Przejdź do głównej zawartości

Projekt "Recykling na języku polskim"

Lekcje w zgodzie z przyrodą to przygoda, której uczniowie na pewno nie zapomną. Lekcje te, oprócz celów polonistycznych, miały zachęcić uczniów do ponownego wykorzystania tego, czego z reguły się już nie wykorzystuje oraz miały pokazać, że nauka poza klasą, w obcowaniu z przyrodą  może być bardziej wydajna niż w klasie.
I tak:
- karton po jogurtach i plastikowe kubki znalazły "drugie życie" podczas ćwiczeń w wyszukiwaniu dopełnienia,
- z kartonu uczniowie wycięli koło fortuny i pomalowali je, posłużyło nam, razem z wypisanym mazakiem, do powtórzenia wiadomości o głoskach oraz do tworzenia pytań w oparciu o wskazany rzeczownik- tu pomocny okazał się hit poprzedniego sezonu- spiner,
- pustą butelkę i zapisane po jednej stronie kartki wykorzysytaliśmy do lekcji utrwalającej części ciała w związkach frazeologicznych,
- żółte nakrętki posłużyły do naklejenia spójników i tworzenia zdań złożonych współrzędnie (pomysł wykorzystania nakrętek Maria Piaskowska),
- niebieskie nakrętki posłużyły do umieszczenia pytań podczas omawiania wykresów zdań złożonych podrzędnie (pomysł wykorzystania nakrętek Maria Piaskowska),
- glina wykopana w lesie pokazała nam jak trudne jest jej uformowanie. Ulepiliśmy człowieka jak Prometeusz, a na podstawie pytań kluczowych i procesu tworzenia, udzieliliśmy odpowiedzi na pytanie: czy łatwo jest wychować człowieka?
- lekcja pisania instrukcji w parku rozpoczęła się od tego, że trzeba było znaleźć zastosowanie dla sznurka, koca i plecaka i zbudować namiot, a potem w nim zapisać instrukcję tworzenia,
- na kocach uczyliśmy się selekcjonować informacje.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h