Przejdź do głównej zawartości

Jak z wodza stać się przywódcą? 5 zasad pracy zespołowej

Pojęcie ,,zespołu" nie jest dość często używane w odniesieniu do grupy uczniów lub grupy nauczycieli. Posługujemy się terminem ,,klasa," nazywając grupę uczniów lub ,,grono" kiedy mówimy o nauczycielach. Aby powstał zespół nie wystarczy zgoromadzić wokół jakiejś sprawy ludzi, potrzeba: zaufania, zgody na konflikt, zaangażowania, odpowiedzialności i dbałości o wyniki/realizację wspólnego celu. Odpowiedz sobie na pytanie, czy te cechy charakteryzują Twoją grupę i bez znaczenia jest tu fakt, czy jest to klasa, grono nauczycieli, rada rodziców? 


ZAUFANIE- wiara członków zespołu w dobre intencje osób przynależnych
do grupy i współzależnych. Inna definicja wskazuje na umiejętność  przewidywania zachowania drugiej osoby na podstawie obserwowanych doświadczeń. Osiągnięcie zaufania w grupie może być trudne, kiedy włącza się rywalizację. Trudno wtedy o komfortowe samopoczucie wszystkich. Trudno je budować w zespole, w którym następują zmiany ludzi, a dzieje się tak i w gronie nauczycieli, i w gronie uczniów. Warto jednak spróbować i jako lider deklarować, że wychodzi się z pozycji zaufania do wszystkich ludzi, to czy ono zostanie podtrzymane, nie zależy wyłącznie ode mnie, ale wychodzę od tego, że je mam. Lider swoim zachowaniem i postawą pokazuje, co jest wartością w tworzeniu zaufania w zespole. Obserwuję różne zespoły w swojej pracy trenerskiej. Nadal dobrze utrzymuje się model pracy dyrektorów polegający na braku zaufania do nauczycieli, rodziców i uczniów, a wśród nauczycieli do dyrektora, rodziców i uczniów. Działa to oczywiście w obie strony.  Bywam czasami nakłaniana do powiedzenia nauczycielom słów, których dyrektor boi się wypowiedzieć i otrzymuję prośbę: pani im powie.... Zaimek ,,im" pokazuje, że nie ma tu zespołu, bo są oni i ja. Czasami też dyrektor zmusza grono do zmiany sposobu uczenia, wydając polecenie:
od dziś proszę pracować tylko metodami aktywizującymi, podjąłem decyzję, że od nowego roku pracujemy bez stopni. Takie ,,zarządzenia" wynikają z braku zaufania do zespołu, ale często też z braku kompetencji przywódczych i komunikacyjnych. Narzucaniem swojego zdania nie wypracujemy zaufania ani w gronie nauczycieli, ani wśród uczniów i rodziców. 

Źródło: https://migranci-uchodzcy-szczecin.caritas.pl/wp-content/uploads/2020/07/2-2-1030x672.jpeg


Zespoły, gdzie panuje zaufanie:
- przyznają się do słabości i porażek,
- proszą o pomoc,
- pozwalają pytać i przyjmują cudze propozycje,
- stosują zasadę, która mówi, że inna osoba też może mieć rację zanim wyciągną negatywne wnioski,
- podejmują ryzyko niesienie pomocy i proponowania rozwiązań,
- doceniają i wykorzystują umiejętności i doświadczenia innych osób,
- poświęcają czas i energię na sprawy dotyczące zespołu, angażują się,
- przepraszają i przyjmują przeprosiny,
- uczestniczą chętnie w spotkaniach zespołów i poszukują możliwości pracy grupowej.

Zespoły gdzie brakuje zaufania:
- ukrywają przed sobą swoje słabości, porażki,
- nie potrafią prosić o pomoc lub czynią to bardzo rzadko,
- milczą lub rzadko wypowiadają się, gdy mogłyby zgłosić konstruktywne uwagi,
- niechętnie oferują pomoc innym osobom, 
- wyciągają pochopne wnioski co do intencji lub zdolności innych osób, nie starając się niczego wyjaśnić,
- rzadko korzystają z umiejętności i doświadczeń innych osób,
- tracą czas i energię na opanowanie zachowań,
- są pamiętliwi i chowają urazy,
- niechętnie spędzają wspólnie czas.

