Edukacja
w ruchu. Ruch w edukacji
Ruch towarzyszy wszystkim
żywym organizmom. Jest nieodłącznym towarzyszem życia człowieka. Ruch to
naturalna i podstawowa forma aktywności człowieka. Ma również niebagatelny
wpływ na prawidłowy rozwój organizmu człowieka w sensie biologicznym i kluczowy
wpływ na rozwój procesów intelektualnych. Badania naukowe potwierdzają
zależność harmonijnego przebiegu procesów intelektualno-emocjonalnych od
przebiegu procesów ruchowych.
Dziecko uczy się i
poznaje świat przez ruch. W wielu publikacjach naukowych podkreśla się rolę
ruchu szczególnie na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym jako potrzebę
rozwojową. Z obserwacji jednakże wynika, że ruchu potrzebują także uczniowie
starsi. Wszyscy uczniowie bardzo chętnie biorą udział w lekcjach, na których
ruch jest jedną z aktywności lekcyjnych. Zachęcamy do przejrzenia działań,
które mamy nadzieję zachęcą Państwa do wykorzystania ruchu w edukacji.
Open space i myślowe
kapelusze, czyli wędrujemy po klasie by określić cechy bohatera lit.
Kiedy pierwszy raz usłyszałam o otwartej przestrzeni (open space) w
organizowaniu spotkań rozwiązujących problem w dużych przedsiębiorstwach, od
razu pomyślałam, że ta metoda może przydać mi się na lekcji.
Zasady open
space to:
1. Ktokolwiek przyszedł, są to odpowiednie osoby.
2. O której się zacznie, to się zacznie.
3. Jako się skończyło, to koniec.
4. Cokolwiek wyszło jest jedynym, co mogło wyjść.
1. Ktokolwiek przyszedł, są to odpowiednie osoby.
2. O której się zacznie, to się zacznie.
3. Jako się skończyło, to koniec.
4. Cokolwiek wyszło jest jedynym, co mogło wyjść.
Open space to także jedno prawo. Nazywa się ono Prawem dwóch stóp: Jeśli
w jakimkolwiek momencie znajdziesz się w sytuacji, w której nie korzystasz ani
nie dajesz od siebie wartości, idź gdzie indziej." W świecie korporacji i
biznesu organizator przedstawia temat spotkania oraz zaprasza każdą osobę, dla
której jest ważny poruszany aspekt zagadnienia, aby wzięła odpowiedzialność i
poprowadziła spotkanie na temat. W klasie uznałam, że każdy jest ekspertem, bo
przeczytał lekturę i jego praca ma polegać na tym, by do odpowiedniej kieszeni
opatrzonej kolorem kapelusza i instrukcją, co ma się w niej znaleźć, wrzucić swoją
propozycję.
Metodę 6 myślowych kapeluszy E.de Bono wykorzystałam przy
charakterystyce postaci Nemeczka z lektury „Chłopcy z placu Broni” F. Molnara.
Kapelusze oznaczały:
-biały - fakty z życia bohatera,
- czarny - oskarżenie- wady Nemeczka,
- zielony - kreatywność- sytuacje, w których bohater mógł zachować się inaczej,
- czerwony- emocje jakie wywołuje w nas Erno,
- żółty- obrońca- zalety Nemeczka.
-biały - fakty z życia bohatera,
- czarny - oskarżenie- wady Nemeczka,
- zielony - kreatywność- sytuacje, w których bohater mógł zachować się inaczej,
- czerwony- emocje jakie wywołuje w nas Erno,
- żółty- obrońca- zalety Nemeczka.
Ruch na
lekcji służył aktywizowaniu uczniów, a także spowodował, że to ich aktywność
była motorem lekcji. Postanowiłam, że w ten sposób ożywię lekcję związaną ze
żmudnym pisaniem charakterystyki głównego bohatera. Uczniowie wrzucali swoje
propozycje do kieszeni opatrzonej kolorem kapelusza. Jedna osoba z klasy
wyciągała kartki prezentujące fakty o bohaterze na podstawie lektury i czytała
je, a chętni uczniowie z klasy układali zdania. Zauważyłam, że najwięcej błędów
pojawiło się przy prezentacji faktów. Pisanie charakterystyki
podzieliliśmy wg koloru kapeluszy. Biały pojawił się w przedstawieniu bohatera.
Następnie zajęliśmy się cechami charakteru i usposobienia. Uzasadniliśmy 3
cechy korzystając z cech i przykładów włożonych do kieszeni z kapeluszem
zielonym, żółtym i czarnym. W ocenie bohatera wykorzystaliśmy zgromadzone
informacje w kieszeni z kapeluszem czerwonym.
Na
innych przedmiotach kieszenie mogą służyć do zapisania pytań kluczowych
związanych z celem lekcji. Uczniowie mogą do nich wrzucać swoje odpowiedzi.
Następnie, wraz z nauczycielem i innymi uczniami, można w grupach opracować
odpowiedź biorącą pod uwagę rozwiązania różnych osób.
