Przejdź do głównej zawartości

Noc Belfrów- jak zorganizować spotkanie nauczycieli z terenu gminy, miasta, powiatu?

Noc Belfrów to spotkanie, które zorganizowałam przed rokiem we współpracy z koleżanką ze szkoły, w której obie pracujemy. Nie było na nim wielu osób, ale były te, które chciały być- spotkać się z ludźmi i ich szkolnymi problemami oraz wzbogacić swój warsztat pracy. Wpis na blogu dedykuję wszystkim osobom, które zaczęły się zastanawiać nad organizacją spotkania w swojej szkole lub miejscowości, a jeszcze nie mają pewności.

Jak zacząć?
Informację o organizowanym spotkaniu wysłałyśmy 3 tygodnie wcześniej do elbląskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Skorzystałyśmy z bazy adresów e-mail naszej szkoły, więc miałyśmy pewność, że wiadomość dotrze do szkoły. Nie miałyśmy pewności, że zostanie przekazana nauczycielom. Tak też się stało, wielu dyrektorów uznało informację o spotkaniu za nieistotną i nie przekazało jej swoim nauczycielom.  Informowałyśmy zatem o wydarzeniu w różny sposób, popularyzując wiadomość wśród swoich znajomych. 
Oto treść e-maila wysłanego do szkół:
Dyrekcja i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 21 w Elblągu zapraszają na Noc Belfrów.
Spotkamy się 5 października między godz. 19.00 a 23.00 w Szkole Podstawowej nr 21 w Elblągu przy ul. Godlewskiego 1. Podzielimy się sprawdzonymi pomysłami edukacyjnymi, dobrymi radami wychowawczymi, wrażeniami.
Do 25 września można zgłaszać swoje pomysły na wystąpienie przekazując informację z jego tematem i przybliżonym czasem trwania.  
Do 30 września czekamy na zgłoszenia nauczycieli, którzy chcieliby się inspirować pomysłami i nie mają w planach wystąpienia podczas Nocy Belfrów. Zapraszamy!
Zgłoszenia proszę kierować na adres e-mail. 

Jak widać: podzieliłyśmy zgłoszenia na te od osób, które chciały coś zaprezentować i te, które dotyczyły uczestnictwa w Nocy Belfrów. Niewiele osób miało chęć podzielić się swoimi doświadczeniami, dlatego jako organizatorki musiałyśmy wziąć na barki przygotowanie wystąpień, warsztatów czy pracy własnej. 

Skąd wziąć pieniądze?
Na organizację wydarzenia nie miałyśmy pieniędzy, ale miałyśmy szkolną stołówkę do dyspozycji oraz sprzęt. Dyrekcja szkoły wsparła nas też kawą, herbatą oraz przeznaczyła pieniędze na zakup pizzy dla uczestników. Wodę i słodycze kupiłyśmy z pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży używanych książek. Gdybyśmy nawet nie miały poczęstunku, to przy grupie, która się zebrała nie byłoby to żadnym problemem. 

Jak poprowadzić spotkanie?
Będąc organizatorką spotkania rozpoczęłam wydarzenie wystąpieniem na temat "Monitorowania procesu uczenia." Wykorzystałam filmiki nagrane na lekcji oraz pokazałam jak wykorzystuję narzędzia oceniania kształtującego w uczeniu. Następnie na godz. 20 zaproponowałysmy uczestnikom, za pośrednictwem skype'a, spotkanie z Anią Leszczyńską z 17 LO w Gdyni, która pokazała możliwości płynące z wykorzystania skype'a na lekcji. Mogliśmy także przetestować Mystery Skype. Kolejną osobą dzielącą się doświadczeniami była Karolina Świętoń. Opowiedziała o projekcie czytelniczym w ramach Erasmusa oraz o wizytach w szkołach zaangażowanych w projekt. Daria Przybył chciała się podzielić wskazaniami na temat pracy z uczniem z dysleksją, ale w ostatnim momencie zmieniła swoje wystąpienie. Opowiedziała nam o swoich inspiracjach i zmianie oraz organizowaniu lekcji, na których ważniejszy od realizacji programu jest uczeń. Potem przyszedł czas na wyjaśnienie czym jest FUKO oraz tworzenie komunikatów wg tego modelu. Następnie zaplanowałyśmy pracę w grupach nad 2 problemami: Jak poprawić relacje w pokoju nauczycielskim? i Jak poradzić sobie z trudnymi rodzicami?  Przy okazji szukania rozwiązań problemów pokazałam uczestnikom 3 narzędzia przydatne w szukaniu rozwiązań: analizę SWOT, mniej znany  DAKI, czyli zbieranie informacji zwrotnych i drzewko decyzyjne. A na koniec rozwiązałyśmy techniką gniazda problem edukacyjny jednej z koleżanek. Podczas 4 godzin nie zabrakło rozmów na tematy trudne, był to też dobry czas na integrację grupy. Przyznam, że dla mnie jako osoby organizującej było to wyczerpujące spotkanie, ale ogromnie satysfakcjonujące. Jeśli nie chcecie brać na siebie ciężaru organizacji wystąpień, pracy własnej lub warsztatów, to wykorzystajcie technologię i spróbujcie połączyć się z innym nauczycielem, który pomoże w tym. 

