„
Myślenie to ciężka praca, i pewnie dlatego tak niewielu ją podejmuje” Henry
Ford
Zapraszam nauczycieli języka
polskiego do projektu " Matematycznie na języku polskim".
Projekt rozrósł się i została zmieniona jego nazwa na ,,Interdyscyplinarnie na języku polskim."
Grupa FB Interdyscyplinarnie na języku polskim. Zapraszam do niej z Justyną Jędrzejak.
Pomysł projektu powstał w związku z
tym, że matematyka jest fundamentem logicznego myślenia, a myślenie
matematyczne pomaga w codziennych sytuacjach i przyczynia się do podejmowania
świadomych decyzji. Jednocześnie matematyka jest dziedziną wiedzy często niezrozumiałą
i nielubianą przez uczniów.
Chęć wdrożenia programu wynika także
ze zmian, które towarzyszą edukacji. Otwarcie na uczenie międzyprzedmiotowe,
integrujące treści różnych podstaw programowych sprzyja uczeniu się. W roku
szkolnym 2017/2018 wprowadzałam na lekcjach elementy rozwijające logiczne
myślenie, wykorzystywanie i tworzenie
informacji, rozumowanie i argumentowanie. Obserwacja uczniów w sytuacjach
lekcyjnych pozwoliła mi na wniosek, że treści te są przez nich chętnie
przyswajane, szczególnie jeśli stworzymy sytuacje, w których nie wiedzą, że uczą się.Cele projektu:
- Wzrost umiejętności wykorzystania praktycznie poznanych umiejętności matematycznych w zakresie sprawności rachunkowej, argumentowania, wykorzystania i tworzenia informacji, wykorzystania i interpretowania reprezentacji w edukacji polonistycznej,
- Wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę i umiejętności,
- Znalezienie zastosowania dla nauczanych treści,
- Podniesienie jakości pracy szkoły,
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym, budowanie wizerunku szkoły dbającej o dobro swoich wychowanków,
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości u uczniów.
Przebieg projektu
Każda ze szkół będzie realizowała
zadania w dowolnym tempie przez 6 miesięcy i opisze po jednym działaniu z 4 obszarów podstawy
programowej matematyki na facebooku grupy projektowej. Zamieszczone pomysły i
ich realizacja staną się polem wymiany doświadczeń między nauczycielami.
Cele
kształcenia – wymagania ogólne – Podstawa programowa - Matematyka
I.
Sprawność rachunkowa.
1. Wykonywanie
nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie
oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
2.
Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności
rozwiązania.
- ćwiczenia weryfikowania
uważności- rzuty kostkami- rzuty w grupie, każdy samodzielnie zapisuje wynik
rzutu 6 kostkami dla każdego z rzutów, ilość wykonanych rzutów zależy od liczby
wyrzuconych kostką oczek przez n-la, po wykonaniu ostatniego, sprawdzamy wyniki-
jedna osoba z grupy zapisuje uzyskane liczby w rzutach na wypadek braku porozumienia co do
właściwego wyniku. Warto w ten sposób rozpocząć lekcję by wspomóc koncentrację,
- stosowanie różnych
działań w szeregu cyfr wyrzuconych kostkami. Warto w ten sposób rozpocząć
lekcję by wspomóc koncentrację,
- zabawy pozwalające
lepiej poznać siebie,
- podanie uczniom
„tajemnicy dziewiątki,”
- liczenie sylab, głosek,
liter w wyrazie.
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i
interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz
graficzne przedstawianie danych.
3. Używanie języka matematycznego do opisu
rozumowania i uzyskanych wyników.