Gra w klasy jako sposób
na odmianę rzeczownika
Jak powtórzyć wiadomości o rzeczowniku by nie zanudzić uczniów? Zagrać w
klasy, użyć kostki do gry i zaproponować pracę w grupach na dworze. Nie miałam
kredy, więc wykorzystałam zadrukowane po jednej stronie kartki do napisania
pierwszych liter przypadków. Poprosiłam by uczniowie podzielili się na zespoły
i przystąpiliśmy do powtórzenia. Najpierw uczeń rzucał kostką i skakał o tyle
pól, ile wyrzucił. Gdy zatrzymał się na polu z literą przypadka, osoba stojąca
za nim w kolejce podawała wyraz oraz liczbę, np uczeń stanął na polu D,
usłyszał, że ma podać formę wyrazu linijka w lmn, uczeń podawał odpowiednią
formę wyrazu- linijek. Grupa sprawdzała poprawność. Każdy liczył sobie punkty.
Po wykonaniu kilku rund zmodyfikowałam zasady. Wyrzucona liczba oczek, jeśli była
parzysta, oznaczała podanie rzeczownika pospolitego, a nieparzysta- własnego.
Rzeczownik był nadal podawany przez osobę z kolejki, a osoba skacząca
odmieniała go.
Grę można wykorzystać na matematyce do
ćwiczenia tabliczki mnożenia- na kartce zapisujemy cyfry, skaczący uczeń, gdy
stanie na polu z cyfrą słyszy od następnego ucznia w kolejce następną cyfrę,
którą musi pomnożyć i podać wynik. Osoby z grupy sprawdzają poprawność
wykonanego zadania. Na języku angielskim można zapisać zaimki osobowe i podawać
do nich zaimki dzierżawcze. Na kartce można też zapisać po jednym wyrazie z
danego obszaru słownictwa- uczeń, który stanie na polu z wyrazem restauracja, wymienia wyraz kojarzący mu się
z restauracją- kelner, taca, talerz, napiwek itd.
Makieta miejsc
związanych z lekturą oraz spacer figurkami po tych miejscach śladem wydarzeń
Uczniowie
przygotowali makiety. Były to plac Broni, ulica Marii, ulica Pawła, szklarnia
,ogród i mieszkanie Nemeczka. Lekcję przygotowałam w taki sposób, by uczniowie
samodzielnie ustawili elementy. Musieli odwołać się do znajomości tekstu i
wykazać wiedzą na temat położenia placu pomiędzy ulicami Marii i Pawła. Po
ustawieniu zajęliśmy się przydziałem ról. Osiem figurek z klocków Lego
podzieliłam między 8 osób, wyodrębniliśmy grupę Czerwonych Koszul i grupę
chłopców z placu. Uczniowie wskazywali wydarzenia z lektury i przesuwali
figurki do wybranych miejsc. W danym miejscu figurki zatrzymywały się, a
uczniowie wskazywali na wydarzenia oraz wartości, które pojawiły się w związku
z sytuacją.
Na przyrodzie, biologii można wykorzystać
pomysł do wykonania modelu środowiska przyrodniczego np. wód słodkich i
zobrazowania tego jakie organizmy żyją w danym środowisku. Na geografii można
wykonać makietę danego krajobrazu i zaznaczyć jego ważne elementy, a następnie
przemierzać przestrzeń krajobrazu ludzikiem i informować o tym, gdzie jestem,
dlaczego jest to ważne dla tego typu krajobrazu. Zbudowana makieta na języku
obcym pozwoli rozszerzyć słownictwo związane z miejscami. Również można
wykorzystać ludziki do przemierzania miejsc i opowiadania co widzą, w jakim
kierunku idą, co jest po prawej i lewej stronie. Makieta może być też pomocna
przy opisie miejsc na języku polskim.
Dyktando na plecach
Dyktando na plecach
sprawdzi się, gdy chcemy w ruchu powtórzyć pisownię wyrazów, np spełniających
daną zasadę. Uczniowie ustawiają się jeden za drugim w taki sposób by utworzyć
krąg. Nauczyciel lub uczniowie po kolei podają wyraz. Ważne, aby był to wyraz z
jedną "pułapką ortograficzną." Uczeń zapisuje na plecach kolegi
stojącego przed nim literę, która może być problemem w zapisie danego wyrazu,
np RÓJ- uczeń zapisuje na plecach Ó, RZEKA- uczeń zapisuje RZ. Osoba, której na
plecach zapisywany jest wyraz, czuwa nad poprawnym "odczytaniem"
litery. Następnie nauczyciel lub uczeń dyktujący wyraz podaje właściwą literę i
zasadę spełniającą ten zapis. Możemy dodatkowo poprosić uczniów by liczyli
wyrazy poprawnie zapisane przez siebie lub ucznia piszącego na plecach.
Dyktando w ruchu to jest to!
