Przejdź do głównej zawartości

Miejsce lekcji w przestrzeni edukacyjnej i mentalnej

Lekcja może odbyć się wszędzie. Przetestowałam to wielokrotnie i za każdym razem utwierdzałam się w przekonaniu, że warto wyjść z klasy czy ze szkoły, by zaangażowanie uczniów było większe. Byliśmy w "Manufakturze słodyczy" obejrzeć proces produkcyjny powstawania lizaków, w kawiarni wysłuchać historii czekolady, w sądzie osądzić bohatera Jossiego, w parku zbudować namioty i napisać instrukcję, w lesie opisać krajobraz jesienny i nad rzeką opisać krajobraz wiosenny. Nie zliczę lekcji plenerowych, gdzie na dworze po prostu uczyliśmy się- na trawie, na chodniku, na ławce. Musimy tylko odważyć się by wyjść z klasy, ze szkoły i pomyśleć nad tym jak dane miejsce może pomóc uczniom w uczeniu się.
Dziś odwiedziliśmy Galerię El. Przepiękne miejsce, gdzie w dawnym kościele stworzono miejsce związane ze sztuką. Obejrzeliśmy wystawę prac Anny Gawron "Obrazki na mag marginesach" oraz wystawę Grzegorza Sztabińskiego "ciąg dalszy nastąpi... ciąg dalszy nastąpi." Pojawiło się mnóstwo wątpliwości i pytań o interpretację obrazów i instalacji, ale moi uczniowie wiedzą, że na sztukę nie sposób patrzeć w jeden właściwy sposób. Wykonali dziś notatki według kryteriów sukcesu do napisania opisu i interpretacji dzieła sztuki, w domu uporządkują je i napiszą prace na ocenę kształtującą.















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h...

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki by...