Rola lidera: Najważniejszym działaniem lidera zachęcającym do budowania zaufania
w zespole jest demonstrowanie współzależności. To często pokazanie siebie jako człowieka, który popełnia błędy, nie zna odpowiedzi na jakieś pytanie i musi być to szczere, a nie wyreżyserowane. Manipulowanie emocjami zespołu jest niedopuszczalne. 

KONFLIKT- wiele osób uważa konflikt za coś niepożądanego, dlatego woli go unikać niż się z nim konfrontować. Celem konfliktu jest znalezienie najlepszego z możliwych rozwiązań w krótkim czasie. Na pewno znamy sytuacje z rad pedagogicznych, zebrań z rodzicami czy zajęć z uczniami, gdzie nasze słowa wywołały niezgodę, która została utajniona, a dopiero po zakończeniu spotkania doszło do ,,wymiany ognia." Po określeniu swojego stanowiska, jeśli rzeczywiście chcemy budować zespół i jego zdanie się dla nas liczy, dobrze jest zadawać pytania: 

- co o tym sądzisz? 
- jakie jest twoje zdanie? 
- na ile moja propozycja jest do przyjęcia dla ciebie? 
- które aspekty pominąłbyś, a które są dla ciebie ważne?
 

Najpierw możemy zaproponować pracę w grupach lub zespołach przedmiotowych
i poprosić o wnioski z tych prac, później możemy przejść do zadawania pytań wybranym osobom lub poprosić, aby one same się wskazywały, następny krok to oczekiwanie, że ludzie sami wypowiedzą się w kwestiach, które są dla nich ważne, a z którymi się nie zgadzają. Niemożliwe jest wzięcie pod uwagę zdania każdej osoby i to warto zakomunikować, ale powinno się wysłuchać każdego. Jedną z technik wspierających szybkie rozwiązanie konfliktu może być nest, o którym mowa w tym wpisie na blogu. Otwartość w konflikcie jest kluczowa, bo jeśli członkowie zespołu nie wyrażają otwarcie niezgody może dojść do ataków personalnych, poczucia żalu, braku sprawiedliwości i krzywdy. Ważna jest tu rola lidera, który dobrze, aby podkreślał rolę konfliktu w zespole i zachęcał do konfrontacji.

 

Źródło: https://wartoznac.pl/wp-content/uploads/2021/04/konflikty.jpg


Zespoły zaangażowane w konflikt:
- mają ożywione spotkania,
- poznają i wykorzystują pomysły wszystkich ludzi w zespole,
- szybko rozwiązują problemy,
- otwarcie dyskutują nad istotnymi sprawami. 

Zespoły obawiające się konfliktu:
- nie potrafią wczuć się we wszystkie opinie i poglądy członków zespołu,
- tracą czas i energię na utrzymywanie pozorów i opanowanie ryzyka konfliktu.
- mają nudne spotkania,

- stwarzają atmosferę sprzyjającą personalnym atakom,

- ignorują sprawy kontrowersyjne nawet wtedy, gdy są istotne dla zespołu.

Rola lidera: Lider nie może chronić członków zespołu przed konfliktem,
bo będzie to prowadziło albo do zbyt wczesnego zażegania konfliktu
i uniemożliwi członkom zespołu rozwijanie umiejętności samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Kluczowe dla postawy lidera będzie tu powstrzymanie się i wykazanie powściągliwości  wtedy, gdy inni angażują się w konflikt. Czasem potrzebne jest zaaranżowanie sytuacji, która ten konflikt spowoduje po to, aby samemu uczyć się powstrzymywania w ingerowanie,
a ludziom dać dostrzec korzyści wynikające z niego. 

ZAANGAŻOWANIE- marzymy o tym, aby wszyscy ludzie wokół nas byli zaangażowani w to, co robią. Nie jest możliwe wpłynięcie na wszystkich wokół, ale możliwe jest pokazanie, że lepiej podjąć decyzję niż jej nie podjąć nawet wtedy, gdy decyzja okazuje się niewłaściwa. Wymaga to oczywiście ponownej decyzji i kolejnych działań, ale pokazuje zaangażowanie i sprawczość ludzi.
W zespole ważne jest to, aby każdy został wysłuchany, a nie to, czy każde zdanie i uwaga zostaną wzięte pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Ujawnienie zdania na temat problemu wszystkich osób w zespole sprzyja podejmowaniu decyzji i wspiera zaangażowanie. 

