Jak napisać krok po kroku charakterystykę porównawczą Balladyny i Aliny? Kryteria do oceny koleżeńskiej lub samooceny charakterystyki porównawczej.
Wprowadzona w 6 klasie charakterystyka postaci okazała się bułką z masłem dla większości moich uczniów. Zupełnie inaczej było z charakterystyką porównawczą bohaterek dramatu Słowackiego. Moi uczniowie samodzielnie zmierzyli się z tematem, ale tylko kilka prac zadowoliło mnie. Przygotowałam w celu pomocy charakterystykę porównawczą krok po kroku na zasadzie analityczno- stopniowej. Po napisaniu, uczniowie otrzymają kartę samooceny lub oceny koleżeńskiej, której wzór zamieściłam poniżej.
CHARAKTERYSTYKA
PORÓWNAWCZA BALLADYNY I ALINY
Wstęp:
-przedstawienie obu bohaterek: z jakiej książki pochodzą, kim są dla
siebie, gdzie i z kim mieszkają, czego uosobieniem jest Balladyna, a czego
Alina,
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozwinięcie:charakterystyka Balladyny:
- wygląd zewnętrzny- opis wyglądu znajdziesz w akcie I, scenie 3 w
wypowiedzi Kirkora (do siebie)
- usposobienie- choleryczne (człowiek taki łatwo wpada w złość, jest ponury, kłótliwy,
nerwowy, gwałtowny, pieniaczy), flegmatyczne (człowiek taki jest powolny,
spokojny, łagodny), melancholijne (człowiek jest skłonny do zadumy, smutny,
zamyślony), sangwiniczne (człowiek jest dynamiczny, zmienny, wesoły),
- cechy charakteru – przedstaw 3 cechy charakteru i
uzasadnij je przykładami z książki powołując się na konkretne zachowania
bohaterki. Wybierz cechy z podanych niżej. Pamiętaj, że podane niżej cechy
możesz zaprzeczyć: litościwy- nielitościwy, leniwy- pracowity.
Człowiek z charakteru może być: agresywny, ambitny, apodyktyczny, chciwy,
dwulicowy, zarozumiały, leniwy, opiekuńczy, lojalny, litościwy, miłosierny,
interesowny, infantylny, podejrzliwy, naiwny, pyszałkowaty, przewidujący,
uczciwy, wyrozumiały, wyrachowany, serdeczny, przyjacielski, wścibski, egocentryczny,
wymagający, roszczeniowy, fałszywy, żądny władzy, zazdrosny, przebiegły, szczery,
niewinny, cnotliwy.
- emocjonalność- skłonność do przeżywania emocji, wrażliwość na coś lub kogoś. Jaki jest
stosunek bohaterki do ludzi? Jak ich traktuje? Bohater może być: płaczliwy,
czuły, serdeczny, obojętny, gruboskórny, życzliwy, opiekuńczy, przyjazny,
szorstki, oschły. Podane cechy możesz zaprzeczyć: życzliwy- nieżyczliwy.
- system wartości. Jak Balladyna
traktowała ludzi?
- opinie innych bohaterów o postaci- przypomnij sobie jak Balladynę
postrzegali: Alina, matka, Kostryn, Grabiec, Goplana.
Rozwinięcie:charakterystyka Aliny:
- wygląd zewnętrzny- opis wyglądu znajdziesz w akcie I, scenie 3 w
wypowiedzi Kirkora (do siebie)
- usposobienie- choleryczne (człowiek taki łatwo wpada w złość, jest ponury, kłótliwy,
nerwowy, gwałtowny, pieniaczy), flegmatyczne (człowiek taki jest powolny,
spokojny, łagodny), melancholijne (człowiek jest skłonny do zadumy, smutny,
zamyślony), sangwiniczne (człowiek jest dynamiczny, zmienny, wesoły),
- cechy charakteru – przedstaw 3 cechy charakteru i
uzasadnij je przykładami z książki powołując się na konkretne zachowania
bohaterki. Wybierz cechy z podanych niżej. Pamiętaj, że podane niżej cechy
możesz zaprzeczyć: litościwy- nielitościwy, leniwy- pracowity.
Człowiek z charakteru może być: agresywny, ambitny, apodyktyczny, chciwy,
dwulicowy, zarozumiały, leniwy, opiekuńczy, lojalny, litościwy, miłosierny,
interesowny, infantylny, podejrzliwy, naiwny, pyszałkowaty, przewidujący,
uczciwy, wyrozumiały, wyrachowany, serdeczny, przyjacielski, wścibski, egocentryczny,
wymagający, roszczeniowy, fałszywy, żądny władzy, zazdrosny, przebiegły, szczery,
niewinny, cnotliwy.
- emocjonalność- skłonność do przeżywania emocji, wrażliwość na coś lub kogoś. Jaki jest
stosunek bohaterki do ludzi? Jak ich traktuje? Bohater może być: płaczliwy,
czuły, serdeczny, obojętny, gruboskórny, życzliwy, opiekuńczy, przyjazny,
szorstki, oschły. Podane cechy możesz zaprzeczyć: życzliwy- nieżyczliwy.
- system wartości- jak Alina traktowała
ludzi?
