Przejdź do głównej zawartości

Projekt "Matematycznie na języku polskim"

„ Myślenie to ciężka praca, i pewnie dlatego tak niewielu ją podejmuje” Henry Ford

Zapraszam nauczycieli języka polskiego do projektu " Matematycznie na języku polskim". 
Projekt rozrósł się i została zmieniona jego nazwa na ,,Interdyscyplinarnie na języku polskim."
Grupa FB Interdyscyplinarnie na języku polskim. Zapraszam do niej z Justyną Jędrzejak. 

Pomysł projektu powstał w związku z tym, że matematyka jest fundamentem logicznego myślenia, a myślenie matematyczne pomaga w codziennych sytuacjach i przyczynia się do podejmowania świadomych decyzji. Jednocześnie matematyka jest dziedziną wiedzy często niezrozumiałą i nielubianą przez uczniów.
Chęć wdrożenia programu wynika także ze zmian, które towarzyszą edukacji. Otwarcie na uczenie międzyprzedmiotowe, integrujące treści różnych podstaw programowych sprzyja uczeniu się. W roku szkolnym 2017/2018 wprowadzałam na lekcjach elementy rozwijające logiczne myślenie,  wykorzystywanie i tworzenie informacji, rozumowanie i argumentowanie. Obserwacja uczniów w sytuacjach lekcyjnych pozwoliła mi na wniosek, że treści te są przez nich chętnie przyswajane, szczególnie jeśli stworzymy sytuacje, w których nie wiedzą, że uczą się.

Cele projektu:

  •      Wzrost umiejętności wykorzystania praktycznie poznanych umiejętności matematycznych w zakresie sprawności rachunkowej, argumentowania, wykorzystania i tworzenia informacji, wykorzystania i interpretowania reprezentacji w edukacji polonistycznej,
  •        Wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę i umiejętności,
  •        Znalezienie zastosowania dla nauczanych treści, 
  •        Podniesienie jakości pracy szkoły,
  •        Promocja szkoły w środowisku lokalnym, budowanie wizerunku szkoły         dbającej o dobro swoich wychowanków,
  •        Wzmocnienie poczucia własnej wartości u uczniów.

Przebieg projektu
Każda ze szkół będzie realizowała zadania w dowolnym tempie  przez 6 miesięcy i opisze po jednym działaniu z 4 obszarów podstawy programowej matematyki na facebooku grupy projektowej. Zamieszczone pomysły i ich realizacja staną się polem wymiany doświadczeń między nauczycielami. 

Cele kształcenia – wymagania ogólne – Podstawa programowa - Matematyka
I.   Sprawność rachunkowa. 

1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych. 
2. Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności rozwiązania.
- ćwiczenia weryfikowania uważności- rzuty kostkami- rzuty w grupie, każdy samodzielnie zapisuje wynik rzutu 6 kostkami dla każdego z rzutów, ilość wykonanych rzutów zależy od liczby wyrzuconych kostką oczek przez n-la, po wykonaniu ostatniego, sprawdzamy wyniki- jedna osoba z grupy zapisuje uzyskane liczby w rzutach  na wypadek braku porozumienia co do właściwego wyniku. Warto w ten sposób rozpocząć lekcję by wspomóc koncentrację,
- stosowanie różnych działań w szeregu cyfr wyrzuconych kostkami. Warto w ten sposób rozpocząć lekcję by wspomóc koncentrację,
- zabawy pozwalające lepiej poznać siebie,
- podanie uczniom „tajemnicy dziewiątki,”
- liczenie sylab, głosek, liter w wyrazie.