-czytanie tekstów i
selekcjonowanie informacji istotnych dla stawianego problemu,
-doskonalenie techniki
czytania ze zrozumieniem,
- sondy klasowe i korytarzowe- doskonalenie
umiejętności zadawania pytań otwartych i zamkniętych w zależności od potrzeb,
- badania terenowe na temat określony przez uczniów wg schematu podanego przez n-la ( temat badań, wstępna
hipoteza lub jej brak, jak zostanie zebrany materiał do badań, analiza wyników,
wnioski wynikające z badań, komu i w jakiej formie zostaną zaprezentowane wyniki
badań?),
- stawianie pytań do
podanej odpowiedzi,
- próby tworzenia pytań
kluczowych do lekcji i szukania na nie odpowiedzi,
- wykorzystanie map
myśli, wykresów, rysunków do obrazowania pojęć,
- tworzenie informacji
zaszyfrowanych, które odszyfrują uczniowie,
- pokazanie szyfru Cezara
i szyfrowanie przez uczniów wiadomości,
- tworzenie klasowego
szyfru,
- wskazywanie rytmu w
wierszu, rytmu muzycznego, rytmu dobowego, rytmu pór roku, akcentu w języku polskim,
- stwarzanie sytuacji,
gdy uczeń sam będzie mógł dojść do wniosku na podstawie własnego doświadczenia,
- pokazanie uczniom
metody ułatwiającej zapamiętanie liczby dni w danym miesiącu (metoda pięści),
- etymologa nazw dni
tygodnia, miesiąca,
- tworzenie gier dydaktycznych (gry typu „gąska,” domino ortograficzne, pojęciowe, kółko- krzyżyk),
- budowanie makiety
miejsca (skala),
- przedstawianie sytuacji w utworze literackim za
pomocą różnych materiałów: sznurka, gliny, wykałaczek, itp.
- przepis na języku pol.-
pieczenie ciasta- planowanie i przeliczanie składników, szacowanie wielkości
kawałków tak, by wystarczyło dla wszystkich.
III. Wykorzystanie i interpretowanie
reprezentacji.
1. Używanie prostych,
dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i
operowanie obiektami matematycznymi.
2.
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w
różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
- ćwiczenia w rozróżnianiu liczby od ilości,
tworzenie pytań rozpoczynających się od: ile… jaka liczba…
- rozpisywanie informacji
na działania matematyczne np. przyimek + rzeczownik = wyrażenie przyimkowe,
- opis krajobrazu z
wykorzystaniem liczb,
- poznanie kolejnych
związków frazeologicznych związanych z liczbami, wyrazem „kąt”
- używanie klepsydry do
pomiaru czasu, stopera, szacowanie odległości, długości, miary
kąta,
- film „ La Linea” jako
źródło inspiracji- co można oddać linią? Rysowanie i opisywanie świata z
kresek,
- film The Dot- Kropka
jako źródło inspiracji- co może powstać z kropki, wykorzystanie filmu jako
inspiracji przed zadawaniem uczniom prac pisemnych typu: Co widziałeś będąc
rybą?
- wykorzystanie tangramów
do budowania obrazów i zapisywania na nich informacji np. na temat interpunkcji czy
ortografii,
- tworzenie
geometrycznego śniadania – wykorzystanie kształtów, które można stworzyć z
jedzenia do przygotowania posiłku i opisanie go.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
1. Przeprowadzanie
prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność
rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.
2. Dostrzeganie regularności,
podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
3.
Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii
rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich,
które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
- doskonalenie
umiejętności rozpoznawania argumentu od przykładu,
- logika wypowiedzi-
tautologie, np.: cofać się do tyłu, dwóch bliźniaków, większa połowa, akwen
wodny, dwie alternatywy,
- odnajdywanie w swoich
wypowiedziach i wypowiedziach innych osób przesady ,
- szukanie w
wypowiedziach głównie komentatorów sportowych niefortunności językowych, obejrzenie
z uczniami „ Ministerstwa Głupich Kroków” Monthy Pythona,
- stopniowanie przymiotników
i przysłówków- opisowe i proste,
- układanie z liter
wyrazu nowych wyrazów,
- stosowanie synonimów,
antonimów w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
- głośne czytanie na
lekcjach fragmentów ks. M. Rusinka „Co ty mówisz? Magia słów, czyli retoryka
dla dzieci,”
- praca narzędziami TOC:
chmurka, logiczna gałązka, drzewko ambitnego celu,
- zorganizowanie debaty
szkolnej na jeden z tematów zaproponowanych przez uczniów podczas sondy
korytarzowej.
Efektem
poszerzenia treści podstawy programowej języka polskiego o treści matematyczne
będzie:
- nabycie przez uczniów umiejętności organizowania swojej nauki,
- nabycie umiejętności selekcji informacji,
- nabycie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy,
- ułatwienie uczniom dalszej ścieżki edukacyjnej,
- rozwój logicznego myślenia.
Kusisz, ale chciałabym zobaczyć choć jeden przykład ćwiczenia, zamin podejmę decyzję. Coś co już przećwiczyłaś z uczniami. 😁
OdpowiedzUsuńProszę zerknąć na pomysły na blogu. Postaram się zamieścić ich więcej.
Usuń