Przejdź do głównej zawartości

Jak napisać krok po kroku charakterystykę porównawczą Balladyny i Aliny? Kryteria do oceny koleżeńskiej lub samooceny charakterystyki porównawczej.


Znalezione obrazy dla zapytania maliny
Wprowadzona w 6 klasie charakterystyka postaci okazała się bułką z masłem dla większości moich uczniów. Zupełnie inaczej było z charakterystyką porównawczą bohaterek dramatu Słowackiego. Moi uczniowie samodzielnie zmierzyli się z tematem, ale tylko kilka prac zadowoliło mnie. Przygotowałam w celu pomocy charakterystykę porównawczą krok po kroku  na zasadzie analityczno- stopniowej. Po napisaniu, uczniowie otrzymają kartę samooceny lub oceny koleżeńskiej, której wzór zamieściłam poniżej. 

CHARAKTERYSTYKA PORÓWNAWCZA BALLADYNY I ALINY

Wstęp:
-przedstawienie obu bohaterek: z jakiej książki pochodzą, kim są dla siebie, gdzie i z kim mieszkają, czego uosobieniem jest Balladyna, a czego Alina,
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozwinięcie:charakterystyka Balladyny:
- wygląd zewnętrzny- opis wyglądu znajdziesz w akcie I, scenie 3 w wypowiedzi Kirkora (do siebie)
- usposobienie- choleryczne (człowiek taki łatwo wpada w złość, jest ponury, kłótliwy, nerwowy, gwałtowny, pieniaczy), flegmatyczne (człowiek taki jest powolny, spokojny, łagodny), melancholijne (człowiek jest skłonny do zadumy, smutny, zamyślony), sangwiniczne (człowiek jest dynamiczny, zmienny, wesoły),
- cechy charakteru – przedstaw 3 cechy charakteru i uzasadnij je przykładami z książki powołując się na konkretne zachowania bohaterki. Wybierz cechy z podanych niżej. Pamiętaj, że podane niżej cechy możesz zaprzeczyć: litościwy- nielitościwy, leniwy- pracowity.
Człowiek z charakteru może być: agresywny, ambitny, apodyktyczny, chciwy, dwulicowy, zarozumiały, leniwy, opiekuńczy, lojalny, litościwy, miłosierny, interesowny, infantylny, podejrzliwy, naiwny, pyszałkowaty, przewidujący, uczciwy, wyrozumiały, wyrachowany, serdeczny, przyjacielski, wścibski, egocentryczny, wymagający, roszczeniowy, fałszywy, żądny władzy, zazdrosny, przebiegły, szczery, niewinny, cnotliwy.
- emocjonalność- skłonność do przeżywania emocji, wrażliwość na coś lub kogoś. Jaki jest stosunek bohaterki do ludzi? Jak ich traktuje? Bohater może być: płaczliwy, czuły, serdeczny, obojętny, gruboskórny, życzliwy, opiekuńczy, przyjazny, szorstki, oschły. Podane cechy możesz zaprzeczyć: życzliwy- nieżyczliwy.
- system wartości. Jak Balladyna traktowała ludzi?  
- opinie innych bohaterów o postaci- przypomnij sobie jak Balladynę postrzegali: Alina, matka, Kostryn, Grabiec, Goplana.

Rozwinięcie:charakterystyka Aliny:
- wygląd zewnętrzny- opis wyglądu znajdziesz w akcie I, scenie 3 w wypowiedzi Kirkora (do siebie)
- usposobienie- choleryczne (człowiek taki łatwo wpada w złość, jest ponury, kłótliwy, nerwowy, gwałtowny, pieniaczy), flegmatyczne (człowiek taki jest powolny, spokojny, łagodny), melancholijne (człowiek jest skłonny do zadumy, smutny, zamyślony), sangwiniczne (człowiek jest dynamiczny, zmienny, wesoły),
- cechy charakteru – przedstaw 3 cechy charakteru i uzasadnij je przykładami z książki powołując się na konkretne zachowania bohaterki. Wybierz cechy z podanych niżej. Pamiętaj, że podane niżej cechy możesz zaprzeczyć: litościwy- nielitościwy, leniwy- pracowity.
Człowiek z charakteru może być: agresywny, ambitny, apodyktyczny, chciwy, dwulicowy, zarozumiały, leniwy, opiekuńczy, lojalny, litościwy, miłosierny, interesowny, infantylny, podejrzliwy, naiwny, pyszałkowaty, przewidujący, uczciwy, wyrozumiały, wyrachowany, serdeczny, przyjacielski, wścibski, egocentryczny, wymagający, roszczeniowy, fałszywy, żądny władzy, zazdrosny, przebiegły, szczery, niewinny, cnotliwy.
- emocjonalność- skłonność do przeżywania emocji, wrażliwość na coś lub kogoś. Jaki jest stosunek bohaterki do ludzi? Jak ich traktuje? Bohater może być: płaczliwy, czuły, serdeczny, obojętny, gruboskórny, życzliwy, opiekuńczy, przyjazny, szorstki, oschły. Podane cechy możesz zaprzeczyć: życzliwy- nieżyczliwy.
- system wartości- jak Alina traktowała ludzi?  
- opinie innych bohaterów o postaci - przypomnij sobie jak Alinę postrzegały Balladyna i matka.