II.   Wykorzystanie i tworzenie informacji. 
1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie. 
2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych. 
3. Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
-czytanie tekstów i selekcjonowanie informacji istotnych dla stawianego problemu,
-doskonalenie techniki czytania ze zrozumieniem, 
- sondy klasowe i korytarzowe- doskonalenie umiejętności zadawania pytań otwartych i zamkniętych w zależności od potrzeb,
- badania terenowe na temat określony przez uczniów wg schematu podanego przez n-la ( temat badań, wstępna hipoteza lub jej brak, jak zostanie zebrany materiał do badań, analiza wyników, wnioski wynikające z badań, komu i w jakiej formie zostaną zaprezentowane wyniki badań?),
- stawianie pytań do podanej odpowiedzi,
- próby tworzenia pytań kluczowych do lekcji i szukania na nie odpowiedzi,
- wykorzystanie map myśli, wykresów, rysunków do obrazowania pojęć,
- tworzenie informacji zaszyfrowanych, które odszyfrują uczniowie,
- pokazanie szyfru Cezara i szyfrowanie przez uczniów wiadomości,
- tworzenie klasowego szyfru,
- wskazywanie rytmu w wierszu, rytmu muzycznego, rytmu dobowego, rytmu pór roku, akcentu w języku polskim,
- stwarzanie sytuacji, gdy uczeń sam będzie mógł dojść do wniosku na podstawie własnego doświadczenia,
- pokazanie uczniom metody ułatwiającej zapamiętanie liczby dni w danym miesiącu (metoda pięści),
- etymologa nazw dni tygodnia, miesiąca,
- tworzenie gier dydaktycznych (gry typu „gąska,” domino ortograficzne, pojęciowe, kółko- krzyżyk),
- budowanie makiety miejsca (skala),
-  przedstawianie sytuacji w utworze literackim za pomocą różnych materiałów: sznurka, gliny, wykałaczek, itp.
- przepis na języku pol.- pieczenie ciasta- planowanie i przeliczanie składników, szacowanie wielkości kawałków tak, by wystarczyło dla wszystkich.

III.   Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.  
2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
 - ćwiczenia w rozróżnianiu liczby od ilości, tworzenie pytań rozpoczynających się od: ile… jaka liczba…
- rozpisywanie informacji na działania matematyczne np. przyimek + rzeczownik = wyrażenie przyimkowe,
- opis krajobrazu z wykorzystaniem liczb,
- poznanie kolejnych związków frazeologicznych związanych z liczbami, wyrazem „kąt”
- używanie klepsydry do pomiaru czasu, stopera, szacowanie odległości, długości, miary kąta,
- film „ La Linea” jako źródło inspiracji- co można oddać linią? Rysowanie i opisywanie świata z kresek,
- film The Dot- Kropka jako źródło inspiracji- co może powstać z kropki, wykorzystanie filmu jako inspiracji przed zadawaniem uczniom prac pisemnych typu: Co widziałeś będąc rybą?
- wykorzystanie tangramów do budowania obrazów i zapisywania na nich informacji np. na temat interpunkcji czy ortografii,
- tworzenie geometrycznego śniadania – wykorzystanie kształtów, które można stworzyć z jedzenia do przygotowania posiłku i opisanie go.

IV.   Rozumowanie i argumentacja. 
1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu. 
2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie. 
3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania argumentu od przykładu,
- logika wypowiedzi- tautologie, np.: cofać się do tyłu, dwóch bliźniaków, większa połowa, akwen wodny, dwie alternatywy,
- odnajdywanie w swoich wypowiedziach i wypowiedziach innych osób przesady ,
- szukanie w wypowiedziach głównie komentatorów sportowych niefortunności językowych, obejrzenie z uczniami „ Ministerstwa Głupich Kroków” Monthy Pythona,
- stopniowanie przymiotników i przysłówków- opisowe i proste,
- układanie z liter wyrazu nowych wyrazów,
- stosowanie synonimów, antonimów w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
- głośne czytanie na lekcjach fragmentów ks. M. Rusinka „Co ty mówisz? Magia słów, czyli retoryka dla dzieci,”
- praca narzędziami TOC: chmurka, logiczna gałązka, drzewko ambitnego celu,
- zorganizowanie debaty szkolnej na jeden z tematów zaproponowanych przez uczniów podczas sondy korytarzowej.

Efektem poszerzenia treści podstawy programowej języka polskiego o treści matematyczne będzie:
  •      nabycie przez uczniów umiejętności organizowania swojej nauki,
  •      nabycie umiejętności selekcji informacji,
  •      nabycie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy,
  •      ułatwienie uczniom dalszej ścieżki edukacyjnej,
  •      rozwój logicznego myślenia.






Komentarze

  1. Kusisz, ale chciałabym zobaczyć choć jeden przykład ćwiczenia, zamin podejmę decyzję. Coś co już przećwiczyłaś z uczniami. 😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę zerknąć na pomysły na blogu. Postaram się zamieścić ich więcej.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h