Możemy także zadawać
pytania zamknięte, na każdym przedmiocie,
a uczniowie piszą na plecach kolegi odpowiedź. Na matematyce można
ćwiczyć tabliczkę mnożenia w taki sposób.
Ortograficzno- gramatyczne powtórki w
ruchu, czyli naukowe przechadzki po klasie
Klasę
okleiłam wyrazami z trudnościami ort. w myśl zasad poznanych w kl. 1-5. Każdy z
uczniów dostał kartkę z zapisanymi poleceniami. Zadaniem uczniów było
znalezienie wyrazu, który zgodny byłby z poleceniem napisanym na kartce.
Uczniowie chodząc po klasie znajdywali wyrazy i wpisywali je na kartce, przy
podanym poleceniu. Wskazałam również zasadę, że podczas tej lekcji korzystamy z
zasobów koleżeńskich. Zatem praca jest samodzielna, ale gdy brakuje nam wiedzy,
by ustalić odpowiedź, to możemy zapytać drugiego ucznia.
HAŁASOWAĆ
|
ROZHUŚTAĆ
|
ZEGARMISTRZ
|
KOŁNIERZ
|
GRABIEŻ
|
ODZIEŻ
|
WIATRÓWCE
|
HAMUJĘ
|
RÓW
|
WSUWKA
|
AFRYKI
|
JEŻELIBY
|
SCHOWAĆ BY
|
ŹRÓDŁO
|
WŁOSKI
|
ZHARMONIZOWAĆ
|
CHCIAŁBYŚ
|
ŁŻE
|
MROŻONKA
|
MORZE
|
FINKA
|
DRUH
|
ÓSMY
|
BOGACTWO
|
DOWODZI
|
PARASOLKĘ
|
WATAHĄ
|
DRZEWOM
|
IDĘ
|
NAMALUJĄ
|
ZROBILIBYŚCIE
|
1. Bezokolicznik rozpoczynający się
literą h.
2. Synonim wyrazu „rozbujać się.”
3. Nazwa zawodu związana z odmierzaniem
czasu.
4. Rzeczownik rodzaju męskiego
zakończony na -erz.
5. Rzeczownik rodzaju żeńskiego
zakończony na -eż.
6. Rzeczownik w miejscowniku.
7. Czasownik w 1 os. lp czas
teraźniejszy z literą h.
8. Wyraz z ó wymiennym.
9. Rzeczownik pochodzący od czasownika
wsuwać.
10. Nazwa w dopełniaczu lp.
11. Spójnik z końcówką by.
12. Bezokolicznik z końcówką by.
13. Rzeczownik z ó niewymiennym związany
z wodą.
14. Przymiotnik od rzeczownika Włochy.
15. Czasownik, którego druga litera to
h.
16. Czasownik w 2os. lp rodz. żeński.
17. Synonim wyrazu kłamie.
18. Wyraz z ż wymiennym na zi.
19. Rzeczownik, od którego przymiotnik
to morski.
20. Mieszkanka Finlandii.
21. Jedyny wyraz zakończony na h.
22. Liczebnik porządkowy rozpoczynający
się na ó.
23. Coś co ma bogaty.
24. Co robi dowódca?
25. Rzeczownik zakończony w bierniku lp
na samogłoskę nosową.
26. Rzeczownik zakończony w
narzędniku lp na samogłoskę nosową.
27. Rzeczownik w celowniku lmn.
28. Czasownik w 1 os. lp
cz.teraźniejszy.
29. Czasownik w 3os. lmn cz. przyszły.
30. Czasownik w 2 os. lmn rodz. męskoos.
W taki sposób można zorganizować
powtórzenie na każdym przedmiocie. Na matematyce czy fizyce można podać uczniom
gotowe wyniki, a treść zadań umieścić na ścianach. Żeby je zapisać na karcie
pracy, będą musieli policzyć zadania.
Podchody po mieście do lektury
Treść każdej
niemal lektury nadaje się do wykorzystania do gry w podchody. Wykorzystałam
„Chłopców z placu Broni.” Zapytałam uczniów kto chce być w obozie Feriego Acza,
a kto w obozie Janosza Boki. Klasa podzieliła się na dwie grupy, każda z nich
otrzymała flagę. Czerwonoskórzy dostali flagę czerwoną, a chłopcy z placu Broni
flagę zielono- czerwoną. W trzymaniu flagi wymieniali się, a niosący ją miał za
zadanie iść na czele grupy.