Instytut Gallupa wyróżnia 12 kluczowych czynników wywołujących silne zaangażowanie w pracę, wysoką wydajność i pozostawanie w firmie.

1.    Wiem, czego się ode mnie oczekuje.

2.    Mam materiały i sprzęt, które umożliwiają mi rzetelne wykonywanie pracy.

3.    Mam możliwość robienia tego, co potrafię najlepiej.

4.   W ciągu ostatnich siedmiu dni otrzymałem słowa uznania lub pochwałę w związku z wykonaną pracą.

5.    Mój przełożony lub inna osoba z organizacji interesuje się mną jako człowiekiem.

6.    Jest ktoś w organizacji, kto zachęca mnie do rozwoju.

7.    Moje opinie w pracy zdają się być brane pod uwagę.

8.    Misja lub cel działania firmy sprawia, że postrzegam swoją pracę jako ważną.

9. Osoby, z którymi współpracuję, z zaangażowaniem wykonują swoją pracę, zachowując wysoką jej jakość.

10.Mam najlepszego przyjaciela w pracy.

11.W ciągu ostatnich sześciu miesięcy ktoś rozmawiał ze mną o moich postępach.

12.W ciągu ostatniego roku miałem możliwość rozwijania się lub nauczenia się czegoś nowego.

Źródło: The Powerful Relationship Between Employee Engagement and Team Performance, Gallup\


Źródło: https://msportal.pl/foto/artykuly/zaangazowanie-pracownikow-699.jpg

Zespół zaangażowany:
- wie, jakie są kierunki pracy i priorytety,
- skupia się na wspólnych cechach,
- rozwija w sobie umiejętność uczenia się na błędach,
- wykorzystuje szanse,
- bez wahania podąża naprzód,
- zmienia kierunek pracy bez wahania, poczucia winy.
Zespół, który nie potrafi się zaangażować:
- stwarza niejasność co do kierunku pracy i priorytetów,
- marnuje szanse, zagłębiając się w drobiazgowe analizy, wyszukiwanie problemów,
- wprowadza brak pewności siebie i obawia się przyszłości,
- powraca w dyskusjach do nierozwiązanych problemów i niepodjętych decyzji,
- zachęca swoich członków do zastanawiania się nad innymi wyborami, zamiast podjęcia decyzji, co tworzy opóźnienia.

Rola lidera: Lider musi być pewny podejmowanych decyzji i przyjmować to,
że mogą one być błędne. Jego zadanie to naciskanie na grupę, aby rozwiązywała problemy i trzymała się terminów. 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ - w pracy zespołowej odnosi się do woli członków zespołu do zwracania uwagi i oczekiwania zmiany u tych ludzi, którzy nie osiągają wyników lub szkodzą zespołowi. Zwrócenie komuś uwagi, prowadzenie trudnych rozmów tworzy dyskomfort. Obserwuję, że czasami dyrektorzy zlecający mi szkolenia proszą, abym poinformowała
o ,,niewygodnych" kwestiach zespół. Zawsze pytam, czy oni już w tej sprawie wypowiedzieli się i tu odpowiedzi są różne. Czasami tak, ale ,,ogólnie," czyli bez odbycia rozmowy z konkretną osobą, tylko na forum i klucząc w taki sposób, aby stworzyć domysły, ale nie powiedzieć wprost, czasami nie i tu pojawia się choćby uzasadnienie bycia koleżanką w gronie, konkursu
na stanowisko dyrektora za rok i wytworzone przekonanie, że zamiatanie problemów pod dywan jest bardziej wspierające zespół niż otwarte mówienie
o trudnościach. Czasami też pojawia się odpowiedź tak, ale poza rozmową nie ma odpowiedzialności za wdrożenie konsekwencji. Z pewnością nie są to łatwe momenty w pracy, ale konieczne, aby scalać zespół poprzez dążenie do celu, który został obrany, a nie marnotrawienie energii na nieustanne zwracanie komuś uwagi. Tu przydatnym narzędziem będzie technika FUKO, którą bez zbędnych wywodów i omówień możemy zakomunikować swoje oczekiwania. Podajemy kolejno osobie, której chcemy zakomunikować brak odpowiedzialności: fakty, uczucia lub nasze ustosunkowanie do faktów, konsekwencje i oczekiwania.

