Przejdź do głównej zawartości

Partnerstwo w rozwiązywaniu problemów- technika gniazda

    Jedną z najbardziej pożądanych umiejętności XXI wieku jest rozwiązywanie problemów. Technika gniazda to grupowy sposób na pomoc w rozwiązywaniu problemu. Każda osoba ma prawo zgłosić problem, w którego rozwiązaniu może poprosić grupę. Nauczyciel może zaproponować rozwiązanie problemu uczniowi w taki sposób, ale bez zgody ucznia nie może przedstawić jego problemu na forum. Nauczyciel może przedstawić swój problem. Pierwsze gniazdo, które poprowadziłam w klasie, było poświęcone mojemu problemowi.




Grupa siada w kręgu. Jedna chętna lub wyznaczona osoba mierzy czas każdej z trzech części. Każda część trwa 5 minut.

W pierwszej części osoba zgłaszająca problem opowiada o nim. 

W drugiej części uczestnicy zadają pytania, które pozwalają im zasięgnąć więcej informacji na temat problemu, uzupełnić informacje lub dopytać o kwestie niezrozumiałe. Kiedy prowadzimy gniazdo pierwszy raz, można zadać pytanie: jakie pytania chcielibyście jeszcze zadać? czego nie zrozumieliście?

W trzeciej części osoba zgłaszająca problem siada tyłem do uczestników kręgu i słucha ich sposobów rozwiązania problemu. Kiedy prowadzimy gniazdo pierwszy raz, to można zadać pytanie: co mi poradzicie? jak rozwiązalibyście problem? jakie rady mogę dostać od was?

Po 5 minutach odwraca się twarzą do uczestników kręgu i wskazuje jedną osobę, z którą podzieli się po upływie określonego czasu (kilku dni, tygodnia, 2 tygodni, miesiąca) przyjętymi rozwiązaniami i wypracowanym efektem. Jeżeli po upływie umówionego czasu zgłaszający problem nie odezwie się, to wskazana osoba kontaktuje się z nim sama i pyta o wdrożone rozwiązania. Może też zdarzyć się, że czas zaplanowany pierwotnie będzie zbyt krótki. Warto poinformować, że potrzeba go więcej. 

    Mój pierwszy problem zgłoszony do wspólnego rozwiązania brzmiał: moi uczniowie nie przygotowują się do lekcji w domu (mieliśmy umowę, że nie zadaję do domu, ale uczniowie w formie refleksji pisemnej lub przemyśleń lub przeczytania notatek przygotowują się do lekcji). Rad otrzymałam wiele. Były one głównie oparte na motywatorach zewnętrznych: kolekcje minusów zamienianych w ocenę niedostateczną, pisanie uwag informacyjnych do rodziców. Wysłuchałam, ale tych rozwiązań nie wdrażałam. Spodobało mi się określanie terminów na poprawy, choć pozostałam przy ich wielokrotności czy czas przed rozpoczęciem lekcji na przypomnienie materiału. Wspólne poszukiwanie rozwiązań, szczególnie dotyczące wspólnych problemów, wspiera odpowiedzialność uczniów:

- angażują się w realizację przydzielonych im zadań, ale równocześnie pomagają innym,

- interesują się pracą wykonywaną przez innych członków zespołu i udostępniają istotne informacje,

- koncentrują się na rozwiązywaniu problemów, a nie na obwinianiu innych za niepowodzenia.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h