Drużyna Boki otrzymała 20 pytań do
lektury i miała się schować za szkołą, a drużyna Czerwonoskórych wyruszyła w
drogę. Opiekę nad jedną drużyną powierzyłam mamie ucznia, druga -była pod moją
opieką. Drużyna Czerwonoskórych wskazywała kierunek ucieczki do swojej bazy
rysując strzałki lub inne komunikaty kredą. Czasami pojawiały się strzałki
mylące kierunek. Zadaniem uczniów było przygotowanie również zadań, które
nawiązywały do treści lektury i przy niektórych zadaniach pozostawanie kartki
przyciśniętej kamieniem, z zapisanym zadaniem. Dodatkowym zadaniem było
znalezienie kamieni na trasie, co też miało wpływ na upływ czasu, a w mieście
nie jest to łatwym zadaniem. Każdy z uczniów miał więc zajęcie. Zadania jakie
pojawiły się na drodze obu drużyn to m.in.:
- wyjmijcie z kieszeni
po lewej stronie ciała wszystkie przedmioty i policzcie je (nawiązanie do
zawartości kieszeni chłopców w lekturze),
- przez minutę
zatrzymajcie się i policzcie wszystkie samochody, na parkingu i na ulicy, które
mają kolor zielony i czerwony (nawiązanie do barw flagi chłopców z obozu Boki),
- podejdźcie do
wybranej osoby na ulicy i pożyczcie jej miłego dnia ( nawiązanie do życzliwości
węgierskich uczniów),
- zatańczcie taniec
zwycięstwa (zwycięstwo chłopców w walce na placu),
- pokażcie przez
minutę jak walczycie ze sobą (wcielenie się w rolę walczących obozów),
- każda osoba z grupy
niech wykona 3 kulki z liści (nawiązanie do kulek kitu),
- napiszcie do czego
służy kit i przez 30 sekund udawajcie, że go żujecie
(nawiązanie do Związku Zbieraczy Kitu).
To tylko niektóre z
zadań, ale wniosły sporo radości do lekcji. Bazę obozu Czerwonych Koszul
wyznaczyłam na przystanku tramwajowym. Uczniowie
w tym miejscu wskazywali elementy świata przedstawionego. I na tym zadaniu
przyłapała nas drużyna Boki.
Role odwróciły się. Nasza drużyna wykonała zadania sprawdzające rozumienie
lektury i ruszyła w poszukiwaniu bazy drużyny Feriego Acza.
Baza została wykonana
pod szkołą.
Uczniowie po lekcji
powiedzieli, że była to najfajniejsza lekcja w szkole. Mogę podzielić ich
pogląd, bo to co do tej pory było zapisywaniem lub rysowaniem teraz stało się
przygodą. Nie bez znaczenia jest także porcja ruchu, elementy zabawy i
rywalizacji, a także współpraca w grupie. Grę terenową również uda się
opracować do każdego przedmiotu i każdej partii materiału.
Jak zachęcić uczniów do napisania interpretacji dzieła sztuki?
Zrobić to w biegu!
Uczniowie dobrali się w zespoły trzyosobowe.
Wyznaczyliśmy miejsce startu pod pomnikiem, a miejsce zapisywania prac było w
pewnej odległości od niego. Uczniowie mieli samodzielnie zapisać interpretację
obrazu Liz Wright "Sam w mieście." Gdy jedna osoba biegła do kartki
zespołu, pozostałe dwie układały kolejne zdanie posiłkując się kryteriami
sukcesu. Osoba, która zapisała zdanie, biegła z powrotem, a gdy dobiegła do
zespołu, wybiegała kolejna osoba. Czynność była powtarzana dopóki nie zostały
wyczerpane wszystkie kryteria sukcesu. Po napisaniu uczniowie mogli sprawdzić
swój zapis i skorygować ewentualne błędy. Później wyrywkowo odczytaliśmy sobie
poszczególne elementy interpretacji obrazu. Uczniowie poproszeni o refleksję
powiedzieli, że w takiej formie i pisanie może być przyjemnością. A sam obraz
spowodował, że chętnie się zatrzymali i poddali refleksji.
Chodnikowa powtórka
gramatyki
Zaproponowałam klasie chodnikową powtórkę
gramatyki po klasie 5. Uczniowie otrzymali ubiegłoroczne podręczniki do języka
polskiego i losowali temat materiału, który mieli przygotować. Ich zadaniem
było sporządzenie notatki graficznej do tematu oraz propozycja zadania, które
chcieliby zobaczyć na sprawdzianie. Uczniowskie powtórki umieściłam w aplikacji
Sway Microsoft.
https://sway.office.com/IFXbJ5GyG69oSu5x
Uczniowie otrzymali link i na podstawie
przygotowanych przez siebie materiałów powtórzyli materiał. Zadania, które
stworzyli były na sprawdzianie. Lekcja odbyła się na przylegającym do szkoły
skwerze. Uczniowie mogli konsultować między sobą pomysły, sami dobierali sobie
miejsce do pracy- jedni woleli w cieniu, inni na słońcu, jedni chcieli usiąść
na ławce, inni leżeli na chodniku. Każdy sposób pracy był dobry, bo prowadził
do celu.
