Jedenaste: Nie rozpieszczaj. ,,Rozpieszczony umysł. Jak dobre intencje i złe idee skazują pokolenia na porażkę" G. Lukianoffa i J. Haidta
Książka, którą uważam za obowiązkową lekturę dla rodziców, nauczycieli, pracowników naukowych, a właściwie dla każdego, kto nie chce wpadać w pułapki współczesności, to Rozpieszczony umysł. Jak dobre intencje i złe idee skazują pokolenia na porażkę Grega Lukianoffa i Jonathana Haidta w tłumaczeniu Filipa Filipowskiego.
W rozdziale 12. Mądrzejsze dzieci autorzy książki sygnalizują często wykorzystywaną współcześnie strategię wychowania: nadopiekuńczość rodziców, przeciążanie dzieci zajęciami, nadmierne pilnowanie ich, które wynikają z chęci zwiększenia ich szans na sukces w społeczeństwie pełnym rywalizacji, z pominięciem zabawy, beztroski, czasu spędzanego wyłącznie z rodzicami.
Psychologowie- Haidt i Lukianoff- zawarli sześć
głównych zasad, które mają chronić dzieci i być wskazówką dla nas rodziców:
1. Przygotuj
swoje dziecko do drogi, a nie drogę dla dziecka.
Możemy oferować dzieciom możliwość doświadczania
świata, która pomoże stać im się samodzielnymi ludźmi. Dzieci potrzebują m.in.
czasu, który nie jest nadzorowany, aby samodzielnie uczyć się szacować ryzyko, rozwiązywać
konflikty, radzić sobie z nudą i frustracją. Tu kilka sugestii autorów:
A. Zakładaj, że twoje dziecko potrafi
w tym miesiącu więcej niż w poprzednim- pytaj, jakie wyzwania jest w stanie podjąć
samodzielnie. Spróbuj nie interweniować, gdy widzisz, że dziecko ma trudność
lub robi coś w niewłaściwy sposób.
B. Pozwól swojemu dziecku na częstsze
podejmowanie niegroźnego ryzyka- pozwól, aby czasem się skaleczyło czy bawiło w
miejscu, które według Ciebie nie jest bezpieczne (np. nieogrodzony plac zabaw
albo drabinki, które pamiętają czasy Twojego dzieciństwa).
C. Odwiedź letgrow.org- znajdziesz na tej stronie najnowsze badania,
wiadomości i pomysły na zapewnienie swym dzieciom dzieciństwa, które pozwoli im
rozwijać się samodzielnie.
D. Zachęcaj swoje dziecko do
samodzielnego chodzenia lub jeżdżenia do szkoły na rowerze, biorąc pod uwagę
dystans, ruch uliczny itd.
E. Poszukaj innych rodzin, które podzielają
Twój pogląd walki z nadopiekuńczością i postaraj się, aby Twoje dziecko
spędzało czas z dzieckiem z tej rodziny,
F. Wyślij swoje dziecko na
kilkutygodniowe kolonie organizowane poza miastem – bez urządzeń
elektronicznych.
G. Zachęcaj dziecko do angażowania
się w konflikty:
- ucz postrzegania ich jako debatę, a
nie konflikty,
- argumentuj jakbyś miał rację, ale
słuchaj tak, jakbyś jej nie miał,
- punkt widzenia drugiej osoby interpretuj
z poszanowaniem,
- przyznaj, w czym się zgadzasz z
rozmówcą i zaakceptuj to, czego się od niego nauczyłeś.
Dzieci, jak i dorośli, podatne są na
uzasadnienie emocjonalne. Muszą uzyskać umiejętności poznawcze i społeczne, aby
móc weryfikować informacje i bardziej produktywnie reagować na nie. W tych
czasach internet roi się od bzdur, absurdów, a my musimy nauczyć się dostrzegać
emocjonalne reakcje u siebie i w zdrowy sposób regulować je. Autorzy radzą zapoznać
dziecko z podstawami terapii poznawczo- behawioralnej i nauką uważności.
A. Zakładaj, że inni mają dobre
intencje,
B. Odznaczaj się intelektualną
pokorą – to świadomość, że nasz sposób myślenia jest wadliwy i podatny na stronniczość
do tego stopnia, że prawie nigdy nie powinniśmy być pewni.
C. Dokładnie sprawdź, jaką politykę
tożsamościową prowadzi szkoła Twojego dziecka- czy to polityka wspólnego
człowieczeństwa, czy wspólnego wroga?
Pomóż szkołom przeciwstawiać
się Wielkim Nieprawdom.
Od czego zacząć:
- w początkowych klasach ilość pracy
domowej powinna być zredukowana do minimum, bo zabiera czas na swobodną zabawę,
w późniejszych latach praca domowa powinna być w sferze rozwoju ucznia i
niezbyt obszerna.
- dłuższe przerwy mniej nadzoru.
- uczenie używania słowa bezpieczeństwo
tylko w rozumieniu bezpieczeństwa fizycznego- np. wykluczanie kogoś nie powinno
miejsca, ale jeśli wprowadzimy zakaz niewykluczania nikogo i będziemy uczyć, że
wykluczenie jest niebezpieczeństwem, że wykluczone dziecko stanie się
zagrożone, to w przyszłości wszystkie takie doświadczenia będą bolesne i będą
prowadziły do szukania pomocy, a nie mierzenia się z nimi.
- wprowadź zakaz urządzeń
elektronicznych na terenie szkoły.
W szkołach średnich:
- wydłuż długą przerwę- procesy
poznawcze i osiągnięcia w nauce są uzależnione od regularnych przerw w wymagającej
wysokiej koncentracji pracy na lekcji (American Academy of Pediatrics).
- kultywuj cnoty intelektualne, czyli
cechy konieczne do krytycznego myślenia i skutecznego uczenia się- ciekawość, otwartość
na nowe idee, intelektualną pokorę- więcej na stronie intellectualvirtues.org
- ucz dyskutować- zaproponuj
założenie klubu dyskusyjnego, wspieraj inicjatywy, gdzie uczniowie mogą bronić
idei, z którymi się nie zgadzają.
- zadawaj czytanie i ćwiczenie, które
promują rozsądne myślenie- zajęcia z edukacji medialnej, gdzie uczniowie uczą
się odróżniać opinie od dowodów i oceniać wiarygodność informacji.
Ogranicz i lepiej
wykorzystaj czas spędzany z urządzeniami elektronicznymi:
- określ jasno limit czasowy na
korzystanie z urządzeń- dwie godziny wydają się rozsądnym limitem.
- zwracaj uwagę na to, co robią
dzieci w sieci i jak długo robią.
Wspieraj nowy
standard: służba lub praca przed rozpoczęciem studiów- propozycja to rok wolny
od nauki po zakończeniu szkoły średniej.
Absolwenci mogą spędzić rok z dala od
rodziców, pogłębiać swoje zainteresowania, rozwijać umiejętności
interpersonalne.
Co o tym myślisz?
Komentarze
Prześlij komentarz