Kryteria oceny rozprawki napisane w języku ucznia i dostosowane do egzaminacyjnych zasad oceniania wypracowań o charakterze argumentacyjnym
Kryteria oceny w języku ucznia w oparciu o egzaminacyjne zasady oceniania wypracowań o charakterze argumentacyjnym. Pominęłam kompetencje literackie i kulturowe, bo tematem rozprawki było pytanie kluczowe do lekcji: Świat się zmienił, czy zmieniła się również szkoła?
KRYTERIA OCENY W JĘZYKU UCZNIA – ROZPRAWKA
Świat się zmienił, czy zmieniła się również
szkoła? Napisz rozprawkę, w której udowodnisz swoje stanowisko. Powołaj się na
własne doświadczenia lub informacje uzyskane w inny sposób. Twoja praca powinna
liczyć co najmniej 200 słów.
REALIZACJA TEMATU WYPOWIEDZI 0-2p.
|
||||
Napisałeś rozprawkę.
Uwzględniłeś wszystkie kluczowe elementy
tematu: postawiłeś tezę, Twoja praca ma co najmniej 200 słów, powołujesz się
na własne doświadczenia lub informacje uzyskane w inny sposób.
Wypowiedź jest na temat.
|
2p.
|
|||
Napisałeś rozprawkę.
Nie uwzględniłeś jednego elementu tematu:
(wpisać jakiego?)
W pracy występują fragmenty, które nie są
związane z tematem ( podkreśliłam je linią falistą)
|
1p.
|
|||
Nie napisałeś rozprawki, a inną wypowiedź
ALBO
Nie uwzględniłeś dwóch elementów polecenia:
(wpisać jakich?)
|
0p.
|
|||
ELEMENTY RETORYCZNE
0-5p.
|
||||
Twoja praca zawiera argumenty.
Argumenty przywołane przez Ciebie odwołują
się do własnych doświadczeń lub
informacji uzyskanych w inny sposób i są zilustrowane odpowiednimi
przykładami.
Uporządkowałeś argumenty od najważniejszych
do najmniej ważnych lub odwrotnie.
|
5p.
|
|||
Twoja praca zawiera argumenty.
Przedstawiłeś argumenty pobieżnie i
zilustrowałeś je odpowiednimi przykładami.
Uporządkowałeś argumenty od najważniejszych
do najmniej ważnych lub odwrotnie.
|
4p.
|
|||
Twoja praca zawiera argumenty.
Przedstawiłeś argumenty pobieżnie i przynajmniej
2 z nich zilustrowałeś odpowiednimi
przykładami.
|
3p.
|
|||
Twoja praca zawiera argumenty.
Przedstawiłeś argumenty pobieżnie i 1 z nich
zilustrowałeś odpowiednim przykładem.
|
2p.
|
|||
Podejmujesz próbę argumentowania.
Wyliczone przykłady powiązujesz z postawioną
tezą.
|
1p.
|
|||
Nie zapisałeś ani jednego argumentu.
Zaprezentowane przykłady nie są powiązane z
tezą.
|
0p.
|
|||
KOMPOZYCJA TEKSTU
0-2p.
|
||||
Twoja praca posiada wstęp, przynajmniej 3
argumenty i zakończenie.
Wyodrębniłeś akapity (dopuszczam brak jednego
akapitu)
Twoja praca jest uporządkowana i łatwo się ją
czyta, zdania są powiązane ze sobą (dopuszczam 1 błąd) .
|
2p.
|
|||
Twoja praca posiada wstęp, przynajmniej 3
argumenty i zakończenie.
Wyodrębniłeś akapity(dopuszczam brak jednego
akapitu)
Twoja praca jest uporządkowana i łatwo się ją
czyta, zdania są powiązane ze sobą (dopuszczam 2-3 błędy)
|
1p.
|
|||
STYL
0-2p.
|
||||
Twoja rozprawka nie jest napisana w stylu
potocznym.
|
2p.
|
|||
Używasz 2- 3 wyrazów z języka potocznego.
|
1p.
|
|||
JĘZYK
0-4p.
|
||||
Stosujesz
zróżnicowane słownictwo, precyzyjnie wyrażasz myśli, do swojej
wypowiedzi wplatasz co najmniej jeden związek frazeologiczny, budujesz zdania
złożone.
|
0-2 bł.
jęz.
|
3-4 bł.
jęz.
|
5-6 bł.
jęz.
|
7-9bł.
jęz.
|
4p.
|
3p.
|
2p.
|
1p.
|
|
Starasz się stosować zróżnicowane słownictwo,
precyzyjnie wyrażasz myśli, do swojej wypowiedzi wplatasz co najmniej jeden
związek frazeologiczny, budujesz zdania złożone ( podkreśliłam te, które
występują w Twojej pracy)
|
0-2 bł.
jęz.
|
3-4
|
5-6
|
7-9
|
3p.
|
2p.
|
1p.
|
0p.
|
|
Nie wyrażasz precyzyjnie myśli, Twoje
słownictwo utrudnia zrozumienie tematu, Twoja praca w większości jest
zbudowana ze zdań pojedynczych
|
0-2 bł.
jęz.
|
3-4
|
5-6
|
7-9
|
2p.
|
1p.
|
0p.
|
0p.
|
|
ORTOGRAFIA
0-2p
|
||||
Popełniłeś nie więcej niż 1 błąd
ortograficzny.
|
2p.
|
|||
Popełniłeś
2–3 błędy ortograficzne.
|
1p
|
|||
INTERPUNKCJA
0-1p
|
||||
Popełniłeś nie więcej niż 5 błędów
interpunkcyjnych.
|
1p.
|
Komentarze
Prześlij komentarz