Przejdź do głównej zawartości

Cześnik i Rejent zostają redaktorami gazet

Uczniowie otrzymali zadanie wcielenia się w Rejenta lub Cześnika. Pracując w parach, mieli wyobrazić sobie, że Rejent i Cześnik redagują gazety w swojej części zamku. Każda para miała też wymyślić tytuł gazety. Oto zadania, które otrzymali:

Znalezione obrazy dla zapytania: zamek i mur
Grupa Rejenta miała napisać:
-  informację na temat poczynań Cześnika (10 zdań),
- ogłoszenie,
- zawiadomienie o  ślubie Klary i Wacława,
- podziękowanie dla mularzy rannych podczas naprawy muru (akt III, scena  1),
- artykuł na temat: "Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba,"
- uzasadnienie postanowienia sądu w sprawie poszkodowanych mularzy (Cześnik jest niewinny),
- rubryka "Z ostatniej chwili"- list otwarty do mieszkańców zamku o zgodzie z Cześnikiem.


Grupa Cześnika pisała:
- informację  na temat poczynań Rejenta (10 zdań),
- ogłoszenie,
- zawiadomienie o  ślubie Klary i Wacława,
- podziękowanie dla Dyndalskiego za pomoc w pisaniu listu ( akt IV, scena 5),
- artykuł na temat: "A bezbożny ty języku! I tyrkotny, i kłamliwy,"
- uzasadnienie postanowienia sądu w sprawie poszkodowanych mularzy (Cześnik jest niewinny),
- rubryka "Z ostatniej chwili"- list otwarty do mieszkańców zamku o zgodzie z Rejentem.

Tym razem postanowiłam odejść od charakteryzowania bohaterów. Myślę, że to ćwiczenie pozwoli uczniom wniknąć w działania bohaterów i ich motywację, a dodatkowo wykonać kilka ćwiczeń redakcyjnych.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki by...

Pierwsza lekcja języka polskiego w nowym roku szkolnym

Pierwsze lekcje zazwyczaj wyglądają tak samo- uczniowie zapoznają się z Przedmiotowymi zasadami oceniania z góry ustalonymi przez nauczycieli przedmiotu. Czy im się te zasady podobają, czy nie, i tak zmuszeni są im przystać i pokwitować je podpisem nie tylko swoim, ale także zadbać o to, by podpisali się pod nimi rodzice. Dla mnie to smutne wydarzenie. Z niechęcią poddaję się mu także. Staram się jednak by ten pierwszy język polski w roku szkolnym był choć trochę ożywiony i żeby na tej lekcji znalazło się także miejsce dla ucznia. Cel: znajdę odpowiedź na pytanie: Co mnie czeka na języku polskim w klasie 6? Kryteria sukcesu: - wiem kim mogę być na języku polskim, - postawię sobie cele do pracy na języku polskim, - poznam zasady, które obowiązują na języku polskim, - odkoduję i zakoduję tytuły lektur oraz dowiem się kiedy będą omawiane. Lekcję zaczęliśmy od wspólnego postawienia celu. Potem każdy z uczniów uzupełniał zdanie na pierwszej stronie zeszytu- Na języku polskim jest...