Lekcje wprowadzające jakąś formę wypowiedzi są
zwykle nudne. Uczniowie nie cierpią samej czynności pisania. Wpadłam wiec na
pomysł by zanim napiszą mogli wykonać. I tak na lekcję w parku uczniowie
zabrali koce, sznurki i plecaki. Bez podpowiedzi nauczycielskich mieli
wykorzystać je do zbudowania namiotów. Pracowali dwójkami przy dowolnym pniu
drzewa. A potem w namiotach zapisali instrukcję powstania tegoż. Lekcja, na
której za pomocą sznurka koca, plecaka i pnia drzewa trzeba było zbudować
namiot i zapisać instrukcję jego tworzenia, stała się początkiem poszukiwań
piątoklasistów dotyczących historii Elbląga. Uczniowie selekcjonowali
informacje zawarte na stronach internetowych i w książkach, tworząc ciekawe
pytania i odpowiedzi na temat historii rodzimego miasta. A działo się to we
własnoręcznie zrobionym namiocie.
Stacje zadaniowe ożywią każdą lekcję
Stacje
zadaniowe to metoda aktywizująca, która polega na zmianie zadań, sposobu ich
wykonania oraz zmianie miejsca ich wykonania. Stosuję te metodę pracy bardzo często. Uczniowie
mogą pracować pojedynczo, dwójkami lub w grupach. Zależy to od ilości stacji,
czyli zadań do wykonania i decyzji nauczyciela. Jeśli zaplanowana jest praca w
grupach uczniowie przed wejściem do klasy losują odpowiednią grupę. Do
losowania można zrobić numerki z cyframi- wylosowana 6 oznacza, że uczeń siada
w ławce oznaczonej cyfra 6. Na każdej ławce – stacji jest zadanie do wykonania
dla uczniów. Uczniowie wykonują zadanie na kartce i zostawiają je na ławce z
oznaczeniem stacji, a mogą także wykonać je na kartce lub w zeszycie i zabrać
ze sobą. Sposób polegający na zostawieniu wykonanego zadania proponuję by
uczniowie sprawdzili poprawność zadnia wykonanego przez poprzednie grupy. Jeśli
w zadaniu pojawiły się błędy, wtedy grupa zamieszcza notatkę i proponuje swoje
rozwiązania. Uczniowie mogą odwiedzać stacje w dowolnej kolejności. Jeśli to
praca w grupach, to trzeba poczekać aż stanowisko będzie wolne. Natomiast jeśli
uczniowie pracują w parach lub pojedynczo i zapisywane rozwiązania zdań są
zabierane, to może być kilkoro uczniów przy jednej stacji. Zmiana stacji
następuje po wykonaniu zadania. Niektórzy nauczyciele preferują również
mierzenie czasu, koniec wyznaczonego czasu oznacza przeniesienie się do innej
stacji. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy, pomaga, naprowadza uczniów,
jeśli jest taka potrzeba, a na koniec sprawdza z uczniami poprawność wykonanych
zadań.
Oto
przykładowe zadania zaproponowane do pracy w grupach metodą stacji przy
omawianiu "Opowieści wigilijnej." Zadaniem uczniów było zredagowanie
krótkich form wypowiedzi: ogłoszenia, zaproszenia, zawiadomienia i kartki
świątecznej. Najlepiej wydrukować dwustronnie- po jednej stronie znajduje się
zadanie, po drugiej ściąga z informacjami na temat tego, co powinna zawierać
wypowiedź.
Napisz zaproszenie na kolację wigilijną do
Scrooge’a. Zaproś na nią rodzinę Roberta Cratitcha.
Ważny wyraz: zapraszam
Kto?, kogo?, gdzie?, kiedy?, po co?
Wciel się w Scrooge’a i napisz życzenia
świąteczne dla Freda.
Napisz czego Scrooge
może życzyć siostrzeńcowi z okazji świąt Bożego Narodzenia.
Zawiadom mieszkańców Londynu o
zmianie jaka zaszła w Scrooge’u podwpływem przyjrzenia się swojemu życiu.
Ważny wyraz: zawiadamiam
Kto?, kogo?, gdzie?, kiedy?, po co?
Napisz ogłoszenie o sprzedaży kantoru „Scrooge
i Marley.”
Ważny wyraz:
sprzedam, kupię
Opisz przedmiot
ogłoszenia, napisz proponowaną cenę, informację na temat ewentualnej możliwości
negocjacji, informacje kontaktowe.
Podczas tej lekcji uczniowie pracowali w
grupach korzystając ze światła świec. Miało być to nawiązaniem do realiów w
jakich pracowano w XIX wieku.
Metoda może być wykorzystywana na dowolnym
przedmiocie. Nie tylko do powtórzenia treści, ale także wyćwiczenia pozyskanych
umiejętności.
Escape room (pokój zagadek) na lekcji języka polskiego
Wychodząc
naprzeciw klasowemu ożywieniu związanemu z zabawami w pokojach zagadek,
postanowiłam stworzyć w klasie pokój zagadek, który pozwoli uczniom zorientować
się w tym, co pamiętają z kształcenia literackiego po klasie 4. Przed wejściem
do klasy uczniowie zostali dobrani w grupy poprzez losowanie kartek z
numerkami. Każda z grup otrzymała podręcznik do kształcenia literackiego z kl.
4 oraz list o tej treści:
Drodzy Uczniowie!
Wakacje się skończyły.
Nadszedł wrzesień i czas porzucić beztroskę, zabawę i wrócić na szkolny tor.
Wierzę, że poradzicie sobie z tym, choć na razie zapewne nie jest to czymś
upragnionym, na co czekacie z niecierpliwością.
Przed Wami zadanie, które
będziecie musieli rozwiązać by otrzymać klucz. Klucz ten pasuje do skrzynki, w
której… czeka na Was niespodzianka oraz odpowiedź na pytanie, które na pewno
nurtuje każdego z Was- po co chodzimy do szkoły? Rozwiążcie zadania i
zaznaczcie poprawne odpowiedzi. Litery, które znalazły się przy poprawnej
odpowiedzi ułożą hasło. Po zapisaniu go idźcie w miejsce, które wskazuje hasło.
Nie zapomnijcie swojej gotowości do wyjścia zgłosić nauczycielowi.
Próbujcie swoich sił i w
zeszycie zapisujcie to, z czym jeszcze nie do końca dobrze sobie radzicie.
Życzę Wam powodzenia.
ZADANIE
1
1.
Tolerancja, tolerować, tolerancyjny to
wyrazy:
K bliskoznaczne
S pokrewne
2.
Wyrazy bliskoznaczne to:
P
kura, kogut, kurczak
R dom, domek, podomka
K
dom, chata, kamienica
O
dobry, zły, głupi, mądry
3.
Zgrubienia to:
L
psisko,
dzieciuch, kocisko
M
psisko, maluszek, dzieciątko
U
ojczulek, córeczka, kociątko
I
gazetka, serwetka, kaczuszka
4.
„Obłoki wolno suną wpław jak rozsypane
piórka gęsie”- to przykład:
M
epitetu
E
porównania
C
uosobienia
5.
Zdrobnienia to:
J
Basieńka, Zosieńka, dom
K
domek,
koszyczek, psisko
P Zosieńka, domek, chlebuś
W
mysz,
myszka, mrówka
6.
Adresat wiersza to:
I
osoba, do której skierowany jest utwór
P
podmiot liryczny
B
narrator
7.
W baśni występują:
D
bohaterowie fantastyczni, magiczny przedmiot, wydarzenia oparte na faktach
K
bohaterowie
fantastyczni, magiczny przedmiot, przesłanie
T
bohaterowie realistyczni, określony czas, przesłanie
R
czas,
określone miejsce, wydarzenia oparte na faktach
Hasło to SKLEPIK.
Uczniowie zgłaszają się do sklepiku, gdzie sprzedawczyni ma dla nich kolejną
kopertę, a w niej list o treści:
ZADANIE
2
Udało
się! Dobrze odgadliście miejsce, w którym znajduje się kolejna zagadka. Przed Wami kolejne zadanie.
Gdy skończycie pracę, podejdźcie do nauczycielki.
1.We
fragmencie wiersza „Ptasie radio” Juliana Tuwima podkreśl wyrazy
dźwiękonaśladowcze.
Na to wróbel zaterlikał:
"Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
by zrozumieć śpiew słowika.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
ani cyrk!
Patrzcie go! Nastroszył piórka!
i wydziera się jak kurka!
I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
że aż kogut na patyku
zapiał gniewnie: "Kukuryku!"
Na to wróbel zaterlikał:
"Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
by zrozumieć śpiew słowika.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
ani cyrk!
Patrzcie go! Nastroszył piórka!
i wydziera się jak kurka!
I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
że aż kogut na patyku
zapiał gniewnie: "Kukuryku!"
2.We
fragmencie wiersza Józefa Ratajczaka pt. „Lalki” podkreśl pięć epitetów.
Lalki są żywe, wesołe i nieszczęśliwe.
Lalki mają bardzo smutne miny,
kiedy sypią się z nich trociny.
Lalki kryją główki w poduszki,
opłakują wyłamane nóżki.
Lalki są żywe, wesołe i nieszczęśliwe.
Lalki mają bardzo smutne miny,
kiedy sypią się z nich trociny.
Lalki kryją główki w poduszki,
opłakują wyłamane nóżki.
3. Wskaż uosobienia w
podanych zdaniach.
Słońce leży na brzuchu.
Niebo myśli, że kwiaty
rosną na łące.
Sufit snuje marzenia.
Pies biegnie do pana.
Lis nauczył się pisania.
4. Do wyrazów dopisz
antonimy.
mądry
słodki
wejść
kupić
5. Zapisz rymy, które
pojawiły się w wierszu. Podkreśl jeden wers wiersza.
Rym znaleźć do kota-
nietrudna robota,
rym znaleźć do krowy-
pomyślcie… gotowy,
rym znaleźć do żuka
to żadna jest sztuka.
6. Skreśl wyrazy, które
nie tworzą prawdziwych zdań.
Osoba mówiąca w wierszu
to narrator/ podmiot liryczny/ autor.
Narrator pisze/ opowiada/
wymyśla o wydarzeniach.
