Organizacja spotkania autorskiego to dobry pomysł
popularyzacji literatury i promocji czytelnictwa w szkole. Pracując w
bibliotece szkolnej staram się organizować dwa spotkania autorskie w roku.
Zorganizowałam i współorganizowałam spotkania między innymi z Jakubem
Skworzem, Grzegorzem Kasdepke, Ewą Chotomską, Joanną Olech, Roksaną
Jędrzejewską- Wróbel czy warsztaty z Zofią Stanecką i Agnieszką Żelewską. Od
wielu lat współpracuję z agencją autorską "Autograf" Gabrieli
Niedzielskiej. Współpracę rozpoczęłam od wysłania e-maila z prośbą o kontakt z
autorem, który mógłby odwiedzić naszą szkołę i zorganizować spotkanie. Obecnie
to agencja autorska wysyła mi informacje o gotowości autora do prowadzenia
spotkań, ale bywa też, że sama zgłaszam zapotrzebowanie na organizację
spotkania.
Jeśli nastąpi porozumienie w sprawie terminu, to wysyłam
informację klasom z danego przedziału wiekowego o tym, że potrzebuję np. 100
osób, czyli 4 klas by zorganizować spotkanie. Podaję również termin wydarzenia.
Warto przed podjęciem tego kroku zapytać autora o optymalną ilość osób
ewentualnie o maksymalną liczbę uczniów. Ważne jest to z uwagi na koszt
spotkania, który waha się od 600 do 1000zł. Zadeklarowane klasy są zobowiązane
do wpłaty obliczonej kwoty. Jest to kwota od 6 do 10zł od ucznia. Warto ustalić
wcześniejszy termin wpłaty, by mieć pewność, że mamy określoną sumę. Jeśli
pojawi się nadwyżka pieniędzy ze zbiórki, to można ją oddać klasie lub kupić
jakąś pamiątkę autorowi: pudełko herbaty, zbiór regionalnych legend ewentualnie
bukiet kwiatów jeśli autor nie mieszka daleko od naszej miejscowości. Jeśli nie
ma funduszy na podziękowanie, to zawsze na pewno znajdzie się chętny uczeń,
który wykona laurkę.
Można rozejrzeć się także na lokalnym rynku autorów. Chcąc promować
swa twórczość przychodzą na spotkania nieodpłatnie i bardzo angażują się w
prowadzenie ich.
Jeśli agencja autorska w warunkach realizacji spotkania nie
wspomni o potrzebnych materiałach do organizacji spotkania, to dobrze jest
zapytać autora co będzie mu potrzebne do tegoż. Zazwyczaj jest to flipchart lub
tablica, mazaki, mikrofon, rzadziej rzutnik i laptop. Dobrze jest też
przygotować szklankę i butelkę wody.
Spotkanie autorskie dobrze zorganizowane to takie, na którym
można kupić książki autora. Bywa, że autor przywozi je sam na sprzedaż, ale
spotkałam się z tym może raz. Warto zorientować się w jakich wydawnictwach
wydawane są książki pisarza i z nimi nawiązać kontakt. Część wydawnictw wysyła
bezpłatnie książki w ilości zamówionej przez nas do sprzedaży komisowej. Znaczy
to tyle, że książki, które nie sprzedały się odsyłamy do wydawnictwa. Taki
rodzaj sprzedaży aprobowały wydawnictwa "Literatura",
"Akapit," i "Zielona Sowa." Często wydawnictwa proponują
rabat kilku lub kilkunastoprocentowy, który można odebrać w postaci gotówki lub
książek i w ten sposób pozyskać książki do biblioteki szkolnej. Sprzedaż książek
warto rozpocząć jeszcze przed spotkaniem autorskim oraz o tej możliwości
poinformować całą społeczność szkoły. Zdarzało się, że ze stosem książek ustawiałam
się na końcu kolejki po autograf, bo uczeń nie mógł wziąć udziału w spotkaniu lub
o wpis do książki prosiła nauczycielka, która miała akurat lekcje. Pamiętajmy,
że każda sprzedana książka to dodatkowe pieniądze, które pozwolą na zakup
książek do biblioteki.
Książki, które nie sprzedały się trzeba odesłać do
wydawnictwa, a pieniądze przelać na rachunek wydawnictwa. W tej kwestii może
pomóc rachunek Rady Rodziców, z którego księgowa może dokonać płatności.
Podobnie jest z zapłatą za spotkanie autorskie. Bywało, że trzeba było
sporządzić umowę o dzieło z autorem i wypisać rachunek, a wtedy pomoc księgowej
okazywała się nieoceniona, bo trudno znać się na kosztach uzyskania przychodu,
obliczaniu podatku itd. Na szczęście coraz częściej autorzy mają zarejestrowaną
własną działalność i wystawiają fakturę, którą na miejscu można opłacić
gotówką.
Przed spotkaniem autorskim staram się przygotować klasy do
niego. Czasem przeprowadzam zajęcia inspirowane fragmentem tekstu zaproszonego
autora i pokazuję książki napisane przez niego, innym razem czytam fragment
książki umówiwszy się wcześniej z nauczycielem, na którego lekcję chcę wejść, niekiedy
wychowawca ma życzenie sam poczytać książkę klasie. Co do przygotowania uczniów
do spotkania mogą zdarzyć się tez niespodzianki- jedna z autorek miała za mi za
złe, że dzieci znają jej twórczość :)
Radzę również poinformować autora o warunkach w jakich
przeprowadzi spotkanie autorskie. Mam doświadczenie organizacji spotkania,
gdzie autorka odmówiła wejścia na 2 piętro do biblioteki i zażądała garderoby
:), a po wejściu do sali gimnastycznej stwierdziła, że śmierdzi w niej. Na
szczęście to tylko ja musiałam znosić humory pisarki, bo uczniowie absolutnie nie
odczuli tego.
Miejsce spotkania można przyozdobić dekoracją. Często
zajęcia do fragmentu utworu pomagały mi w realizacji tego pomysłu, bo uczniowie
podczas nich często wykonywali jakąś pracę. Dekoracją mogą być także książki autora
poustawiane na sztalugach czy wydrukowane okładki książek. Zdarzało się
również, że dekoracja nie była przygotowana i nie pociągało to za sobą żadnych
negatywnych uwag ze strony autora.
Każde spotkanie to spora ilość czasu, który trzeba
zaangażować, ale zawsze się to opłaca. Dla wielu uczniów kontakt z „żywym”
autorem to kontakt z jego książką. Znam mnóstwo historii, w których miłość do
książek miała swój początek na spotkaniu autorskim. Zachęcam do realizacji
spotkań autorskich w szkołach!
Komentarze
Prześlij komentarz