Matematyczna szarlotka
Przepis na języku polskim można omówić podczas pieczenia szarlotki, bo ta, jak wiadomo, jest dobra na wszystko. Podczas wykonywania czynności uczniowie przeliczali jednostki- gramy na dekagramy, odmierzali ilości- szklanka, łyżeczka, wykonywali czynności zgodnie z opisem, a po upieczeniu szacowali jakiej wielkości może być kawałek ciasta, żeby wystarczyło dla wszystkich.
Kartony po jogurtach przydały się do zaprojektowania gry. Celem gry było utrwalenie umiejętności wskazywania dopełnienia w zdaniu. Każda z grup otrzymała pudełko po jogurtach, plastikowe kubki, kartkę z 20 zdaniami i kostkę do gry. Pionkami były kubki. Każdy z pionków wyglądał tak samo, więc zadaniem uczniów było też ćwiczenie pamięci polegające na zapamiętaniu, na którym polu zatrzymał się mój pionek. Zdania, przygotowane na kartce, uczniowie mieli wyciąć i umieścić w startowym kubku na polu pierwszym. Następnie, zgodnie z liczbą oczek wyrzuconych na kostce, przemieszczali się po polach. Każdy ruch kończył się wylosowaniem zdania i podkreśleniem w nim dopełnienia. Ustaliliśmy również na początku, że poszukiwania dopełnienia rozpoczynamy od wskazania czasownika, z którym ta część zdania się wiąże, zadaniem właściwego pytania o dopełnienie i określeniem nazwy przypadka, którego to pytanie dotyczy. Pracę osoby odpowiadającej monitorowała grupa, która udzielała oceny koleżeńskiej. Pasek ze zdaniem uczeń wrzucał do swojego kubka- pionka. Pola specjalne gwarantowały w grze przywilej przesunięcia się o 3 pola do przodu- jeśli grupa uznała odpowiedź za prawidłową lub cofnięcia się o 3 pola w przypadku błędnej odpowiedzi. Po ukończeniu gry głośno czytałam zdanie i osoby, które akurat miały je w swoim kubku udzielały odpowiedzi wg schematu ustalonego na początku lekcji. Sprawdzaniu zawsze towarzyszyło pytanie- kto ma inaczej? Jeśli ktoś miał inaczej, to prosiłam o uzasadnienie. W ten sposób uczeń wiedział co jest dobrze, co źle i jak poprawić- wylosowany uczeń z poprawną odpowiedzią wyjaśniał odpowiedź, a ja udzielałam najczęściej instrukcji jak pracować w przyszłości- najczęstsze błędy to pomyłka w zadaniu pytania lub pytanie inne niż przypadków. Wygrywały w grupie te osoby, które najszybciej dotarły do mety oraz miały najwięcej poprawnych odpowiedzi. Jedna z grup, po zakończeniu rundy, losowała zdania wcześniej omówione. Wylosowane zdanie, z cudzego kubka, było czytane na głos przez innego ucznia i osoba słuchająca ustnie podawała dopełnienie w zdaniu. Usłyszałam od uczniów, że ćwiczą teraz słuchowe odszukiwanie dopełnień. Jak widać nauka nie poszła w las i moi uczniowie wiedzą, że ważne jest nie tylko wzrokowe przetwarzanie.
Gramatyczna pictureka
Ta gra z pewnością jest treningiem logicznego myślenia. Gramy w określanie form czasownika. Na kartce uczniowie, podzieleni na grupy, zapisują formy różnych czasowników. Przy zapisie biorą pod uwagę osobę, liczbę, czas i, w zależności od niego, rodzaj. Możemy powiedzieć uczniom, że mogą swoją pracę podzielić wedle osoby, czasu czy liczby. Na przykład uczeń A ma zapisać 10 czasowników w 2os. liczby pojedynczej i liczby mnogiej w różnych czasach, a uczeń B ma zapisać to samo, tyle że w 1 osobie. Po zapisaniu czasowników (możemy się umówić np. na 30 czasowników), uczniowie określają formy wybranych czasowników i zapisują je na karteczkach.
Na karteczce nie może znaleźć się zapisany czasownik. Następnie kartki z zapisanymi formami czasowników odwracają i po kolei losują. Gdy uczeń wylosuje kartkę z zapisem: 1 osoba, liczba pojedyncza, czas teraźniejszy, to wszyscy uczniowie na planszy szukają czasownika w takiej formie. Gdy znajdą, wskazują czasownik palcem. Kto pierwszy trafi na czasownik i poprawnie go wskaże, otrzymuje kartkę na znak zdobytego punktu.
Polecam grę, bo od początku do końca są zaangażowani w jej tworzenie uczniowie, w zabawie materiał utrwala się lepiej, a uczniowie otrzymują ocenę koleżeńską swoich umiejętności.