Elementy świata
przedstawionego to czas/ przedmioty magiczne/ miejsce/ bohaterowie/ układ
wydarzeń/ dialogi.
Dialog jest prowadzony
przez jedną/dwie/trzy osoby, a monolog przez jedną/ dwie/trzy osoby.
Nastrój utworu może być
smutny/trudny/ciekawy/wesoły/podniosły/malowniczy.
Wydarzenie realistyczne
są zmyślone/ mogą występować w rzeczywistości.
Puenta to but do tańca/
zakończenie utworu w skrócie wyrażające jego sens/ osoba mówiąca w wierszu.
Legenda to
prawdziwa/zmyślona opowieść przekazywana z pokolenia na pokolenie. Dotyczy ona
historycznych miejsc/ osób/ wydarzeń.
Sprawdzam zadanie,
wskazuję uczniom poprawne i błędne odpowiedzi, a oni zapisują w zeszytach hasła
i podkreślają odpowiednim kolorem, w zależności od swojej wiedzy (zielony,
pomarańczowy, czerwony).
Następnie czytam zagadkę.
Może
być z drzwiami
lub rozsuwana.
W niej zawsze chowamy
swoje ubrania.
lub rozsuwana.
W niej zawsze chowamy
swoje ubrania.
Choć
ma cztery rogi
nikt się go nie boi.
Choć ma cztery nogi
zwykle w miejscu stoi.
nikt się go nie boi.
Choć ma cztery nogi
zwykle w miejscu stoi.
Bardzo
proszę wszystkie dzieci,
by rzucały do mnie śmieci.
by rzucały do mnie śmieci.
W
każdej klasie mieszka.
Jasne ma oblicze.
Często na niej piszę,
rysuję lub liczę.
Jasne ma oblicze.
Często na niej piszę,
rysuję lub liczę.
Jej rozwiązanie to
miejsce ukrycia kolejnej koperty z wiadomością:
ZADANIE
3
Dobrze
poradziliście sobie z odszukaniem kolejnej koperty z zadaniem. Brawo! Przed
Wami ostatnie zadanie, które doprowadzi Was do tajemnego klucza, którym
otworzycie wszystkie drzwi.
1.
Zapisz kilka wyrazów z języka potocznego.
2.
Podkreśl ożywienia. Zaznacz, że podane
wersy to cytaty.
Czy
ta kwoka proszę pana była dobrze wychowana?
Cyprysy
mówią, że to dla Julietty.
Po
ciemnych wodach pełzną świateł złote żmije.
A
wieczorami w prądach zatok noc liże morze słodką grzywą.
Uczniowie znowu podchodzą
do nauczyciela i tam czeka na nich skrzynka wypełniona cukierkami. Nauczyciel
prosi grupę by jeszcze raz przeczytała list nr 1. Uczniowie szybko zreflektują
się, że to nie o cukierki chodzi. Na dnie skrzynki umieszczam napis WIEDZA i on
jest tym kluczem do wszystkich drzwi. Na koniec lekcji uczniowie uzasadniają po
co, oprócz zdobywania wiedzy, przychodzą do szkoły.
Ten
lekcyjny pokój zagadek jest trochę inny niż tradycyjny- uczniowie opuszczają
salę lekcyjną, nie ma również szyfru, który pozwoliłby otworzyć skrzynkę z
zamkniętym kluczem, ale ważna jest zabawa, zaangażowanie i powtórzenie
wiadomości w ruchu. Warto przygotować kartę odpowiedzi i wręczyć ją grupie, a
konsultować z uczniami to, co sprawiło im szczególną trudność lub czego nie
rozumieją. Pokój zagadek można przygotować na każdym przedmiocie i może pomóc w
powtarzaniu i utrwalaniu treści.
Poczęstuj się zaimkiem!
Do wykonania gry wykorzystane zostały pudełka
po czekoladkach oraz wydrukowane zaimki. W zagłębieniach na cukierki pojawiała
się kartka z zapisanym zaimkiem. Zadaniem ucznia było wykonanie rzutu (kostką
lub małą piłeczką) do wybranego zagłębienia pudełka, w którym umieszczony był
zaimek. Rzut do zagłębienia najczęściej odbywał się na stojąco. Prosiłam
również uczniów o to, by obierali sobie zagłębienie, w które trafią kulka lub
kostką, a to wymagało niejednokrotnie wielu zabiegów, czasami nawet akrobatycznych.
Rzucający określał jaką część mowy zastępuje
zaimek. Odpowiedź ucznia była sprawdzana przez resztę drużyny. W ten
sposób kształtowaliśmy rozpoznawanie zaimków oraz powtórzyliśmy informacje na
temat rzeczownika, przymiotnika, przysłówka i liczebnika. Gdy każdy uczeń
zgromadził 5 kartek z zaimkami, układał z nimi zdania. W miejsce zaimków
wklejał kartki, które zdobył w grze.