 F- fakty- nie przygotowałaś prezentacji podsumowującej działania Waszego zespołu.
U- uczucia- niepokoi mnie to, bo to kolejny raz, kiedy nie dotrzymujesz terminu i nie wykonujesz zadania.
K- konsekwencje- jeżeli jeszcze raz się to przydarzy, nie przedłużę z tobą umowy.
O- oczekiwania- oczekuję, że następnym razem wykonasz obowiązki, które do Ciebie należą. 

Bywają sytuacje, w których obowiązki nie będą spełniane z powodów osobistych. Jeśli jednak w zespole jest zaufanie, to nie będzie też problemu
z zakomunikowaniem trudności, które towarzyszą i mają wpływ na pracę zespołu. 

Źródło: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-VHsM-bQfs-HR91_na-czym-polega-odpowiedzialnosc-spoleczna-podczas-epidemii-1920x1080-nocrop.jpg

Zespół, w którym wszyscy oczekują od siebie odpowiedzialności:
- tworzy presję na osoby osiągające słabe wyniki tak, aby te osoby mogły je poprawić,
- szybko identyfikuje problemy, bez oporu komunikując swoje podejście choćby było w kontrze do podejścia innych osób,
- stwarza atmosferę wzajemnego szacunku, 
- unika nadmiernej biurokracji dotyczącej pomiaru wyników i działań naprawczych. 

Zespół, w którym unika się odpowiedzialności:
- stwarza atmosferę wzajemnych pretensji swoich członków, którzy mają różne preferencje działania,
- sprzyja przeciętności,
- nie dotrzymuje terminów i nie spełnia wymagań,
- niepotrzebnie obciąża swojego lidera rolą jedynego źródła dyscypliny. 

Rola lidera: Trudno jest delegować odpowiedzialność z siebie na innych i ich uczynić odpowiedzialnymi za dyscyplinę zespołu. Rola lidera, gdy zostanie wypracowana odpowiedzialność w zespole, dotyczy tez bycia arbitrem
w sprawach dyscypliny wtedy, gdy coś się nie udaje. Lider nie może dążyć
do konsensusu, jego zadaniem jest mieć pewność, że opinie i pomysły wszystkich osób zostały wysłuchane. 


DBAŁOŚĆ O WYNIKI- to dbanie o cel całej grupy, która jest na nim rozumie go i jest na nim skoncentrowana. Dbałość o wyniki niekoniecznie musi być powiązana z aspektem wysokiego wyniku uczniów na egzaminie ósmoklasisty czy na maturze. To zespół określa cel i na nim koncentruje swe wysiłki. Przeglądając dokumenty szkół nigdy nie natknęłam się na misję szkoły, która stawiałaby na wysoki wynik ewaluacji zewnętrznej, natomiast często cel powiązany z misją jest zupełnie inny niż cel realizowany. Cel powiązany z misją często jest w ogóle nieznany grupie, z którą pracuję, więc jak w tej sytuacji zadbać o wynik i jak określić, to co wspólne, gdy każdy
z nauczycieli realizuje swój cel?

Źródło: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-NsKk-Ab6H-Dzv7_praktyczne-wskazowki-jak-osiagnac-wyznaczony-cel-1008x442.jpg

Zespół zorientowany na wspólne wyniki:

- nastawiony jest na realizację celu,
- minimalizuje zachowania indywidualistyczne,
- cieszy się z sukcesu, a z porażek wyciąga wnioski,
- osiąga korzyści dzięki osobom, które potrafią podporządkować swoje własne cele i interesy dobru zespołu,
- unika rozpraszania, jest skoncentrowany na celu. 

Zespół, który nie koncentruje się na wynikach:
- żyje w stagnacji i nie rozwija się,
- rzadko wygrywa z konkurentami,
- traci ludzi ukierunkowanych na osiąganie celu,
- zachęca do koncentrowania się na swoich własnych celach i karierze,
- łatwo się rozprasza. 

Rola lidera: Lider nadaje ton koncentrowania się na postawionym celu. Jeśli zespół wyczuje, że lider ceni wyżej inne cele, da sobie też przyzwolenie
do takich zachowań. Przyznanie nagrody komuś za to, że się starał, ale celu nie osiąga jest również podkreśleniem tego, że cel dla lidera nie jest ważny. 


Korzystałam z książki: Patricka Lencioni Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie, przekł. Anita Doroba, mt biznes, 2019

 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h