- opinie innych bohaterów o postaci - przypomnij sobie jak Alinę postrzegały
Balladyna i matka.
Zestawienie różnic i
podobieństw sióstr:
- różnice: cechy charakteru, wyglądu.
- podobieństwa: pochodzenie, miłość do Kirkora.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Zakończenie:
- Twoja opinia na temat sióstr- jak oceniasz bohaterki, która z
nich jest postacią pozytywną, a która negatywną. Napisz co wpłynęło na Twoją
opinię.
Użyj w charakterystyce przynajmniej dwóch związków frazeologicznych:
- czarny charakter- postać negatywna, zły człowiek
- człowiek o mocnym charakterze- człowiek zdecydowany, nieprzejednany,
pewien swoich racji,
- człowiek z charakterem- ktoś mający silną osobowość, nieugięty,
- mieć węża w kieszeni- być skąpym,
- bez zmrużenia oka- bezwzględnie,
- być bez serca- być złym, bezwzględnym,
- typ spod ciemnej gwiazdy- niegodziwiec, człowiek podły,
- zimny jak głaz- nieczuły, bezwzględny,
- mieć serce z kamienia- być złym, nieczułym, obojętnym na cudze
nieszczęście,
- mieć twarde serce- być nieczułym, nie wzruszać się,
- ośli upór- uporczywa niechęć do zmiany,
- mieć coś we krwi- mieć cechę niezaprzeczalną, wrodzoną,
- coś jest komuś nie w smak- coś się komuś nie podoba,
-burzy się w kimś krew- doprowadza kogoś do rozdrażnienia, oburzenia,
- ciskać gromy na coś/ na kogoś- głośno oburzać się, złościć na coś/ na
kogoś.
Kryteria oceny charakterystyki
porównawczej
|
TAK
|
NIE
|
CZĘŚCIOWO
|
1.
Twoja praca jest zgodna z tematem, poprawnie go rozwinąłeś.
|
|||
2.
Przedstawiłeś obie bohaterki: z jakiej książki pochodzą, kim są dla
siebie, gdzie i z kim mieszkają, czego uosobieniem jest Balladyna, a czego
Alina,
|
|||
3.
Opisałeś wygląd zewnętrzny Balladyny.
|
|||
4.
Nazwałeś i opisałeś usposobienie Balladyny.
|
|||
5.
Nazwałeś i opisałeś 3 cechy charakteru Balladyny i poparłeś je przykładami z
książki.
|
|||
6.
Nazwałeś i opisałeś emocjonalność Balaldyny.
|
|||
7.
Opisałeś system wartości bohaterki.
|
|||
8.
Zamieściłeś opinie innych bohaterów na temat Balladyny (przynajmniej dwie).
|
|||
9.
Opisałeś wygląd zewnętrzny Aliny.
|
|||
10.
Nazwałeś i opisałeś usposobienie Aliny.
|
|||
11.
Nazwałeś i opisałeś 3 cechy charakteru Aliny i poparłeś je przykładami z
książki.
|
|||
12.
Nazwałeś i opisałeś emocjonalność Aliny.
|
|||
13.
Opisałeś system wartości bohaterki.
|
|||
14.
Zamieściłeś opinie dwóch bohaterów na
temat Aliny.
|
|||
15.
Wskazałeś przynajmniej jedno podobieństwo bohaterek.
|
|||
16.
Wskazałeś 3 różnice między bohaterkami.
|
|||
17.
Zredagowałeś ocenę postaci.
|
|||
18.
Twoja praca ma trójdzielną budowę: wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
|
|||
19.
W Twojej pracy znalazły się przynajmniej 2 związki frazeologiczne.
|
To jest super
OdpowiedzUsuńBardzo mi to pomogło😄
OdpowiedzUsuńEZ
OdpowiedzUsuńdziena
OdpowiedzUsuńXd spoko
OdpowiedzUsuńXd spolo
UsuńDziękują za pomoc, jutro mam pisać w szkolę charakterystykę porównawczą i nie wiedziałam jak się do tego zabrać.
OdpowiedzUsuńzastanawiałam się co napisać we wstępie i jak to rozmieścić- teraz już wiem
OdpowiedzUsuńA ja bym była daleka od napisania takiego typu charakterystyki( chociaż wiem, że i tak można), bo tak naprawdę to sklejenie dwóch tekstów. Powinno się w poszczególnych elementach pokazywać podobieństwa i różnice bohaterów, a nie najpierw opisywać jedna postać, a za chwilę drugą.
OdpowiedzUsuńA ja się nie zgodzę, zwłaszcza gdy charakterystykę porównawczą piszą dzieci 13- lub 14- letnie przedstawienie obu bohaterek osobno, a potem dokonanie ich oceny jest znacznym ułatwieniem.
UsuńA ja bym była daleka od napisania takiego typu charakterystyki( chociaż wiem, że i tak można), bo tak naprawdę to sklejenie dwóch tekstów. Powinno się w poszczególnych elementach pokazywać podobieństwa i różnice bohaterów, a nie najpierw opisywać jedna postać, a za chwilę drugą.
OdpowiedzUsuńzgodze sie
UsuńDziena za więcej roboty
OdpowiedzUsuń