Kąty w powiedzeniach, związkach frazeologicznych:
Idź do kąta
Widzieć coś kątem oka
Patrzeć na sprawę pod jakimś kątem
Zanalizować coś pod kątem
Cztery kąty i piec piąty
Snuć się z kąta w kąt
Patrzeć z ukosa
Mieszkać u kogoś kątem
Dobrze byłoby, gdyby nasi uczniowie korzystali z tego repertuaru na co dzień. Jednak nie tylko pamięciowe przyswojenie powinno być naszym nauczycielskim celem. Warto podczas wprowadzania form językowych zadawać pytania polegające na wyborze:
Snuć się z kąta w kąt- to nudzić się czy nie nudzić?
Widzieć coś kątem oka- Co to jest kąt oka? To widzieć coś/kogoś dokładnie czy nie?
Pojęcie dyskusji i debaty jako zbiór i podzbiór
Tworzenie gry dydaktycznej
http://inspirowniaedukacyjna.blogspot.com/2018/10/gramy-i-tworzymy-ukad-wydarzen.html
Przepis na języku polskim można omówić podczas pieczenia szarlotki, bo ta, jak wiadomo, jest dobra na wszystko. Podczas wykonywania czynności uczniowie przeliczali jednostki- gramy na dekagramy, odmierzali ilości- szklanka, łyżeczka, wykonywali czynności zgodnie z opisem, a po upieczeniu szacowali jakiej wielkości może być kawałek ciasta, żeby wystarczyło dla wszystkich.
A czemu by nie gra?
Gamifikacja to już trend w edukacji. Polega na użyciu gier, które zachęcają do działania, zwiększają zaangażowanie lub ożywiają lekcję. Gry lubimy dzięki 3F- friends, feedback and fun – przyjaciele, informacja zwrotna i zabawa.
Gramatyczna pictureka
Ta gra z pewnością jest treningiem logicznego myślenia. Gramy w określanie form czasownika. Na kartce uczniowie, podzieleni na grupy, zapisują formy różnych czasowników. Przy zapisie biorą pod uwagę osobę, liczbę, czas i, w zależności od niego, rodzaj. Możemy powiedzieć uczniom, że mogą swoją pracę podzielić wedle osoby, czasu czy liczby. Na przykład uczeń A ma zapisać 10 czasowników w 2os. liczby pojedynczej i liczby mnogiej w różnych czasach, a uczeń B ma zapisać to samo, tyle że w 1 osobie. Po zapisaniu czasowników (możemy się umówić np. na 30 czasowników), uczniowie określają formy wybranych czasowników i zapisują je na karteczkach.
Na karteczce nie może znaleźć się zapisany czasownik. Następnie kartki z zapisanymi formami czasowników odwracają i po kolei losują. Gdy uczeń wylosuje kartkę z zapisem: 1 osoba, liczba pojedyncza, czas teraźniejszy, to wszyscy uczniowie na planszy szukają czasownika w takiej formie. Gdy znajdą, wskazują czasownik palcem. Kto pierwszy trafi na czasownik i poprawnie go wskaże, otrzymuje kartkę na znak zdobytego punktu.
Polecam grę, bo od początku do końca są zaangażowani w jej tworzenie uczniowie, w zabawie materiał utrwala się lepiej, a uczniowie otrzymują ocenę koleżeńską swoich umiejętności.
Kąty w powiedzeniach, związkach frazeologicznych:
Idź do kąta
Widzieć coś kątem oka
Patrzeć na sprawę pod jakimś kątem
Zanalizować coś pod kątem
Cztery kąty i piec piąty
Snuć się z kąta w kąt
Patrzeć z ukosa
Mieszkać u kogoś kątem
Dobrze byłoby, gdyby nasi uczniowie korzystali z tego repertuaru na co dzień. Jednak nie tylko pamięciowe przyswojenie powinno być naszym nauczycielskim celem. Warto podczas wprowadzania form językowych zadawać pytania polegające na wyborze:
Snuć się z kąta w kąt- to nudzić się czy nie nudzić?
Widzieć coś kątem oka- Co to jest kąt oka? To widzieć coś/kogoś dokładnie czy nie?
Wymiar i współrzędne
Wymiar to konkretna wartość, wymierzona w jednostkach długości. Co jednak z czwartym wymiarem? Czy jest coś, czego nie możemy wymierzyć?
Językowo na pewno zainteresuje nas wymiar kary, sprawiedliwości, obowiązków, podatków, odpowiedzialności, czasu pracy... Możemy się pokusić z uczniami o refleksję, które z wymiarów da się opisać liczbą, a które nie.
Na lekcji możemy odnieść się do wymiaru czasu, który jest jednowymiarowy (możemy także odnieść się do teorii względności i nazwać go czwartym wymiarem). Dla potrzeb działań polonistycznych korzystniejsze stanie się jednowymiarowe ujęcie czasu i zamieszczenie na osi czasu historii rodziny, życia ucznia, planów na najbliższy rok czy wydarzeń w tekście lit.
