Przejdź do głównej zawartości

TiK w OK, czyli jak wykorzystać technologię w ocenianiu kształtującym

Używanie technologii w szkole ma na celu: aktywizowanie uczniów, komunikowanie się, selekcjonowanie wiadomości, współpracę, umiejętne korzystanie z cudzej własności intelektualnej, ale też wsparcie nauczyciela w organizowaniu procesu dydaktycznego. Dzielę się kilkoma patentami na ułatwienie pracy nauczycielskiej podczas stosowania oceniania kształtującego.

Classroom screen zawiera wiele wbudowanych widżetów, które są przydatne na lekcjach z OK:
- zegarek,
- timer,
- miernik hałasu przydatny podczas pracy w grupach,
- sygnalizator świetlny,
- symbole pracy: cisza, szept, zapytaj sąsiada, pracujcie razem,
- lista uczniów, z której możemy losować osoby do wykonania zadania.

Możemy je wyświetlić na tablicy i z powodzeniem zastąpią nam zegar, minutnik, patyczki z zapisanymi imionami uczniów. Wszystkie narzędzia są zgromadzone w jednym miejscu. Nie musimy zakładać konta, wystarczy uruchomić stronę w przeglądarce.
Classroom screen zawiera jeszcze jedno okejowe narzędzie, które możemy wykorzystać pod koniec lekcji. To dostępna po prawej stronie, w dolnym rogu sygnalizacja świetlna do oceny efektywności lekcji. Możemy wpisać pytanie, na które uczniowie odpowiedzą światłami: zielonym, pomarańczowym lub czerwonym. Pytania mogą być różne: co myślisz o dzisiejszej lekcji? ile z lekcji zrozumiałaś? czy lekcja cię zainteresowała? Uczniowie już przy wyjściu z klasy mogą klikać w wybrany przez siebie kolor światła.

https://classroomscreen.com/

Classdojo ułatwia również organizację lekcji. Po założeniu konta, dodajemy listę uczniów. Możemy uczniów losować pojedynczo, możemy także wybrać uczniów do pracy w parach i grupach. Liczbę osób w grupie możemy określić. Mamy tez możliwość dodania opcji, kogo nie chcemy w jednej grupie, a także zaznaczenia osób nieobecnych.

W nauczycielskim pomocniku znajdziemy także:
- miernik hałasu,
- licznik czasu,
- pytania do przedyskutowania przez uczniów, np. z czym na lekcji miałeś dziś problem? czego się dziś nauczyłeś? co wiesz już o czasowniku?
- możliwość przypisania czynności do kont uczniów. Mogą to być zadania domowe, refleksje, praca na lekcji. Po naszym zatwierdzeniu znajdą się w portfolio ucznia.

Do klasy możemy zaprosić także rodziców. Classdojo oferuje również tworzenie historii. Nauczyciel może tu zamieścić pliki, zdjęcia, wydarzenia. Widzą je uczniowie i rodzice.
Classdojo oferuje także system motywacyjny, z którego nie korzystam. Nauczyciel może wpisywać punkty za różne aktywności. Jest także możliwość wprowadzenia swoich aktywności.

www.classdojo.com

Oba narzędzia są bezpłatne i ułatwiają organizowanie lekcji. Dla mnie zaletą jest to, że mam wszystko w jednym miejscu.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h