Zestawienie różnic i podobieństw sióstr:
- różnice: cechy charakteru, wyglądu.
- podobieństwa: pochodzenie, miłość do Kirkora.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Zakończenie:
- Twoja opinia na temat sióstr- jak oceniasz bohaterki, która z nich jest postacią pozytywną, a która negatywną. Napisz co wpłynęło na Twoją opinię.

Użyj w charakterystyce przynajmniej dwóch związków frazeologicznych:
- czarny charakter- postać negatywna, zły człowiek
- człowiek o mocnym charakterze- człowiek zdecydowany, nieprzejednany, pewien swoich racji,
- człowiek z charakterem- ktoś mający silną osobowość, nieugięty,
- mieć węża w kieszeni- być skąpym,
- bez zmrużenia oka- bezwzględnie,
- być bez serca- być złym, bezwzględnym,
- typ spod ciemnej gwiazdy- niegodziwiec, człowiek podły,
- zimny jak głaz- nieczuły, bezwzględny,
- mieć serce z kamienia- być złym, nieczułym, obojętnym na cudze nieszczęście,
- mieć twarde serce- być nieczułym, nie wzruszać się,
- ośli upór- uporczywa niechęć do zmiany,
- mieć coś we krwi- mieć cechę niezaprzeczalną, wrodzoną,
- coś jest komuś nie w smak- coś się komuś nie podoba,
-burzy się w kimś krew- doprowadza kogoś do rozdrażnienia, oburzenia,
- ciskać gromy na coś/ na kogoś- głośno oburzać się, złościć na coś/ na kogoś.


       Kryteria oceny charakterystyki porównawczej
TAK
NIE
CZĘŚCIOWO
1. Twoja praca jest zgodna z tematem, poprawnie go rozwinąłeś.



2. Przedstawiłeś obie bohaterki: z jakiej książki pochodzą, kim są dla siebie, gdzie i z kim mieszkają, czego uosobieniem jest Balladyna, a czego Alina,



3. Opisałeś wygląd zewnętrzny Balladyny.



4. Nazwałeś i opisałeś usposobienie Balladyny.



5. Nazwałeś i opisałeś 3 cechy charakteru Balladyny i poparłeś je przykładami z książki.



6. Nazwałeś i opisałeś emocjonalność Balaldyny.



7. Opisałeś system wartości bohaterki.



8. Zamieściłeś opinie innych bohaterów na temat Balladyny (przynajmniej dwie).



9. Opisałeś wygląd zewnętrzny Aliny.



10. Nazwałeś i opisałeś usposobienie Aliny.



11. Nazwałeś i opisałeś 3 cechy charakteru Aliny i poparłeś je przykładami z książki.



12. Nazwałeś i opisałeś emocjonalność Aliny.



13. Opisałeś system wartości bohaterki.



14.  Zamieściłeś opinie dwóch bohaterów na temat Aliny.



15. Wskazałeś przynajmniej jedno podobieństwo bohaterek.



16. Wskazałeś 3 różnice między bohaterkami.



17. Zredagowałeś ocenę postaci.



18. Twoja praca ma trójdzielną budowę: wstęp, rozwinięcie i zakończenie.



19. W Twojej pracy znalazły się przynajmniej 2 związki frazeologiczne.





Komentarze

  1. Bardzo mi to pomogło😄

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękują za pomoc, jutro mam pisać w szkolę charakterystykę porównawczą i nie wiedziałam jak się do tego zabrać.

    OdpowiedzUsuń
  3. zastanawiałam się co napisać we wstępie i jak to rozmieścić- teraz już wiem

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja bym była daleka od napisania takiego typu charakterystyki( chociaż wiem, że i tak można), bo tak naprawdę to sklejenie dwóch tekstów. Powinno się w poszczególnych elementach pokazywać podobieństwa i różnice bohaterów, a nie najpierw opisywać jedna postać, a za chwilę drugą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja się nie zgodzę, zwłaszcza gdy charakterystykę porównawczą piszą dzieci 13- lub 14- letnie przedstawienie obu bohaterek osobno, a potem dokonanie ich oceny jest znacznym ułatwieniem.

      Usuń
  5. A ja bym była daleka od napisania takiego typu charakterystyki( chociaż wiem, że i tak można), bo tak naprawdę to sklejenie dwóch tekstów. Powinno się w poszczególnych elementach pokazywać podobieństwa i różnice bohaterów, a nie najpierw opisywać jedna postać, a za chwilę drugą.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h