W
zagłębieniach po czekoladkach mogą znaleźć się przykłady tabliczki mnożenia lub
wyniki pochodzące z tabliczki mnożenia. W ten sposób można też zorganizować
powtórzenie materiału z wielu przedmiotów.
W zagłębieniu powinno się znajdować zagadnienie, a zadaniem ucznia powinno być wyjaśnienie pojęcia.
W zagłębieniu powinno się znajdować zagadnienie, a zadaniem ucznia powinno być wyjaśnienie pojęcia.
Podejdź do koła fortuny
i uzyskaj informacje na temat polskich noblistów
Lekcja w ruchu z wykorzystaniem koła fortuny
realizowała lekcyjny cel ćwiczeń utrwalających odmianę liczebników złożonych i
pozyskanie informacji na temat polskich laureatów Nagrody Nobla. Wykorzystałam
do utworzenia go aplikację Wheel Decide. Uczniowie podzieleni na grupy na
zmianę podchodzili do koła i "kręcili" nim. Wylosowane zdanie
mieli zapamiętać, do zapisania liczebnika mogli mieć coś do zanotowania. Zdanie
wypowiadali w grupie, a pozostali uczniowie mieli je zapisać. Przed rozpoczęciem
gry uczniowie otrzymali informację, że w podanych zdaniach znajdują się również
błędy, które należy poprawić, a liczby muszą zostać zapisane jako wyrazy.
Nauka
połączona z zabawą i rywalizacją rozpoczęła się. Ponownie wylosowane zdanie
było anulowane i uczeń miał prawo ponownie zakręcić kołem.
Koło
fortuny można wykorzystać na każdym przedmiocie wpisując albo informacje na
jakiś temat, albo pytania, na które uczniowie odpowiadają.
Runda po klasie
Do
powtórzenia i utrwalania używam techniki oceniania kształtującego nazywanej
rundą. Polega ona na tym, że uczniowie podchodzą do siebie i przekazują
informacje, których się nauczyli. Może być to jeden element lekcji np.
przysłowie z wyjaśnieniem lub związek frazeologiczny, a może temu towarzyszyć
pytanie nauczyciela: opowiedz koledze/koleżance czego się dziś
nauczyłaś/nauczyłeś? Uczeń A opowiada uczniowi B, a uczeń B opowiada uczniowi
A, następnie uczeń A idzie do ucznia C i opowiada mu o tym, czego dowiedział
się od ucznia B, a uczeń B uczniowi D opowiada czego nauczył się od A. Runda
może być prowadzona przy dowolnej liczbie osób. Każdy z uczniów wybiera coś
innego i w ruchu podczas spacerów po klasie można utrwalić sporo materiału. Technika
warta wykorzystania na każdym przedmiocie.
W prawym czy w lewym
kącie jest właściwa odpowiedź?
Podobnie,
jak rundy po klasie, techniki kąta (tak ją w skrócie nazywam) używam do
powtarzania i utrwalania wiadomości. Dzielę klasę na 2 grupy, które stoją
naprzeciw siebie. Ustalamy, że kąt lewy jest odpowiedzią TAK, a kąt prawy
odpowiedzią NIE. Zadaniem uczniów z jednej grupy jest zadanie pytania
zamkniętego uczniom drugiej grupy. W zależności od odpowiedzi uczniowie grupy
przeciwnej stają w odpowiednim kącie. Każdy uczeń podejmuje samodzielną decyzję
o pojawieniu się w odpowiedniej grupie. Uczeń zadający pytanie musi skomentować
odpowiedź. Wyjaśnia w niej dlaczego jest poprawna lub błędna. Następnie role
odwracają się i uczniowie udzielający odpowiedzi są tymi, którzy zadają
pytanie. Technika sprawdzi się na każdym przedmiocie.
Namaluj ogród na śniegu
i poskacz na skakance
Omawianie
lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć
opisy miejsc zawarte w lekturze. Uczniów podzieliłam na 3 grupy. Jedna z nich miała odszukać opis ogrodu po
pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa odszukała ogród wiosną, a
trzecia grupa ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by
wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie
była łatwa, część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz
farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liść i patyków. Do poszczególnych
ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy
otrzymała ją pierwszy raz od Marty. Przy
oglądaniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to co pojawiło się w ogrodzie, na
ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część
uczniów trudności w malowaniu przywiodły trudności związane z uprawą roślin i
dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekcji? Czytanie ze zrozumieniem, a potem
zamiana słów na obraz, a także uświadomienie uczniom, że dbałość o ogród wymaga
wielu czynności i jest związana z niemałym wysiłkiem.
t naprawdę super zadania! ogólnie metoda dla mnie bardzo na plus, szkoda że moje dzieci nie mają takich fajnych nauczycieli :) a na https://www.scholaris.edu.pl/ też sobie sporo ciekawych informacji przeczytałam, między innymi gdzie znaleźć bezpłatne dodatkowe zajęcia dla dzieci.
OdpowiedzUsuńDziękuję :) Kto szuka, ten znajdzie.
Usuń