Dyktando na plecach sprawdzi się, gdy chcemy w ruchu powtórzyć pisownię wyrazów, np spełniających daną zasadę. Uczniowie ustawiają się jeden za drugim w taki sposób by utworzyć krąg. Nauczyciel lub uczniowie po kolei podają wyraz. Ważne, aby był to wyraz z jedną "pułapką ortograficzną." Uczeń zapisuje na plecach kolegi stojącego przed nim literę, która może być problemem w zapisie danego wyrazu, np RÓJ- uczeń zapisuje na plecach Ó, RZEKA- uczeń zapisuje RZ. Osoba, której na plecach zapisywany jest wyraz, czuwa nad poprawnym "odczytaniem" litery. Następnie nauczyciel lub uczeń dyktujący wyraz podaje właściwą literę i zasadę spełniającą ten zapis. Możemy dodatkowo poprosić uczniów by liczyli wyrazy poprawnie zapisane przez siebie lub ucznia piszącego na plecach. Dyktando w ruchu to jest to!
Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu...
Genialne
OdpowiedzUsuńDziękuję. A jakie proste ...
Usuń