Przejdź do głównej zawartości

Podsumowanie Wiosny Edukacji

Minął prawie rok odkąd Oktawia Gorzeńska, Ewa Radanowicz, Ewa Kaliszuk i Agata Baj w Radowie Małym zaplanowały powstanie ruchu oddolnego Wiosna Edukacji. Żadna z nich nie dawała gotowej recepty jak zmieniać. Ta wolność w działaniu była też tym czymś, czego wielu nauczycieli chciało się chwycić. Wokół ruchu zgromadziło się wiele pojedynczych osób oraz  szkół. W Gdyni 7 czerwca 2019r. mogliśmy się spotkać, aby dokonać podsumowań. Gdy spotyka się tak wielu entuzjastów edukacji, to energii do działania wystarcza później na kolejne dni zmagań edukacyjnych. W wielu wystąpieniach mogliśmy odnaleźć także swoje myśli, doświadczenia. To buduje wspólnotę!





Przygotowując sie do swojego wystąpienia  wykorzystałam motyw drogi, którą podążałam, aby pokazać, że można inaczej i poszukać wsparcia.  Wiedziałam, że zmiana zaczyna się od siebie, ale tej zmiany byłam świadoma już bardzo dawno. Realizowałam też już od jakiegoś czasu lekcje w inny sposób, słuchałam uczniów, rodziców, organizowałam lekcje otwarte czy szkolenia dla nauczycieli. Wiedziałam, że mogę pójść dalej. I tak na swojej drodze do szukania sprzymierzeńców zmiany spotkałam się z ludźmi z kuratorium w Olsztynie i z departamentu edukacji w Elblągu. Zakładałam, że zmiana wymaga też czasem odgórnych wskazówek, wsparcia i pomocy, dania przyzwolenia dla pewnych działań. Nie wszystko zakończyło się sukcesem, jednak wsparcie dla organizacji konferencji "Hop, zmiana!" uzyskalismy w Urzędzie Miasta Elbląg. Na swojej drodze spotykałam rzesze nauczycieli. Gotowych lub nie do podjęcia zmiany. Otrzymałam wiele wiadomości od nauczycieli z różnych zakątków Polski z wyrazami poparcia dla moich działań, wiele wiadomosci, w których nauczyciele mówili o swojej samotności w działaniu, o trudzie tworzenia nowego w ich klasie lub szkole, braku pewności. Cieszy mnie w mojej zmianie to, że wielu nauczycieli wykorzystuje pomysły, które opisałam na swoim blogu, dołącza też do proponowanych działań, projektów. Dostrzegam ogromną potrzebę łączenia się. Ta potrzeba bardzo silnie doszła do głosu także podczas spotkania 17 i 18 maja 2019 w Elblągu. Nigdy dotąd nie czułam tak silnego poczucia wspólnoty z ludźmi, którzy starają się zmieniać edukację. Z tej potrzeby narodził się pomysł spotkania w tej samej grupie i wymiany pomysłów, rozmów. Na mojej drodze pojawili się też uczniowie i rodzice. Uważam, że to grupa najchętniej patrząca w kierunku zmiany, dostrzegająca mnóstwo korzyści z niej płynących.

Droga nigdy nie jest łatwa, ale wiem, że to od nas samych zależy czy będziemy się podczas jej przemierzania babrać niesutannie w błocie, czy bedziemy mogli porównać ją do Drogi Mlecznej. Zmiana to ludzie, a większość problemów, które pojawiają się zależy od relacji, które stworzymy. Za swoją zmianę odpowiadam ja - " Nie jestem po to, by spełniać Twoje oczekiwania, a Ty nie jesteś po to, by spełniać moje. Ty jesteś Ty, a ja jestem ja." Słowami Perlsa chciałabym to podkreślić. Ludzie potrzebuja wsparcia i pomocy i tyle mogę im dać. Nie mogę zmienić za nich czy oczekiwać tego od nich. 

Poddając refleksji wszelkie trudności, które pojawiły się na mojej drodze mogę wymienić: brak gotowości do zmiany, niechęć do tego, co nowe, czesto brak autonomii i zaufania, zmęczenie poszukiwaniami oraz brak wdzięczności, serdeczności. Nie da się również przyspieszyć zmiany, czasem trzeba iść pod prąd i tak, jak zaproponowałam podczas swojego wystąpienia często tańczyć bardzo wolno do szybkiej muzyki. Być bardzo cierpliwym i zdeterminowanym.


Ten rok był bardzo obfity w zmiany na mojej drodze. Dziękuję każdemu, kogo mogłam na niej spotkać, bez względu na to jakie było to doświadczenie. Każde mnie czegoś nauczyło!

Fotografie wykonali Marzena Dembicka i Anthony Blackler.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h