Problem
W spotkaniu wzięło udział 20 osób. Wzięłoby pewnie więcej, gdybyśmy przygotowały zaświadczenia o udziale w Nocy Belfrów. Nauczyciele telefonowali do nas z pytaniem czy otrzymają zaświadczenie. Słysząc, że możemy przygotować zaświadzcenie i wysłać do szkoły, ale w innym terminie, rezygnowali z udziału. Warto wziąć to pod uwagę i przygotować kilka zaświadczeń.

Korzyści
Spotkanie dało wiele radości nauczycielom, którzy na nie przyszli. Mogliśmy rozmawiać, dzielić się doświadczeniami, mówić o swoich problemach, wzbogacić swój warsztat pracy. Nikt nie traktował w sztywny sposób swojego wystapienia. Można było je przerwać, zadać pytanie, opowiedzieć o swoim pomyśle czy doświadczeniu. Potwierdzeniem tego, że było warto jest fakt, że wszyscy uczestnicy zostali, aby pomóc nam w sprzątaniu po spotkaniu. Pomimo zmeczenia i późnej pory chciało się zatrzymać tę chwilę.  
Życzę odwagi w organizacji spotkań i trzymam kciuki za te osoby, które zastanawiają się nad organizacją lokalnej Nocy Belfrów. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śródroczna ocena klasyfikacyjna

Zbliża się okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania zwane klasyfikacją śródroczną. W dokumentach prawa oświatowego nie ma wzmianki na temat przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń jest nadal w procesie uczenia, do końca roku szkolnego pozostało jeszcze sporo czasu i to śródroczne podsumowanie powinno być dla niego wskazówką, jak pracować dalej, aby mógł się samodzielnie rozwijać. Przypomnę tylko brzmienie art. 44b ust. 6, który mówi, co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne. Jak widać nie ma tu przewidywanej oceny klasyfikacyjnej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 (tj. zaję

Cykl lekcji do "Opowieści wigilijnej"

Omawianie "Opowieści wigilijnej" rozpoczęliśmy od wskazania elementów świata przedstawionego oraz ustalenia, który z tytułów książki jest właściwy- "Opowieść wigilijna" czy "Kolęda prozą, czyli opowieść wigilijna o duchu." Omawiając układ wydarzeń, zaproponowałam uczniom napisanie streszczenia. Tę formę wypowiedzi wprowadziłam niedawno i wymagała ona jeszcze ćwiczeń. Na początku przypomnieliśmy wyznaczniki streszczenia. Napisaliśmy plan najważniejszych wydarzeń: 1. Postępowanie Scrooge'a. 2. Odwiedziny ducha Marleya. 3. Odwiedziny trzech duchów. 4. Przemiana Scrooge'a. Po napisaniu streszczenia poprosiłam uczniów by jeszcze raz wskazali zdania, które odnoszą się do planu wydarzeń. Uczniowie zauważyli, że jedynie punkt 3 omówiony jest w 2 zdaniach, a reszta punktów to jedno zdanie streszczenia. Następnie poprosiłam by w tekście streszczenia uczniowie odszukali przymiotniki i przysłówki. Znaleźliśmy 2 przymiotniki. Zadałam uczniom pytania o dłu

Cykl lekcji do "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza

Na czytanie "Dziadów" umówiłam się z uczniami pod koniec października o godz. 18 na małym protestanckim cmentarzu, w cichej części miasta. Czytanie rozpoczęłam od wyjaśnienia obrzędu i jego znaczenia dla ludzi czasów Mickiewicza. Uczniowie zabrali ze sobą świeczki i latarenki i nimi przyświecali sobie śledząc tekst, bo na głos mieli czytać partie Chóru. Do mnie należało czytanie i wyjaśnianie pozostałego tekstu. Emocji było co niemiara. Cel jaki postawiłam do cyklu lekcji to: Czy aby być człowiekiem należy zaznać goryczy, być empatycznym i poświęcać się? Kryteria sukcesu: - wiem co to jest obrzęd dziadów, - wskazuję winę i karę duchów, - układam plan wydarzeń, - dokonuję podziału bohaterów, - tworzę krótkie formy wypowiedzi związane z wydarzeniami, - poznaję cechy dramatu i wskazuję je w "Dziadach," - rozumiem system wartości pokazany w utworze. Kolejny dzień spędziliśmy na grze RPG autorstwa Polikarmy- Pauliny Rausch.  Polecam jej stronę: h