swojej roli, chodzili po klasie, pomagali pracującym w grupach. Jako minus zauważyłam, że w klasie panuje większy chaos. Zwykle podczas pracy w grupach uczniowie pracowali ciszej. Być może to moje wyłączenie spowodowało większe rozprężenie?
To czego ciągle się uczę, to nie ingerować w coś, co należy do uczniów, czyli w ich lekcje. To ogromnie trudne, ale i satysfakcjonujące sprawdzić się w roli obserwatora i pracować nad wycofywaniem się z roli nauczyciela zarządzającego procesem uczenia na rzecz oddania go w ręce uczniów. 
Pewnie wiele osób czytających ten post podzieli ten pogląd.

Komentarze

  1. Kusisz, Dorotko, wartość takich zajęć nieoceniona - uczniowie przejmują odpowiedzialnośc za uczenie się i staja się ekspertami. No i muszę spróbować LdL na taką skalę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kształtowanie odpowiedzialności to proces. Im częściej sięgamy po tego typu metody, tym bliżej jesteśmy celu. Cykl lekcji to naprawdę sporo :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h