Przejdź do głównej zawartości

Jak przygotować się do trudnej rozmowy

Wracam do filaru pracy z ludźmi, czyli komunikacji. Obserwuję, że niestety jest to bardzo niedoceniony obszar w kulturach organizacyjnych szkół. Chce się podzielić skryptem uczciwej kłótni, czyli przygotowaniem do rozstrzygnięcia kwestii spornej lub poinformowania o czymś, co nie jest dla Ciebie proste.



1. Wyznacz termin rozmowy.
Określasz czas rozmowy. Zadbaj, aby był wyznaczony w porozumieniu z drugą osobą, a nie narzucony. Narzucenie go może budować opór. Czasami jednak trzeba go narzucić, jeśli bezskutecznie próbujemy go ustalić z tą osobą.
2. Precyzyjnie opisz problem, bazując na faktach.
Poprosiłaś mnie o zorganizowanie konkursu wiedzy o krajach anglojęzycznych. W tym roku szkolnym współorganizowałam już apel i spotkanie z pisarką i nie chciałabym się aż tak bardzo angażować w organizację kolejnego przedsięwzięcia.
3. Wyraź pełną gamę uczuć.
Boję się o to Ciebie prosić. Mam obawy, że możesz zacząć postrzegać mnie jako osobę leniwą i buntowniczą, ale przez szacunek do Ciebie, chcę powiedzieć Ci, jak jest mi trudno w tej sytuacji. Rozumiem również Twoją sytuację. Konkurs został zapowiedziany we wszystkich szkołach na terenie miasta, a Kasia i Piotr, którzy mieli go zorganizować są na zwolnieniu lekarskim. Kiedy mówię Ci o odmowie mam dużo niepokoju w sobie.
4. Zaproponuj zmianę.
Chciałabym, abyś zapytała inne osoby. Być może jest wśród nich ktoś, kto chciałby się zająć organizacją konkursu. Mogę włączyć się w pomoc, ale nie chcę organizować wydarzenia.
5. Wymień pozytywne skutki zmiany.
Jeśli odsuniesz mnie od organizacji konkursu, to poczuję się sprawiedliwie potraktowana i ważna w zespole. Będę miała czas na dokończenie innych działań, które rozpoczęłam- mniejszych, ale również ważnych.
6. Wymień negatywne konsekwencje zaniechania zmiany.
W tym roku włączyłam się w wiele przedsięwzięć i nie zawiodłam, kolejna organizacja wydarzenia może spowodować, że czegoś zaniecham, a to odbije się na wizerunku naszej szkoły. Czuję zmęczenie tempem pracy i chciałabym, aby ono nie przekładało się na moją pracę i być może w konsekwencji doprowadziło do wypalenia zawodowego.
Podczas rozmowy obserwuj sygnały werbalne i niewerbalne, poproś o przerwę, jeśli jest taka potrzeba, rozważ również inne propozycje, ale nie ujawniaj ich od razu i dąż do rozwiązania sprawy, a nie eskalacji problemu.
Na podstawie książki: M. McKay, M. Davis, P. Fanning ,,Sztuka skutecznego porozumiewania się" GWP 2019)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Tajemniczego ogrodu"

Omawianie lektury rozpoczęliśmy od tytułu. Uczniowie podczas czytania mieli zaznaczyć opisy miejsc zawarte w lekturze. Podzieliłam uczniów na 3 grupy. Jedna  z nich miała odszukać opis ogrodu po pojawieniu się tam pierwszy raz Mary, druga grupa-  odszukała opis ogrodu wiosną, a trzecia grupa- ogród jesienią. Po odszukaniu opisów udaliśmy się na dwór by wykorzystać resztki śniegu do namalowania farbami ogrodów z opisu. Praca nie była łatwa. Część uczniów malowała rękoma, palcami, a nie pędzlami, inni oprócz farb do wykonania ogrodu używali zeschłych liści i patyków. Do poszczególnych ogrodów uczniowie dotarli skacząc przez skakanki, jak Mary Lennox, gdy otrzymała ją pierwszy raz od Marty.  Przy obejrzeniu każdego ogrodu zadawałam pytania o to, co pojawiło się w ogrodzie, na ile jest to zgodne z opisem, jakie trudności towarzyszyły uczniom. Część uczniów trudności w malowaniu odniosła do trudności związanych z uprawą roślin i dbaniem o ogród. Jaki był cel tej lekc