O dwóch wymiarach możemy podyskutować podczas gry w statki. Z powodzeniem grałam z uczniami w statki ortograficzne, gdzie do kratownicy wpisywali odpowiednią ilość wyrazów z trudnością ort. (wyrazy wcześniej były podane) i w dwójkach zdobywali ort. statki. Siatka dwuwymiarowa przyda się także do tworzenia planu miasta. Tworzyłam z uczniami plan Doliny Wiśni z lektury "Bracia Lwie Serce." Dwa wymiary będzie miała także mapa, na której możemy odszukać miejsca podróży Filiesa Foga czy tułaczki Skawińskiego. Możemy to zrobić także w wymiarze globusa. Poćwiczyć można także odszukiwanie współrzędnych do gry terenowej. Uczniowie sami mogą podzielić mapę miasta na siatkę (jak w grze statki) i wytyczyć trasę, którą będą poruszali się inni uczniowie. Na mapie mogą zaznaczyć miejsca, w których ukryte zostaną zadania do wykonania. Mogą to być zadania powtarzające materiał.
Polecam także do przeczytania i omówienia z uczniami opowiadanie Edwina Abbotta "Flatlandia, czyli kraina płaszczaków." Bohaterami są płaskie istoty- narrator kwadrat, kobiety odcinki, robotnicy i żołnierze trójkąty równoramienne, urzędnicy pięciokąty foremne, duchowni wielokąty podobne do kół. Uporządkowany świat zostaje zburzony przez trójwymiarową kulę. Idealne by zetrzeć się w dyskusji na temat innych punktów widzenia, odniesień, doświadczeń
Rodzice moich uczniów prosili mnie o dobór książki na nagrodę na koniec roku. Wybrałam tę pozycję zainteresowana rozgrywką szachową, w której stawką jest tron. Matematycznie sprawdzi się także symetria, bo przecież świat, do którego przenosi się Alicja kryje się za lustrzanym odbiciem jej pokoju. A do tego zegar ma twarz uśmiechającego się staruszka, figury szachowe przechadzają się... Już wiem, że na pewno moi uczniowie też "przejdą" przez lustro i popracujemy metodą 6 myślowych kapeluszy de Bono, postaramy się także zagrać partię szachową korzystając z tekstu i doskonaląc czytanie ze zrozumieniem. Książka treścią idealnie wpisuje się w projekt "Matematycznie na języku polskim."
Uczymy się uzasadniania- rozumowania
W ubiegłym roku szkol. uczestniczyłam w projekcie "Agenci Globalnej Zmiany," w obszarze "Rozwój miast i społeczeństwa." Jednym z etapów projektu było stworzenie miasta przyszłości. Uczniowie podzieleni na grupy najpierw ustalali czego potrzebuje nasze miasto w przyszłości, a następnie wykonywali w gipsie wizualizację pomysłu. Matematycznie ustalali proporcje gipsu i wody, by dało się formować materiał, szacowali wielkość kartonu do postawienia pracy, tworzyli kształty i figury. Po zakończonej pracy wypowiadali się na temat wykonanej pracy i uzasadniali dlaczego nasze miasto potrzebuje właśnie tego. W filmikach zamieściłam wypowiedzi uczniów 5klasy. Cieszył mnie ogromnie wniosek na podsumowanie naszych działań, że lepienie z gipsu jest tak samo trudne jak projektowanie miasta przyszłości. Możemy założyć cel, ale nigdy do końca nie wiadomo jakie będą tego efekty.
Matematyczna i strategiczna lektura z kanonu światowej klasyki- Lewis Carroll "O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra" W ubiegłym roku szkol. uczestniczyłam w projekcie "Agenci Globalnej Zmiany," w obszarze "Rozwój miast i społeczeństwa." Jednym z etapów projektu było stworzenie miasta przyszłości. Uczniowie podzieleni na grupy najpierw ustalali czego potrzebuje nasze miasto w przyszłości, a następnie wykonywali w gipsie wizualizację pomysłu. Matematycznie ustalali proporcje gipsu i wody, by dało się formować materiał, szacowali wielkość kartonu do postawienia pracy, tworzyli kształty i figury. Po zakończonej pracy wypowiadali się na temat wykonanej pracy i uzasadniali dlaczego nasze miasto potrzebuje właśnie tego. W filmikach zamieściłam wypowiedzi uczniów 5klasy. Cieszył mnie ogromnie wniosek na podsumowanie naszych działań, że lepienie z gipsu jest tak samo trudne jak projektowanie miasta przyszłości. Możemy założyć cel, ale nigdy do końca nie wiadomo jakie będą tego efekty.
Rodzice moich uczniów prosili mnie o dobór książki na nagrodę na koniec roku. Wybrałam tę pozycję zainteresowana rozgrywką szachową, w której stawką jest tron. Matematycznie sprawdzi się także symetria, bo przecież świat, do którego przenosi się Alicja kryje się za lustrzanym odbiciem jej pokoju. A do tego zegar ma twarz uśmiechającego się staruszka, figury szachowe przechadzają się... Już wiem, że na pewno moi uczniowie też "przejdą" przez lustro i popracujemy metodą 6 myślowych kapeluszy de Bono, postaramy się także zagrać partię szachową korzystając z tekstu i doskonaląc czytanie ze zrozumieniem. Książka treścią idealnie wpisuje się w projekt "Matematycznie na języku polskim."
Tworzenie gry dydaktycznej
http://inspirowniaedukacyjna.blogspot.com/2018/10/gramy-i-tworzymy-ukad-wydarzen.html
Komentarze
Prześlij komentarz