Przejdź do głównej zawartości

Kryteria oceny rozprawki napisane w języku ucznia i dostosowane do egzaminacyjnych zasad oceniania wypracowań o charakterze argumentacyjnym


Kryteria oceny w języku ucznia w oparciu o egzaminacyjne zasady oceniania wypracowań o charakterze argumentacyjnym. Pominęłam kompetencje literackie i kulturowe, bo tematem rozprawki było pytanie kluczowe do lekcji: Świat się zmienił, czy zmieniła się również szkoła?

KRYTERIA OCENY W JĘZYKU UCZNIA – ROZPRAWKA
Świat się zmienił, czy zmieniła się również szkoła? Napisz rozprawkę, w której udowodnisz swoje stanowisko. Powołaj się na własne doświadczenia lub informacje uzyskane w inny sposób. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.
REALIZACJA TEMATU WYPOWIEDZI                                  0-2p.
Napisałeś rozprawkę.
Uwzględniłeś wszystkie kluczowe elementy tematu: postawiłeś tezę, Twoja praca ma co najmniej 200 słów, powołujesz się na własne doświadczenia lub informacje uzyskane w inny sposób.
Wypowiedź jest na temat.


2p.
Napisałeś rozprawkę.
Nie uwzględniłeś jednego elementu tematu: (wpisać jakiego?)


W pracy występują fragmenty, które nie są związane z tematem ( podkreśliłam je linią falistą)

1p.
Nie napisałeś rozprawki, a inną wypowiedź
ALBO
Nie uwzględniłeś dwóch elementów polecenia: (wpisać jakich?)


0p.
ELEMENTY RETORYCZNE                                                 0-5p.
Twoja praca zawiera argumenty. 
Argumenty przywołane przez Ciebie odwołują się  do własnych doświadczeń lub informacji uzyskanych w inny sposób i są zilustrowane odpowiednimi przykładami. 
Uporządkowałeś argumenty od najważniejszych do najmniej ważnych lub odwrotnie.

5p.

Twoja praca zawiera argumenty.
Przedstawiłeś argumenty pobieżnie i zilustrowałeś je odpowiednimi przykładami.
Uporządkowałeś argumenty od najważniejszych do najmniej ważnych lub odwrotnie.


4p.
Twoja praca zawiera argumenty.
Przedstawiłeś argumenty pobieżnie i przynajmniej 2 z nich zilustrowałeś  odpowiednimi przykładami.


3p.
Twoja praca zawiera argumenty.
Przedstawiłeś argumenty pobieżnie i 1 z nich zilustrowałeś  odpowiednim przykładem.
2p.
Podejmujesz próbę argumentowania.
Wyliczone przykłady powiązujesz z postawioną tezą.


1p.
Nie zapisałeś ani jednego argumentu.
Zaprezentowane przykłady nie są powiązane z tezą.
0p.
KOMPOZYCJA TEKSTU                                                      0-2p.
Twoja praca posiada wstęp, przynajmniej 3 argumenty i zakończenie.
Wyodrębniłeś akapity (dopuszczam brak jednego akapitu)
Twoja praca jest uporządkowana i łatwo się ją czyta, zdania są powiązane ze sobą (dopuszczam 1 błąd) .


2p.
Twoja praca posiada wstęp, przynajmniej 3 argumenty i zakończenie.
Wyodrębniłeś akapity(dopuszczam brak jednego akapitu) 
Twoja praca jest uporządkowana i łatwo się ją czyta, zdania są powiązane ze sobą (dopuszczam 2-3 błędy)



1p.
STYL                                                                                        0-2p.
Twoja rozprawka nie jest napisana w stylu potocznym. 


2p.
Używasz 2- 3 wyrazów z języka potocznego.
1p.
JĘZYK                                                                                 0-4p.
Stosujesz  zróżnicowane słownictwo, precyzyjnie wyrażasz myśli, do swojej wypowiedzi wplatasz co najmniej jeden związek frazeologiczny, budujesz zdania złożone.

0-2 bł. jęz.
3-4 bł. jęz.
5-6 bł. jęz.
7-9bł. jęz.
4p.
3p.
2p.
1p.
Starasz się stosować zróżnicowane słownictwo, precyzyjnie wyrażasz myśli, do swojej wypowiedzi wplatasz co najmniej jeden związek frazeologiczny, budujesz zdania złożone ( podkreśliłam te, które występują w Twojej pracy)
0-2 bł. jęz.
3-4
5-6
7-9
3p.
2p.
1p.
0p.
Nie wyrażasz precyzyjnie myśli, Twoje słownictwo utrudnia zrozumienie tematu, Twoja praca w większości jest zbudowana ze zdań pojedynczych
0-2 bł. jęz.
3-4
5-6
7-9
2p.
1p.
0p.
0p.
ORTOGRAFIA                                                                   0-2p
Popełniłeś nie więcej niż 1 błąd ortograficzny.
2p.
Popełniłeś  2–3 błędy ortograficzne.
1p
INTERPUNKCJA                                                             0-1p
Popełniłeś nie więcej niż 5 błędów interpunkcyjnych.
1p.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h