Przejdź do głównej zawartości

Projekt " Sami wybieramy lekturę"

Pomysł na projekt "Sami wybieramy lekturę" zrodził się podstępnie. Zauważyłam, że niektórzy uczniowie realizują umowę, którą zawarliśmy na początku roku szkolnego dotyczącą codziennego czytania przez 15 minut, a niektórzy mają z tym problem, a co za tym idzie ich technika czytania i stopień rozumienia tekstu nie są zadowalające. Pozwoliłam uczniom wybrać książkę do przeczytania. Nie ograniczałam ich co do wyborów, chętnym doradzałam. Każdy z uczniów po przeczytaniu książki miał zaprezentować jej treść podczas Dnia Ulubionej Książki. Mógł przygotować ustną prezentację, mogła być ona także multimedialna lub mógł być to plakat. W Dniu Ulubionej Książki wszyscy uczniowie zaprezentowali wybrane lektury i na koniec lekcji na specjalnych kartach do głosowania zapisywali tytuł książki, której opowiedziana treść najbardziej im się podobała. Trzy książki o największej liczbie głosów zostały nominowane do lektury czerwca. Były to: Marcina Pałasza "Chciałbym mieć psa, czyli jak wychować człowieka," "Jakuba Skworza "Adaś Mickiewicz- łobuz i mistrz" oraz J.K. Rowling " Harry Potter i kamień filozoficzny."






Zanim jednak nastał czerwiec zaproponowałam lekcje polegające na wykonaniu tego samego zadania do wybranej przez siebie książki. I tak uczniowie wykonali pudełko do lektury, w którym zawarli cytat przedstawiający jedną z sytuacji w książce i ulepili ją z plasteliny. Zareklamowali także swój wybór czytelniczy.  

W czerwcu zaczęliśmy omawiać trzy wybrane lektury. Uczniowie zostali podzieleni na grupy. Kryterium podziału stanowiła przeczytana książka. W grupach pracowali nad napisaniem listu oficjalnego do autora wybranej lektury oraz nad formą wywiadu.
W zaproponowanym wywiadzie zadaniem uczniów było zapisanie ważnych pytań do autora książki. Było to trudne zadanie i potrzeba było wielu wskazówek, by każdemu z zespołów udało się utworzyć 3 pytania.
Kolejnym zadaniem było napisanie listu oficjalnego. Poprzedziły to lekcje wprowadzające tę formę wypowiedzi. Wspólnie z uczniami napisaliśmy list oficjalny do Dyrekcji szkoły z prośbą o utworzenie klasy pod chmurką. Na ostatniej lekcji w roku szkolnym uczniowie w grupach napisali listy do autorów 3 wybranych lektur. W kryteriach sukcesu zaznaczyli, że list ten miał zawrzeć prośbę napisania kolejnej części książki lub książki podobnej do tej, która była przeczytana. 
Taki list napisali uczniowie do Marcina Pałasza:

Uczniowie kl. 5c                                                                                                                                                                                                                                                                              Elbląg,25 czerwca 2018
Szkoła Podstawowa nr 21 w Elblągu
ul. Godlewskiego 1
82-300 Elbląg

Marcin Pałasz
Pisarz


Szanowny Panie,

jesteśmy zachwyceni książką "Chciałbym mieć psa, czyli jak wychować człowieka." Niedawno na języku polskim mogliśmy wybrać sobie jedną z trzech książek jako lekturę. Wśród 3, wybranych z ponad 20 książek, znalazł się "Harry Potter i kamień filozoficzny" J.K. Rowling oraz "Adaś Mickiewicz. Łobuz i mistrz" Jakuba Skworza. Uważamy, że "Chciałbym mieć psa, czyli jak wychować człowieka" to jedna z najlepszych książek, które Pan napisał. Wszystkie Pańskie książki są równie interesujące, ale ta akurat najbardziej chwyciła nas za serce. Prosimy o napisanie kolejnej części książki z innymi radami dla właścicieli psów lub osób, które chciałyby przyjąć psa pod swój dach. Nieśmiało podsuwamy pomysł powstania książek dla osób zajmujących się kotami lub chomikami. Mamy nadzieję, że kiedyś przeczytamy kolejną część książki.


                                                                                                                                             Z wyrazami szacunku,      Uczniowie kl. 5c ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Elblągu

PS Prosimy uścisnąć od nas łapę Elfa.


Oto co odpisał nam autor cyklu o Elfie: 

Szanowna Pani Doroto, Drodzy Młodzi Czytelnicy,

Jest mi ogromnie miło i z całego serca dziękuję za tak budującą wiadomość!
Cieszę się bardzo, że moja książka aż tak Wam się spodobała – a, jak widzę, konkurencję miała bardzo mocną. To tym bardziej mnie cieszy.

Książkę „Chciałbym mieć psa, czyli jak wychować człowieka” napisałem po tym, jak w moim życiu pojawił się pies rasy niewiadomej, imieniem Elf. To dzięki niemu poznałem psie zwyczaje, potrzeby, a nawet (w jakimś stopniu) ten tajemniczy, zagadkowy psi język 😊 Bo psy mówią do nas, tyle że bez słów; jednak, po lekturze tej książki, z pewnością już to wiecie.

W przyszłym roku przeprowadzę się do własnego domku nad morzem. Tam będę miał więcej miejsca dla kilkorga innych zwierząt, wśród których z pewnością znajdzie się kot, a być może również chomik? Gdy poznam zwyczaje tych zwierzaków, wtedy będzie szansa na to, bym napisał taki poradnik również dla miłośników tych przesympatycznych zwierząt. Rozumiecie bowiem, że nie wolno wziąć się do pisania książki bez dobrej znajomości tematu.

Tymczasem życzę Wam cudownych, pełnych radości wakacji!
A Elfa zaraz pomiziam od Was za uchem (to lubi najbardziej). Muszę jednak poczekać, aż się obudzi, gdyż na razie śpi głęboko po ponad dwugodzinnym spacerze brzegiem morza.

Serdecznie Was pozdrawiamy!
Marcin i Elf Pałaszowie

Mamy obiecaną odpowiedź Jakuba Skworza wraz z niespodzianką. Do autorów polskich, zgodnie z ustaleniami, listy wysłałam pocztą e-mail. List do J.K. Rowling również został wysłany, tyle że pocztą tradycyjną.

Sukcesem projektu "Sami wybieramy lekturę" jest to, że uczniowie mają sprawczość w swoich rękach. Sami wybierają książkę, decydują także samodzielnie o wyborze lektury, wybierają samodzielnie cytat i tworzą plastycznie. Warto pozwolić im na tę samodzielność choćby dlatego by przekonać się jak planują swoją pracę, jak zarządzają czasem i ile potrafią zrobić bez ingerencji nauczyciela. 

Komentarze

  1. Gratuluję i czuję się zainspirowana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Proszę podzielić się Pani przebiegiem realizacji projektu.

      Usuń
  2. Witam. Gratuluję pomysłu. Tez chętnie poznałabym przebieg realizacji projektu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę testować😀 W mojej ocenie całość wypadła świetnie. Zdanie podzielili rowniez uczniowie w refleksjach.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc